BAB 10

85 6 0
                                    

Iman harini tidak terlalu sibuk dengan kelasnya,harini juga dia dah berjanji dengan Amira untuk makan tengahari sama-sama.Dia ingin menenangkan hatinya yang sakit.Semalaman puas dia membengkak
kan matanya dengan tangisan tanpa henti.

"Iman,kita nak pergi makan dekat mana ni ? aku takda idea lah".Ujar Amira.

"Aku tak kisah,mana-mana pun okay je".Balas Iman.

"Hmm,okay lah kita pergi makan nasi campur dekat medan selera yang dekat-dekat dengan rumah kakak kau tu".Ujar Amira.

"Okay jugak,aku pun dah lama tak makan nasi campur ni".Balas Iman yang suda menunjukkan matanya yang bersinar.

"Jom".Ajak Amira.Iman hanya membututi Amira untuk ke kenderaan mereka.


~~~~~~~~~~~~~~

"Nah,anak kita si Hanum tu ada telefon ke ?".Soal Pak Ahmad tiba-tiba.

"Ada,semalam...katanya baik-baik saja dia dengan Hadi dekat sana..
Nah dah suruh dia tengok-tengokkan sekali Iman tu..yelah dia pun sekarang dah tukar semuanya kesana...jadi boleh lah tengokkan Iman tu lebih sikit."Jelas Puan Hasnah lebar.

"Haa,eloklah tu".Jawab Pak Ahmad.

"Bang,abang kata lagi 2 bulan abang nak ke Bandar Johor kan ?".Soal Puan Hasnah tiba-tiba.

"Aah,kenapa ?".Soal Pak Ahmad pelik.

"Kalau saya ikut abang sekali boleh ? alaa bosan lah duduk dekat kampung...saya bukan ada kawan pun".Jawab Puan Hasnah.

"Eheh,awak ingat saya kesana nak melancong ke ? saya ada tugas tau".Jawab Pak Ahmad sambil tertawa dengan telatah isterinya.

"Yelah,abang memang kedekut".Balas Puan Hasnah dan dia terus naik ke rumah tidak jadi menemani suaminya itu.Pak Ahmad hanya tersenyum dengan telatah isterinya itu.


~~~~~~~~~~~~~~

"Marina masuk".Arah Tuan Faizal dari ganggang telefon.

"Baik Tuan".Balas Marina.Tida lama kemudian Marina terus masuk ke dalam bilik itu.

"Ye Tuan".Tanya Marina.

"Harini saya free tak ?".Soal Tuan Faizal yang ingin tahu tentang jadual hariannya.

"Tak Tuan,harini jadual Tuan kosong".Jawab Marina sambil tersenyum.

Tuan nak saya arrange kan apa-apa untuk Tuan ke ?".Soal Marina

"Saya nak balik awal sikit dari biasa,lepastu awak panggil budak kecik tu suruh datang rumah saya...okay ?".Jawab Tuan Faizal.

"Budak kecik ? bila masa Tuan ada anak ?".Soal Marina yang langsung tidak mengerti.

"Ya allah,awak ni Marina..Iman Khalida lahhh".Jawab Tuan Faizal sambil tepuk dahinya.

"Ohhhhhh,Imannnn....".Panjang Marina membalas kata-kata Tuan Faizal.

Okay Tuan,saya keluar dulu ye ?".Balas Marina.


~~~~~~~~~~~~~~

Sewaktu di rumah Hanum dia dan suaminya sedang duduk di ruang tamu.Hadi tidak bekerja harini kerana Hanum kurang sihat.

"Abang takpa ke abang tak pergi kelas harini ?".Soal Hanum dengan riak wajah yang risau.

"Takpa sayang,abang memang nak temankan sayang".Jawab Hadi lembut.

"Okay,tapi Hanum taknak lah kerja abang tertangguh sebab Hanum ?".
Terang Hanum.

"Takda apa sayang,abang okay je".Jelas Hadi sambil mengucup lembut di dahi isterinya.

Hanum terasa amat bahagia disisi suaminya.


