SEJAK balik dari majlis anniversary mama dan papa Iqbal minggu yang lalu, hubungan Amni dan Syameel agak dingin. Entah dimana silapnya, Syameel sendiri buntu. Bila ditanya hanya 'okay' saja jawapan dari sang isteri.
Syameel menapak ke ruang tamu. Kelihatan papanya sedang duduk berehat disitu sambil menonton berita. Malam ini, mereka suami isteri bermalam dirumah Tan Sri Firdaus dengan Puan Sri Asma. Sudah lama tidak balik ke rumah kedua orang tuanya itu.
"Paa.." tegur Syameel lalu melabuhkan duduk di sofa sebelah Tan Sri Firdaus.
"Eh, Syam.. " balas Tan Sri Firdaus dengan senyuman.
"Mama mana pa ?"
"Ada kat dapur dengan isteri kamu. Oh ya, bagaimana dengan projek bersama Mr. Andrew tu?" soal Tan Sri Firdaus sekadar untuk mengetahui perkembangan projek besar mereka itu.
"Everything doing well pa, Mr. Andrew bagi kerjasama yang baik. Kalau tak silap Syam, next month semua settle."
"Alhamdulillah, good. Lega papa dengarnya. Hmm.. so how's about your life after married ni? Everything was good ? "
Terdengar keluhan berat keluar dari mulut Syameel. Tan Sri Firdaus membuang pandangan ke arah anak lelakinya itu.
"Haih.. berat sangat keluhan tu Syam.. why son ? "
"Hmm, entah lah pa.. Amni sejak balik dari majlis kat rumah Iqbal hari tu, dia lain sikit dengan Syam.. tak macam sebelum ni."
Memandangkan mamanya tiada disitu, hanya Tan Sri Firdaus tempat terbaik untuk meluah sesuatu kalau dia ada masalah, memang dari dulu lagi.
"Maksud Syam lain macam mana tu ? Papa tengok dekat meja makan tadi okay jer dia layan Syam.."
"Amni dingin semacam dengan Syam pa. Memang lah dia okay, tapi Syam dapat rasa layanan dia lain dari sebelum ni.." luah Syameel lagi. Bukan sehari dua dia hidup dengan Amni, sudah hampir 3 bulan mereka hidup bersama sebagai suami isteri.
"Kamu ada tanya sebab apa dia macam tu?"
Syameel mengangguk.
"Ada pa tapi dia jawab okay aje, tak ada apa-apa.. Syam pun buntu.."
Tan Sri Firdaus diam seketika.
"Masa majlis tu, dia ada jumpa sesiapa tak?" soal Tan Sri Firdaus untuk kepastian.
Syameel mengangguk lagi. Baru dia teringat akan gadis itu.
"Dhia.." satu nama diseru perlahan.
Satu keluhan dalam senyuman dilepaskan.
"Syam dah bagitahu semuanya pada Amni?"
"Maksud papa?"
"About your life before this.."
Syameel faham maksud papanya itu. Kepala digeleng.
"Hmm.. Syam, dalam sebuah perkahwinan kejujuran dan kepercayaan itu amat penting. Walau apa-apapun yang berlaku, kita sebagai suami isteri harus saling jujur dan percaya antara satu sama lain. Itu kunci kebahagiaan rumah tangga. Syam kena cerita semua pada Amni, mungkin ada yang dia nak tanya tapi dia pendam, itu sebab dia dingin dengan Syam. Nanti kamu slowtalk dengan dia, tanya elok-elok dan let her know everything. Tak perlu rahsia lagi, semua tu kisah silam kamu.. Jadi biarlah Amni tahu dari mulut kamu sendiri daripada orang lain.." panjang lebar nasihat Tan Sri Firdaus buat anaknya.
"InshaaAllah, thanks pa.." ucap Syameel bagi mengiyakan nasihat papanya.
Bahu anak lelakinya ditepuk lembut bagi menyalurkan kekuatan.
YOU ARE READING
I LOVE YOU Cik Pinocchio ! [COMPLETE]
Romance[Highest ranking #3 in lovenovel Highest ranking #1 in readers ] Nurul Amni Syadiqah Binti Haji Hamsyar. Amni atau lebih mesra dipanggil Am merupakan seorang gadis yang lain daripada yang lain. Dia tidak boleh berbohong, namun nakal dan garang. And...