Puan Hasnah dan anak-anak gadisnya serta Hadi sedang membuat kerja di dapur.Hadi membantu isterinya yang sudah tidak larat untuk buat kerja kerana kandungannya.Tiba-tiba Pak Ahmad datang berdiri di pintu dapur,dia merenung semua ahli keluarganya yang sedang buat kerja di dapur.
"Iman..call Faizal..suruh dia balik esok".Ucap Pak Ahmad tiba-tiba.
Terkejut seisi dapur yang mendengar penyataan Pak Ahmad itu.Hanum senyum sambil mengalirkan airmata.Iman melompat girang bagai mendengar pengumuman hari raya.Puan Hasnah pula sudah membanjiri mukanya dengan airmata syukur.Hanya allah sahaja yang tahu betapa gembiranya hati mereka.Iman berlari ke dalam bilik untuk membuat panggilan dengan suaminya.
"Assalammualaikum abang....".Jerit Iman gembira.
"Waalaikummusalam sayang..ni dah kenapa menjerit ni ?".Soal Tuan Faizal pelik.
"Ishh..abang kalau Iman cakap benda ni abang mesti tidak percaya".
Ujar Iman yang sudah tidak sabar." Okay..abang percayakan sayang...cakaplah apa dia ?".Soal Tuan Faizal.Dia juga berdebar.
"Ayah.....suruh.....abang....balik esokk !!!".Ucap Iman gembira.
"Ya allah...betuk ke ni sayang ?".Soal Tuan Faizal tidak percaya tapi gembira.Dia mengalirkan airmata.
"Abang..Iman tak sabar nak jumpa abang esok..abang Iman rindu abang".Ucap Iman dalam tangisan.
"Sayang...abang pun tak sabar nak jumpa sayang esok..abang pun rindu sayang".Balas Tuan Faizal dalam tangisan.
"Iman Ibu nak cakap dengan pejal..".Pinta Puan Hasnah yang datang dari dapur itu.
"Pejal..ibu ni..esok balik ye nak..ya allah..tak sabar ibu nak jumpa anak ibu ni".Ujar Puan Hasnah yang sudah berat untuk berkata.
"Alhamdulillah bu..ayah maafkan Pejal juga..Pejal nak bagi ibu hadiah lah esok..tapi pejal nak bungkus ramai-ramai dengan Iman semua..pastu bagi hadiah tu dekat ibu..mesti ibu suka..ibu tunggu Pejal balik ye".Ujar Tuan Faizal gembira.
"Ye nak..ibu tunggu anak ibu..".Ucap Puan Hasnah dalam tangisan.
"Abang..Iman takda hadiah ke ?".Soal Iman menyampuk.
"Sayang pun nanti abang bagi hadiah yang sama".Ujar Tuan Faizal selamba.
"Taknak..Iman nak hadiah dalam bilik..dah dekat seminggu tak dapat..
hihihi..".Ujar Iman nakal.."Ishhh...nakal kamu ni Iman".Marah Puan Hasnah.Iman menjelir lidah.
"Baru ibu tahu kan perangai anak ibu tu macam mana ?".Soal Tuan Faizal selamba.
"Okay lah abang nak kemas barang..esok nak gerak pagi..nanti mengantuk pulak".Ucap Tuan Faizal meminta diri.Panggilan dimatikan.
"Terima kasih Iman".Ucap Puan Hasnah dan mengucup dahi Iman.
~~~~~~~~~~~~~~
Mak Biah sedang mengemas ruang tamu di sergah oleh Tuan Faizal menyakatnya.
"Mak Biah..".Panggil Tuan Faizal menjerit.Kemudian dia menghamburkan tawa yang besar.
"Ish..terkejut Mak Biah".Marah Mak Biah.Dia juga akhirnya tertawa.
"Mak Biah saya nak tanya ni..Hadiah paling besar yang boleh bagi apa ehh..tapi saya nak buat lain skit..nak bungkus ramai-ramai".Ujar Tuan Faizal.
"Hadiah apa tu.. ?".Soal Mak Biah tidak tahu.
YOU ARE READING
Wali Keramatku [COMPLETE]
RomanceIman - Seorang anak yatim piatu yang hanya mempunyai kakak,dia diasuh oleh sebuah keluarga di kampung,dijaga dengan rapi dan disekolahkan.Iman seorang pelajar pintar dan dapat tawaran ke universiti.Dia bertemu dengan cinta pertamanya di situ.Adakah...