56. Nieuwe partner

43 0 0
                                    

(Floor)

17 september 2018

Ik zit achter mijn bureau en ben bezig met pv's in te tikken. Bijna alle collega's zijn op het commissariaat, behalve Eric en Brigitte. Het is vandaag niet druk. Koen en Tineke zijn juist terug van hun patrouille en Tom en Robin zijn bezig geweest met een zaak nog autodiefstallen. Koen heeft koffie voor iedereen gehaald, deelt deze uit en blijft bij het bureau van Tom en Robin hangen voor een praatje. Er wordt luid gelachen. Even kijk ik geïrriteerd hun kant op. Dit is al echt mijn favoriete werk. Helaas mag ik momenteel geen ander werk doen van de commissaris. Oké, ik mag aangifte opnemen op het commissariaat. De commissaris was niet blij toen hij hoorde dat ik met Brigitte mee was geweest een "verdachte" op te halen. Intern Toezicht zou hier wel eens moeilijk over kunnen gaan doen. Dus na een preek van de commissaris heeft hij mij binnendienst aangescherpt. Omdat ik mij zo niet kan concentreren, met al het gelach om mij heen, klap ik mijn laptop en dossier dicht, stapel alles op en ga hiermee naar het kantoor van Eric en Brigitte en sluit achter mij de deur.

"Klop klop". Binnen. 'Hee, ca va?' Ja, ca va. 'Jij bent zo stil en jij ging hier zitten. Dus dacht ik kom even bij u kijken'. Ik kon mij gewoon efkes niet concentreren. Hier, dit, is ook al niet mijn favoriet werk. 'Scheelt er verder nog iets?' Ik draai mijn hoofd weg. 'Mis jij Femke?' Ja. 'Ik had al een vermoeden. Kan ik iets voor u doen?' Mijn schouders haal ik op. Dat papierwerk overnemen. Ik was er ook juist aan begonnen, omdat ons Koen er eer van onder is gekropen. Wil jij trouwens niets drinken?' Nee, merci. "Klop klop". Robin steekt zijn hoofd om de deur. 'Floor, de commissaris vraagt naar u in zijn kantoor'. Ik kom. Robin sluit de deur weer. Wat zou dat zijn? 'Geen idee. Misschien heeft hij de uitslag van Intern Toezicht ontvangen'. Dat zou wel heel snel zijn. 'Voor uw dossier zouden zij zoveel tijd niet nodig hoeven hebben'. Jij kent hen. Alles om een mens te kwellen. Ik zal maar eens gaan zien. Ik sla mijn dossier op, klap mijn laptop dicht en sta op om naar de commissaris te gaan. 

Wanneer de commissaris mij binnen heeft geroepen sluit ik de deur. Aan het bureau zit een jonge vrouw, normaal gekleed met blond haar. 'Floorke, kom binnen. Zet u meiske', zegt de commissaris. Ik neem plaats. 'Floor, dit is Louise Mertens, inspecteur Jacobs'. Wij schudden elkaar de hand. Aangenaam Floor Lommelen. 'Louise Mertens'. 'Louise wordt u nieuwe partner'. Verwonderd kijk ik de commissaris aan. 'Zijt gij niet blij?', vraagt hij. Jawel, alleen had ik het zo snel niet verwacht. En ik kan nog niets betekenen zolang ik binnendienst heb. 'Zolang jij binnendienst hebt kun jij Louise wegwijs maken binnen ons team en korps'. 'Ik ben juist afgestudeerd aan de politieschool, dus nog helemaal te kneden'. Ik moet lachen. Welkom, ik ga u met alle plezier begeleiden. 'Jullie gaan een goed team vormen vermoed ik zomaar', zegt de commissaris. Een geforceerde glimlach ontstaat op mijn gezicht. 'Wij hebben meegekregen wat er met uw vorige partner is gebeurd. En ik weet dat ik haar niet zal kunnen vervangen, wat ook helemaal mijn bedoeling niet is. Ik hoop gewoon zoveel mogelijk van u te leren en straks volledig deel uit te kunnen maken van dit team', geeft Louise aan. Jij kan altijd bij mij terecht. Kom, ik zal u een rondleiding geven. 'Wij zien elkaar straks nog', zegt de commissaris tegen Louise. Samen wandelen wij het kantoor uit. 

Een tijdje later

Zo, en dan zijn wij weer terug in de teamruimte. 'Ik had nooit gedacht dat het zo'n groot gebouw is'. Van buiten is natuurlijk ook niet te zien hoe diep het gebouw is. Maar wees gerust, in het grootste deel zal je nooit komen. Zelfs wij komen daar bijna niet. 'Gelukkig maar, anders had ik mij toch maar een routekaart aangeschaft'. Ik glimlach. Zolang jij de weg naar onze teamruimte weet te vinden dan komt de rest vanzelf. 'Ja en de keuken, ook heel belangrijk', zegt Koen. Dat is vooral uw favoriete plek. Louise dat is Koen Baetens. Hij vormt een team met hoofdinspecteur Tineke Schillebeeckx. Louise gaat naar Koen en Tineke en schudt hen de hand. 'Hallo Louise Mertens. Ik wordt de nieuwe partner van hoofdinspecteur Lommelen'. 'Welkom in het team Louise. Mag ik Louise zeggen?', vraagt Koen. 'Natuurlijk'. 'Hallo Louise. Van harte welkom', zegt Tineke. Koen heeft ook een patrouillehond waarmee wij veel werken. 'Oh echt? Wat voor ras is het?' 'Een Mechelse herder. Hij is vandaag niet mee, maar jij gaar hem nog zien'. 'Gaaf'. Dit zijn Robin Verhaegen en Tom Vaneetvelde. Zij zijn naast lid van ons team ook lid van het speciale interventieteam. Zij kunnen worden opgeroepen bij grotere incidenten. 'De mannen van het POSA?' 'Het lijkt erop, maar zij hebben een specialistischere opleiding gevolgd. Welkom', zegt Robin. 'Hallo Tom, leuk dat jij ons team komt vervoegen'. 'Ik vindt het ook leuk om hier te mogen starten'. 'Starten?', vraagt Tineke. Louise kijkt mij aan waarop ik knik. 'Ik ben vorige week afgestudeerd aan de politieschool als inspecteur. De enige ervaring die ik heb in het veld is door mijn stages. Verder ben ik nog blue en volledig te kneden tot een, hopelijk, goede inspecteur'. Aan u enthousiasme zal het in ieder geval al niet liggen. 'Ik heb er heel veel zin in en hoop jullie niet te veel tot last te zijn en snel een volledig lid kan zijn van jullie team'. 'Dat gaat wel goedkomen', zegt Tineke. 'Is dit het hele team?' Nee, onze rechercheurs Brigitte Broeckx en Eric Buelens zijn nu nog niet aanwezig. Die zal ik u later voorstellen. Meestal kun jij hen vinden in hun kantoor. Ik wijs die kant op. 'Oké top. Ja er moet ook gewoon gewerkt worden'. 

Wonderschoon geluk en zwaar verdrietWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu