Bab 39

503 25 0
                                    

ARIN mengemas pakaiannya ke dalam beg sandang belakang. Memandangkan hari ini dia tiada kelas, jadi dia ingin balik rumah. Apatah lagi hujung minggu ini abang sulongnya akan berkahwin.

"Arin.. " panggil Diana lalu mendekati Arin yang sibuk mengemas pakaiannya.

"Ya? "

"Sedih lah aku kalau kau balik.. Shu pun balik. Sunyilah aku. " wajah sayu dipamerkan. Dia bukannya tak nak balik, tapi kampung gadis itu jauh. Nun di Sarawak. Lagipun, cuti hanya 3 hari saja.

"Hm, kalau macam tu kau balik ikut aku lah.. " ajak Arin daripada membiarkan gadis itu sorang diri disitu.

"Tapi aku segan lah dengan family kau nanti. Dah lah korang sibuk. "

"Alaa.. nak segan apa nya. Umi abah aku okay lah. Suka lagi ada. Dah, cepat kemas.. Tak yah banyak songeh. "

"Err.. Betul ni? "

"Iya.. lambat aku tinggal kau. Jap lagi angah aku datang ambik. "

"Hehe, okay lah okay lah.. " dengan sengihan Diana terus mengeluarkan begnya dan mengemas beberapa helai pakaian untuk dibawa bersama.

******
Suasana di kediaman Haji Hamsyar kian meriah dengan kedatangan jiran tetangga datang untuk bersama-sama gotong royong menyiapkan apa yang patut sebelum majlis diadakan hujung minggu ini.

"Angah nak pergi mana? " soal Amni apabila melihat Emir yang sudah bersiap-siap untuk keluar.

"Angah nak ambik Arin jap. Kenapa? Nak ikut? "

Amni mengangguk.

"Nak nak! " persis anak kecil gayanya.

"Ish, tak payah la. Am tolong Umi aje kat dapur tu. "

"Alaa.. kedekut! "

"Well, macam tak biasa. Hahaha.." sengaja menyakat Amni, gelak jahat dikeluarkan.

Amni mencebik.

"Malas lah layan orang tua ni. Dah keluar sana. Shuhh.. shuhh.. " usir Amni pergi dan pura-pura merajuk.

"Hello, I'm still 26 years old okay. Masih dewasa. Hahaha.. "

"Iyalah tu. Dah, pergi sana. Jenuh pulak Arin tunggu nanti. "

"Baik bos! Bye adikku sayang! Hahaha" sempat pipi Amni dicuit sebelum berlalu.

"Angah! siap lah balik nanti.. " bebel Amni dengan mencemikkan wajahnya.

"Hey.. apa bising-bising ni Amni? " Haji Hamsyar yang kebetulan lalu di situ menegur.

"Tak ada apa bah, tu angah tu. Suka sangat buli orang.. " adunya sambil menjuihkan bibir.

"Kamu berdua ni dua kali lima aje. Dah, tolong umi dekat dapur. Banyak lagi yang kena disiapkan. Abah nak ke luar, tolong apa yang patut dekat luar tu. "

"Iyalah bah.. "

Amni terus berlalu ke dapur. Sempat shawl yang terlondeh disangkut ke bahu. Iya lah kan, dekat rumah sekarang banyak jiran datang. Aurat perlu dijaga dan ditutup.

******
Sejak tadi, lelaki itu kelihatan gelisah. Buat kerja ini tak kena, buat kerja itu pun tak kena. Sesekali terdengar dia mendengus.

"Grandmother! Come in. " interkom ditekan.

Namun tunggu punya tunggu, orang yang dipanggil tidak muncul juga. Sekali lagi, interkom ditekan, tetapi masih sama. Dengan tekanan emosi sekarang ini, terus nombor yang bersambung dengan bilik Amni didail.

I LOVE YOU Cik Pinocchio ! [COMPLETE]Where stories live. Discover now