Bab 37

1.8K 76 12
                                    

"Sayang! You masuk ofis pukul berapa?" Soal Hafiy setelah Alya selesai melipat kain sembahyang usai solat subuh pagi itu.

"Macam biasalah pukul sembilan dah dekat ofis. Why?" Soal Alya pelik. Dah kenapa pula? Macam tak biasa dia pergi kerja pukul berapa.

"Tak ada la abang masuk lewat harini. Ingat nak pergi sekali. Nanti abang hantar sayang."

"Abang! Jauh la. Ofis kita buka satu haluan pun. Nanti abang kena patah balik. Menyusahkan la." Bantah Alya. Dia bukan taknak Hafiy hantarkan tapi kalau boleh dia taknak la menyusahkan suaminya itu.

"Sayang! Tak ada susahnya kalau untuk isteri abang ni. Abang sekali sekala nak la juga tolong hantarkan sayang pergi kerja.

Lagipun nanti abang nak hantar Hani ke kem. Satu haluan dengan sayang kan tempat tu?" Terang Hafiy tentang hasratnya itu.

Semalam umi dengan walid datang hantar Hani ke rumahnya. Suruh tolong hantar Hani pergi kem hari ini.

Umi dengan walid ke Terangganu. Walid ada urusan kerja disana. Alang-alang tu umi ikutlah sekali.

Nak tinggal Hani sorang-sorang dekat rumah alamat nanti kem kemana Hani pun kemana lah. Bukan boleh kira sangat adik dia yang sorang tu. Kalau tak ada orang kejut mahunya tak bangun.

Ouh lupa pula Alya yang adik iparnya ada dirumahnya ketika ini.

Haih! Nak masak apa sarapan pagi ni?

Buat roti bakar je kang nanti Hani balik mengadu dekat mak mertua yang dia malas masak nanti haru je jadinya.

Tak pasal-pasal mertuanya cop dia sebagai menantu pemalas.

"Sayang?" Panggil Hafiy. Dah kenapa isterinya ini. Dahi berkerut-kerut bagai. Fikir apa?

Orang nak hantar pergi pejabat je pun. Bukan suruh selesaikan masalah negara.

"Nak masak apa pagi ni bang?"

"Hah?" Tercengang sekejap Hafiy. Apa ke hal jauh sangat pergi sampai nak masak apa tu. Rasa tadi cakap pasal nak hantar pergi pejabat.

Isterinya ini tidur lagi ke apa?

"Hani tu nak sarapan apa pagi ni?" Terang Alya.

"Apa-apa je lah. Hani bukan cerewet pun kalau bab makan ni. So macam mana? Abang hantar eh?"

Alya menjeling suaminya sepintas. Orang mintak pendapat nak masak apa dia sibuk nak abang hantar, abang hantar.

"Iya lah. Abang masuk pukul berapa?"

"Tak kisah. Lepas hantar Hani tu masuk pejabat la kut."

Kut?

Untung kerja ofis bapak sendiri boleh je nak kut kut.

"Sebenarnya mintak half day harini. Takut nanti lama pula pendaftaran Hani tu. Takkan nak hantar terus balik. Kurang-kurang tunggu la dia siap daftar apa semua dulu. Settle semua tu terus ke ofis la." Terang Hafiy tentang perancangannya.

Terangguk-angguk Alya mendengar. "Nak sayang temankan ke?" Soal Alya berbasi-basi.

"Sayang takde meeting dengan klien ke pagi ni?" soalan berbalas soalan. Haih kalau Alya nak teman memang lebih pada nak la.

"Ada dalam pukul 10 macam tu. Hani daftar sana pukul berapa?"

"10. Tak apa lah. Sayang ada meeting dengan klien tu takkan nak cancel last minute. Nanti abang hantar sayang dulu lepas tu terus hantar Hani." Ingatkan tak ada meeting dengan klien manjang je tanya nak suruh temankan ke tak. Hmm tak ada teman la nampaknya.

Cinta 2 HatiWhere stories live. Discover now