Bab 46

573 31 0
                                    

ENTAH kali ke berapa lelaki itu menelefon namun tidak diendahkan gadis tersebut. Dari raut wajah gadis itu, nampak benar dia sedang tertekan sekarang ini. Dia berjalan mundar-mandir didalam biliknya. Bibir bawah digigit.

Penat berjalan, badan direbahkan ke atas katil. Mata terkebil-kebil memandang siling biliknya berwarna krim itu. Satu helahan nafas berat kedengaran. Masih terngiang perbualan umi dan abahnya ditelinga.

"Abang.. betul ke keputusan yang kita buat ni bang? " suara Hajah Miza menyoal.

Air kopi dalam cawan disisip perlahan. Amni baru balik dari kerja ketika itu dan kebetulan juga dia ingin ke dapur untuk menghilangkan dahaga. Dan tak sengaja pula dia tendengar perbualan umi dan abahnya.

"Hmm, tak betul apanya. Elok lah keputusan yang Tan Sri buat tu. Ini demi maruah Amni jugak. "

"Tapi, abang tak rasa cepat sangat ke bulan depan? "

Membuntang mata Amni mendengarnya.

'What? Bulan depan?!'

Dan enggan untuk mendengar lebih lanjut, dia terus berlari memanjat tangga. Rasa haus hilang dengan sendirinya. Kini, rasa marah dan geram mulai menguasai diri.

Lagu I am the best dari handphonenya menerbangkan segala perbualan umi dan abahnya tadi. Kini, Amni kembali ke alam nyata. Handphone di atas kepala diambil.

"Ish! Nak apa pulak ni. Tak henti-henti call, orang taknak jawab, sudah lah. " bebel gadis itu lalu panggilan dibiarkan mati.

Fikirannya sekarang ni sedang bercelaru. Walaupun, umi dan abahnya belum bertanya dan memberitahu secara langsung, namun dia pasti apa yang dia dengar petang tadi adalah tentang pernikahannya dengan lelaki itu.

"Argh! Serabutnya. "

Tok! Tok!

Pintu bilik diketuk dari luar. Amni bingkas bangun dan membuka pintu. Kelihatan wajah serius Emir diluar pintu.

"Abah panggil.."

"Amboi, serius nampak. Ada apa-apa ke ngah.." tetap dia bertanya walaupun dia sudah dapat agak apa tujuan Haji Hamsyar memanggilnya.

Hanya bahu yang diangkat sebagai jawapan.

"Dah, cepat turun.. " ujar Emir sebelum berlalu.

Dengan langkah malas dan berat, terpaksa juga dia turun ke bawah sebelum Haji Hamsyar sendiri yang naik ke atas. Faham-faham lah maksudnya.

******
"Ish! What's wrong with you girl? Aku call tak jawab. Memang sengaja nak sakitkan hati aku kan? Siaplah kau.. " sekali lagi nombor itu didail dan sama. Tiada jawapan.

Sekali lagi dia cuba untuk mendail nombor itu dan belum sempat satu nombor yang tidak dikenali memanggilnya. Tanpa menunggu, pantas butang hijau ditekan takut ada urusan kerja.

"Hello.. Who's there? " sapa Syameel dahulu.

"Hello sayang.. It's me. You tak cam suara I ke ? Hahaha.."

Nafas berat dihela. Tahu akan gerangan si pemanggil.

"Where you get my number Dhia Dhawana? "

"Well, you know me kan sayang. If I want something, I'll get it. Haha, so, how are you? Do you miss me darling? " manja suara gadis itu.

Namun, naik berbulu telinga Syameel mendengarnya.

"Enough Dhia. We're nothing okay."

"No ! I nak balik dekat you. Cepat atau lambat you kena terima I balik. "

I LOVE YOU Cik Pinocchio ! [COMPLETE]Where stories live. Discover now