Chapter 48

2.8K 69 3
                                    

Perlahan-lahan mata Haikal terbuka. Keadaannya masih lemah.

"Syukur Abang dah sedar" ucap Maya yang menggenggam erat tangan Haikal. Dia memandang raut wajah Haikal yang tidak bermaya itu.

Haikal tersenyum lemah di sebalik oxygen mask yang menekup mulutnya itu. Dia berasa pelik apabila melihat terdapat ada katil di sebelahnya.

Hatinya mula risau apabila melihat tiub kecil yang menyalurkan air jernih ke tangan isterinya.

"Maya okay?" tanya Haikal lemah lalu membalas genggaman Maya walaupun agak lemah.

Maya tersenyum lalu mengangguk.

"Abang mesti kuat demi anak kita" beritahu Maya lalu mengambil tangan Haikal dan meletakkan di perutnya itu.

"Anak?" Bulat mata Haikal memandang Maya. Dia tidak percaya.

"Abang, Maya mengandungkan anak abang. Dah tiga bulan. Allah makbulkan permintaan abang" Maya menyampaikan berita gembira itu dengan esakan.

Air mata Haikal mula jatuh dari tubir mata. Allah telah memberi hadiah yang sungguh bermakna pada dirinya apabila dia sudah hampir di ambang kematian. Dia mengucap syukur.

"Abang perlu lawan penyakit abang demi anak kita." beritahu Maya bersungguh-sungguh. Haikal mengangguk perlahan membuat Maya tersenyum senang.

"mummy?" tiba-tiba Haikal teringat mengenai Alyah.

Pasti Alyah sudah mengetahui mengenai penyakitnya itu. pasti Alyah kecewa dengan dirinya yang menyembunyikan penyakitnya itu.

"mummy dah tahu pasal penyakit abang. Dia kecewa dengan abang" beritahu Maya jujur. Dia memandang wajah Haikal yang redup itu.

"Pasti mummy bencikan abang" luah Haikal sayu. Maya cuba memujuk.

"Ab..." belum sempat Maya berbicara Alyah bersuara.

"Siapa kata mummy dah benci Haikal" celah Alyah yang tiba-tiba muncul di wad Haikal.

Maya dan Haikal menoleh kearah suara tersebut dan melihat Taufiq, Encik Izzudin, Ilham, Asyraff, Danish Ellina dan Allisya turut ada sekali.

Alyah menyusun langkah menuju kearah Haikal lalu duduk berhati-hati di tepi Haikal. Haikal memandang wajah Haikal dengan air mata yang mula jatuh di pipi.

Maya memberi ruang kepada Alyah dan Haikal. Allisya dan Ellina pula mendapatkan Maya lalu memeluk bahunya. Encik Izzudin, Taufiq, Danish, Ilham dan Asyraff Cuma menjadi pemerhati.

"Mummy Haikal minta maaf. Haikal.." kata-kata Haikal mati apabila Alyah mencium dahinya.

"Sampai hati Haikal buat mummy macam ni. Haikal pernah berjanji sentiasa disisi mummy walau apa pun terjadi. Bukankah dulu kita dah berjanji untuk harungi apa yang berlaku bersama-sama. Mana janji Haikal nak sama-sama dengan mummy? Mana janjinya?" desak Alyah lalu air matanya jatuh.

Haikal sentiasa berada disisinya ketika dia susah dari bayi lagi sampai sekarang. Ketika Alyah lari dan bercerai dengan Encik Izzudin, Haikal tak pernah membiarkan dia keseorangan dan harungi penderitaan sama-sama. Tapi Kini Haikal harungi seorang diri sakitnya.

"Mummy.. Haikal rasa bersalah buat mummy sedih. Haikal minta maaf" ucap Haikal disebalik oxygen mask itu.

Dia mengesat air mata Alyah yang mengalir dipipi. Dia tidak suka apabila Alyah mengalir air mata kerananya. Hatinya sakit melihat Mummynya itu menangis.

Haikal cuba bangkit namun badannya agak lemah. Danish perasaan perkara itu lalu membantu Haikal untuk duduk. Alyah turut membantu Haikal. Sayu hatinya melihat keadaan Haikal yang lemah itu.

Tunggu Di Pintu SyurgaWhere stories live. Discover now