(Anouk)
29 januari 2019
'Goedemorgen'. Goedemorgen. Ik schud de aannemer de hand. 'Bent u er klaar voor?' Die vraag kan ik beter aan u vragen. Hij lacht. 'Mijn mannen en ik hebben er zin in'. Gelukkig maar. 'Ik wil alleen voor de zekerheid nog iets vragen'. Vraag maar. 'Klopt het dat wij met de bovenste verdieping moeten beginnen?' Ja, dat klopt. 'Ah oké'. Dat komt, omdat wij daar de nieuwe slaapkamer van onze zoon willen gaan realiseren en dit willen wij als eerste af hebben, zodat hij weer in zijn eigen kamertje kan slapen. Zijn oude kamer is nu namelijk hier. Ik neem de tekening erbij. Deze muur wordt doorgebroken om zo doorgang te maken naar de andere woning. 'Ah, ik begrijp het. Dan gaan wij dat zo doen. Wij zullen eerst beginnen met het in orde maken en het realiseren van de kamers op de bovenste verdieping voor dat wij de muur tussen de woningen eruit halen'. Dat is mooi. 'Zijn er nog bijzonderheden waar wij rekening meer moeten houden?' Als u het verslag van de architect heeft gehad dan heb ik niets meer toe te voegen. 'Oké'. Ik heb voor u de reservesleutel van hiernaast, die kunt u gewoon bijhouden. 'Dat is goed'.
'Wij gaan vandaag meteen starten met het afbreken van de muur. Dat was volgens mij ook een duidelijke wens als ik het goed begrepen had?' Ja, dat klopt. Mijn vrouw en ik hebben ons werk zo kunnen plannen dat wij de komende 2 dagen vrij hebben en wij blijven ergens anders slapen. 'Dat is heel verstandig. Zo'n afbraak geeft toch meer vuil dan je wilt. Wij plakken alles wel heel goed af, maar stofvrij...'. Stofvrij krijg je het nooit. Het is daarom ook dat wij er tussen uit gaan. 'Ik beloof u dat wij zo netjes mogelijk zullen werken'. Daar heb ik alle vertrouwen in. Mijn ouders zullen hier aanwezig zijn tijdens onze afwezigheid. Zij weten ook overal vanaf. Dus met vragen kunnen jullie ook bij hen terecht. Mijn vader zal ondertussen ook een handje toesteken bij het opruimen en schoonmaken. Hij zal ook een beetje helpen bij de werken. 'Dat is helemaal goed. Hij is een vakman. Ik heb al goede dingen over hem gehoord'. Zeg hem dat maar niet, want subiet gaat hij naast zijn schoenen lopen. Wij moeten beiden lachen.
Goedemorgen papa. 'Goedemorgen lieverd, ca va hier?' Jazeker. De mannen waren er al vroeg en zijn er meteen aan begonnen. 'Ik zag hun wagens staan. Ga zo direct bij hen kijken'. Goed. Zij beginnen met de sloop van de Mats zijn kamer om dan te beginnen aan de kamers hiernaast. 'Oké'. Waar is mama eigenlijk? 'Die komt straks, die heeft eerst afgesproken met Anjes en daarna ging zij boodschappen doen'. Ah ja, boodschappen. Er staat koffie, thee, wijn, pintjes. Neem wat jullie willen en als jullie nog dingen moeten halen vergeet dan niet de ticketjes meet te nemen, want alles krijgen jullie terug. 'Doe niet zo mal'. Ik doe niet mal. Jullie hoeven niet te betalen voor jullie eten en drinken. Ik ben al super blij dat jullie op ons huis willen komen passen. 'Dat doen wij met alle liefde. Wij begrijpen maar al te goed dat jullie niet met de kleine in een verbouwing gaan zitten en hier alles zomaar onbeheerd achter willen laten'. Ik had voorgesteld dat Floor met Mats bij Brigitte zouden gaan logeren en dat ik hier zou blijven, maar van werken zou er voor mij dan ook niet veel komen. 'Daarom. Jullie hebben de juiste beslissing genomen'.
Floor komt de slaapkamer uit. 'Goedemorgen Brent'. 'Ah, zie daar mijn favoriete schoondochter'. 'U enige schoondochter'. 'En daarom ook mijn favoriet'. 'Alles goed met u?' 'Zeker dat'. 'Is Annelies er niet bij?' Mama is eerst nog op stap. 'Ach, dus die gaan wij niet meer zien voor wij vertrekken?' 'Dat denk ik niet', zegt Brent. 'Jammer'. Is het gelukt met inpakken? 'Ik denk dat is alles mee heb. Ik moet alleen straks nog even naar de winkel. Dacht dat ik nog reserve tandpasta en shampoo had, maar dat was dus niet'. Wil jij dat eerst doen voordat wij naar het zwembad gaan of daarna? 'Als wij naar Brigitte gaan kan dat ook nog wel'. Dat is goed. De zak met zwemspullen heb ik al op de zetel gezet. 'Ik zal die meteen meenemen naar de wagen samen met de koffers'. Floor gaat naar beneden.
Ik heb vanmorgen het bed verschoond en er liggen propere handdoeken in de badkamer die jullie kunnen gebruiken. De was hoeven jullie niet te doen, want ik moet van de week toch nog een was draaien. 'Lieverd, maak nu maar dat jullie weg zijn. En probeer niet te veel aan hier te denken. Mama en ik houden jullie huis wel recht'.
Mats zet ik in zijn kinderstoeltje. 'Hoe laat moeten wij in het zwembad zijn?' 11 uur. Waarom? 'Zullen wij eerst ergens gaan ontbijten? Of wilde jij alleen maar ergens een broodje halen en onderweg opeten?' Waar zou jij willen gaan ontbijten? Bij Bridge? 'In de buurt van het zwembad in een leuk zaakje waar ze heerlijke ontbijtjes serveren, heb ik gehoord'. Dan gaan wij daar met z'n drieën ontbijten. Leuk idee. Floor kijkt mij met een tevreden glimlach aan.
JE LEEST
Wonderschoon geluk en zwaar verdriet
FanficFloor en Anouk zijn dolgelukkig na de geboorte van hun zoon Mats. Zij genieten van hun nieuwe gezinssituatie, maar het gewone leven gaat ook weer gewoon door. Met vallen en opstaan proberen zij een evenwichtig te vinden tussen werk en privé. Met beh...