BAB 19

6K 203 2
                                    



✧══════•❁❀❁•══════✧
𝔉𝔦𝔯𝔰𝔱 𝔄𝔫𝔡 𝔏𝔞𝔰𝔱
✧══════•❁❀❁•══════✧
*
*
*
*

"Wanginya dia kak... " Ujar Razzy teruja. Di cium lagi mulut anak buahnya itu. Wangi sangat. Bau dia tak akan jumpa dekat dunia ni. Tersenyum dia bila mata bulat itu terkebil-kebil memandangnya.

"Comel lagi tu. Kan Khairul Izzwan? " Ujar Razzy. Khairul Izzwan dalam kendongannya diam memerhati. Bulat matanya memandang pakciknya yang sudah tentu belum di kenalinya. Sesekali dia merengek. Alah bayi baru lahir tak sampai dua bulan apalah sangat yang matanya nampak.

"Razzy, sudah-sudahlah nak main dengan cucu mama tu. Bawa sini. Mama nak mandikan. Hari dah makin panas ni. " Ujar Puan Rozyta sambil menyekatakan air sejuk dan air panas sesuai dengan kulit bayi.

Di buka pakaian cucunya dan tuala bayi sebelum perlahan-lahan tubuh yang masih lembut itu di jiruskan air menggunakan tangannya.

Selesai memandikan cucunya itu, dia membalut tubuh cucunya dengan tuala. Di hulur pada Amani yang setia memerhati dari kerusi.

"Nak cuba ke? " Soal Amani pada adiknya. Razzy tersentak. Kusyuk sangat merenung anak buahnya itu. Tak sangka dah naik pangkat dah. Dah jadi pakcik dah.

"Takutlah kak. Lembut sangat badan dia. " Balas Razzy. Tadi pun masa nak pegang, cuak jugalah. Takut jatuh ke apa ke. Tapi bila dah biasa. Macam tak nak lepaskan pun ada juga. Dah beberapa hari kakaknya ada di kampung tapi baru hari ni dia berani nak pegang anak buahnya itu. Itupun lepas di pujuk oleh kakak.

"Biasalah tu. Belajar. " Ujar Amani ringkas. Di hulur baju dan seluar berwarna biru anaknya pada Razzy. Tinggal nak pakaikan baju aje. Minyak apa semua dah di sapunya.

"Buat ajelah Zy. Gelabah sangat kenapa? Macam mana nak jadi ayah kalau macam ni? Masih kekok ni. " Ujar pula Khairul Affandi yang sedari tadi memerhati gelagat isteri serta adik iparnya.

Razzy terkulat-kulat buat seketika sebelum baju tersebut di lihat. Dia beranikan diri. Betul juga apa yang abang iparnya katakan. Bila dah ada isteri, dah ada anak. Siapa lagi yang tolong isterinya kalau bukan dia sendiri. Nak minta tolong mama? Baik tak payah kahwin kalau macam tu. Tu menyusahkan namanya.

Tubuh si kecil di angkat sedikit sebelum baju tersebut di letakkan di bawah Khairul Izzwan. Tangan si kecil di masukkan pada lubang lengan baju. Sesudah itu, butang baju di butang. Seluar pula di masukkan pada kaki Khairul Izzwan. Baju dan seluar di kemaskan. Selesai. Razzy tersenyum bangga. Sempat dicium anak buahnya itu sebelum di hulur pada Amani.

"Pandai pun. " Puji Amani. Di kerling anaknya yang mula merengek. Khairul Affandi yang faham akan maksudnya lantas memapah isterinya menuju bilik.

Amani pantas menyusukan anaknya bila rengekkan si kecil mereka makin menjadi-jadi. Senyap terus Khairul Izzwan bila di susukan. Mata juga turut terkatup biarpun mulut masih bekerja.

"Assalamualaikum! " Satu suara di luar rumah. Razzy yang merehatkan diri di ruang tamu pantas menuju beranda. Salam di jawab.

"Waalaikumussalam. Abang Raf. Kak Ana. Naiklah. " Pelawanya. Di hulur tangan pada abangnya.

"Mama dengan ayah mana? " Soal Rafie bila tubuh adiknya tegak kembali.

"Dekat pangkin. Tengah sembang dengan pak imam. Tak nampak ke? " Soal Razzy kembali. Takkan abangnya tak nampak. Jelas-jelas pangkin itu boleh nampak dari jalan lagi.

"Tak ada sana. Tu yang aku soal kau. Tak apalah. Kakak dengan Khai? " Di kerling isterinya yang dah berlalu membawa beg pakaian mereka. Penat sangatlah tu bawa nyawa dalam perut tu.

Sempurna Di Matamu✔[COMPLETED]Where stories live. Discover now