Chapter 45

2.4K 84 21
                                    

"Cantik isteri abang ni" puji Haikal apabila melihat Maya sudah bersiap dengan baju kurung yang bewarna biru tua. Semua Ahli keluarga Datin Irma memakai baju raya warna biru tua. Tema raya tahun ini.

Maya tersenyum malu mendengar pujian dari suaminya itu. Tiba-tiba dia teringat sesuatu. Dia memandang Haikal yang sedang membetulkan songkok di kepalanya.

"Abang dah makan ubat?" tanya Maya lalu mengemaskan baju melayu Haikal.

Haikal memaling dan memandang raut wajah isterinya itu dan tersenyum.

"Dah sayang" jawab Haikal.

"Kalau macam tu, Maya nak turun dulu. Nak tolong mummy" beritahu Maya.

Dia nak beredar tapi Haikal memegang lengannya. Dia menoleh kearah Haikal sambil mengangkatkan keningnya pelik.

"Tolong abang pakaikan kain samping" beritahu Haikal lalu menghulurkan kain samping kepada Maya sambil tersengih.

"Bukankah abang pandai pakai kain samping ke?" soal Maya pelik dan mengambil kain samping yang dihulurkan oleh Haikal.

"Abang nak sayang pakaikan untuk abang. Abang teringin sayang pakaikan kain samping untuk abang. Mungkin ini adalah raya terakhir untuk abang. Sekurang-kurangnya abang dapat merasa kasih seorang isteri pakaikan untuk suami." Luah Haikal perlahan. Maya sudah mengetap bibirnya.

"Apa abang merepek ni. Maya akan tolong abang pakaikan kain samping sampai ke tua. Abang tak akan tinggalkan Maya. Abang sentiasa di sisi Maya." Luah Maya dengan suara serak.

Dia mula sebak.

Haikal terdiam sambil memandang isterinya memakaikan kain samping untuknya.

"Dah siap" ujar Maya teruja dengan suara yang serak lalu memandang wajah Haikal yang tersenyum hambar. Air matanya sudah mula jatuh ke pipinya.

Entah mengapa sejak dua menjak ni hatinya cepat tersentuh. Air matanya mudah mengalir bila mengenangkan nasib suaminya itu.

Haikal mengilap air mata isterinya yang jatuh di pipi itu. Dengan perlahan-lahan di mencium bibir Maya dengan penuh kasih dan kemudian mencium dahi Maya.

"Sayang" panggil Haikal lalu memeluk pinggang isterinya.

Maya membalas pelukan Haikal dengan tangisan. Sepatutnya mereka gembira menyambut hari raya pertama sebagai suami isteri tapi lain pula jadinya apabila teringat kanser Haikal yang semakin merebak.

"Syhh.." pujuk Haikal sambil mengusap belakang isterinya.

"Sayang, Mungkin kali ini adalah raya terakhir untuk abang dan Maya. Tapi abang janji akan buat raya tahun ini bermakna untuk kita berdua. Dah, Jangan sedih-sedih. Hari raya pertama kita sebagai suami isteri harus happy bukan sedih macam ni" beritahu Haikal lalu meleraikan pelukan. Dia mengilapkan airmata Maya dengan ibu jari.

"Sayang dah ready?" tanya Haikal apabila melihat Maya sudah menenangkan dirinya.

Maya memandang Haikal. Dia menarik nafas dalam-dalam sebelum melepaskan perlahan. Dia mengangguk mengangguk perlahan membuat Haikal sedikit lega.

Haikal mengemaskan genganggam di jari-jemari Maya lalu menuruni anak tangga. Sungguh riuh suasana di ruang tamu dengan kehadiran adik-beradik Encik Izzudin bersama anak dan cucu mereka. Tahun ini ramai pula yang beraya di rumah Datin Irma. Haikal tersenyum senang.

"Dah sampai pun pengantin baru ni" sakat Jasmeen adik bongsu kepada Encik Izzudin.

Maya dan Haikal saling berpandang sebelum ketawa kecil.

"How are you bro?" tegur Naim sambil bersalaman dengan Haikal.

"Sihat Alhamdulillah" ucap Haikal. Tiba-tiba bahu Haikal ditepuk lembut. Taufiq sudah tersenyum memandang adiknya itu.

Tunggu Di Pintu SyurgaWhere stories live. Discover now