~~~~~~~~~~~~~~

Di rumah agam Tuan Faizal,Marina sedang membantu Mak Biah menyediakan juadah untuk tetamu yang dijemput Tuan Faizal.

"Dah siap ke semua ?".Soal Tuan Faizal yang datang dari arah ruang tamu.

"Dah Tuan,tinggal nak tunggu tetamunya je".Jawab Mak Biah sambil tersenyum.

"Pandai lah Mak Biah tu".Gurau Tuan Faizal.

"Tuan,Iman cakap tak dia datang pukul berapa ?".Soal Marina.

"Dah,dia cakap dia datang lepas hantar kawan dia balik".Jawab Tuan Faizal.

"Ohh okay".Balas Marina ringkas.

Tidak sampai satu jam,Iman datang je rumah agam itu untuk bersantapan dengan lelaki pujaanya.

"Assalammualaikum".Salam diberi oleh Iman dan disambut oleh semua penghuni yang berada di meja makan.

"Imann...datang pun".Jawab Marina teruja lihat gadis itu.Iman tersenyum.

"Kenapa akak rindu Iman ke ?".Soal Iman.

"Aah,saya rindu".Jawab Tuan Faizal yang dari arah dapur tiba-tiba mencelah.

"Eh,siapa yang rindu Tuan ?".Soal Iman ingin menyakitkan hati lelaki itu.

"Imann...".Panggilan yang sangat lembut dipanggil oleh Tuan Faizal yang boleh membuatkan perempuan cair.Auchh !.

"Akak,akak masak apa harini ?".Soal Iman kepada Marina yang cuba tepis godaan Tuan Faizal itu.Kerana dia tahu dia tidak kuat untuk berhadapan dengan lelaki itu dan dia harus kuat.

"Eh,akak pulak yang masak....Mak Biah lah yang masak".Jawab Marina tertawa dengan kerenah gadis itu.

"Okay lah akak nak masuk dapur..jemputlah makan".Ajak Marina lalu beredar dari situ.

"Iman jom makan ?".Ajak Tuan Faizal pula yang terus menarikkan kerusi buat Iman.Iman terkejut dengan kelakuan Tuan Faizal itu.

"Kenapa Tuan baik dengan saya ?".Soal Iman spontan.

"Eh,kenapa tanya macam tu ?".Soal Tuan Faizal Pelik.

"Takda lah semalam berlagak taknak layan saya..tiba-tiba pulak nak layan baik-baik".Jawab Iman mengejek Tuan Faizal.

"Suka awak lah kalau awak nak anggap saya apa pun..yang penting saya ikhlas".Balas Tuan Faizal sambil mengenyitkan mata.

"Yang semalam tu siapa ?".Soal Iman tiba-tiba.Tuan Faizal sudah tahu siapa gerangan yang Iman maksudkan.

"Ohh,itu Erin..anak kenalan saya".Jawab Tuan Faizal ringkas tapi ada sesuatu yang tersekat di hatinya.Dia takut Iman terluka lagi.

"Anak kenalan je pun...tapi bajet macam bini Tuan kenapa ?".Soal Iman yang agak cemburu.

"Iman sayang,tak perlu lagi awak nak fikir pasal semua tu..yang penting sekarang ni kita dapat juga spend time kan ? dah jom makan".Ajak Tuan Faizal dengan penuh lembut dan mengoda.Tetapi Iman agak terkejut dengan panggilan Tuan Faizal itu 'Iman Sayang'.OMG !.

Mereka terus bersantapan bersama di ruang makan.Tiba-tiba selera Iman terbuka kerana layanan lelaki itu yang sangat romantis.Marina yang berada di sebalik dinding dapur tersenyum melihat layanan majikannya pada Iman.

Wali Keramatku [COMPLETE]Where stories live. Discover now