86. Oppassen

16 0 0
                                    

(Anouk)

30 januari 2019

Ik word wakker van Mats die begint te huilen. Half zes geeft de wekker aan. Niet gek dat hij wakker is, hij zal honger hebben. Gisteren avond heeft hij vroeg zijn laatste fles gekregen, omdat hij zo moe was. Ik sta op en neem hem uit zijn bedje. Dag pruts. Heb jij een hongerke? Kom, mama zal een flesje voor u maken. 'Ça va lief?', vraagt Floor vanuit bed. Ja, ça va. Hij heeft honger. Ik ga hem de fles geven. 'Moet ik gaan?' Blijf maar liggen. Ik kom daarna terug. 'Laat weten als ik iets kan doen'. Doe ik. Met Mats ga ik naar beneden. In de keuken maak ik zo stil mogelijk een fles voor Mats. Gelukkig wacht Mats in stilte af. Ik zou niet willen dat iedereen wakker word van het wenen.

'Goedemorgen', zegt Brigitte wanneer zij de keuken binnen stapt. Goedemorgen. Jij bent toch niet wakker geworden door ons? 'Nee hoor, mijn wekken liep gewoon af'. Oké. 'Is hij altijd zo vroeg wakker?' Nee, absoluut niet. Hij heeft gisteren avond te vroeg zijn laatste fles gehad. 'Dan is het logisch dat jij honger hebt'. Brigitte wrijft even over zijn handje. 'Wil jij een koffie hebben?' Nee merci. Ik kruip subiet nog even terug in bed. Hij valt subiet toch ook nog terug in slaap. 'Groot gelijk. Ah ja, voor ik het vergeet. Als jullie willen douchen, de handdoeken liggen in de kast naast het wasmachine. Die kunnen jullie gewoon gebruiken'. Dat komt in orde. Brigitte eet haar ontbijt bij ons aan de eettafel. Nadat zijn fles leeg is laat ik Mats nog een boertje laten en blijf nog even met hem zitten. Wanneer zijn oogjes terug dichtvallen ga ik met hem naar boven en leg hem terug in zijn bedje. Hij valt meteen terug in slaap. Ook ik kruip nog even in bed. 

07u35. Ik schrik als ik zie hoe laat het is. Om op dit tijdstip wakker te worden ben ik eigenlijk niet meer gewend. Ik draai mij om en zie dat Floor niet meer in bed ligt. Mats ligt nog te slapen. Ik stap en bed, neem mijn toiletzak uit de koffer en ga naar de badkamer. Deze is vrij. Eerst haal ik een handdoek en besluit dan snel een douche te nemen.

Terug in de slaapkamer neem ik mijn kleding. Ik droog mij af en kleedmij aan. Mats ligt nog te slapen en best diep zo te zien. Die zal nog wel eentijdje liggen. Ik ga naar beneden.

Floor zit aan de keukentafel met een tas koffie en de krant. 'Goedemorgen lief'. Goedemorgen. 'Lekker geslapen?' Absoluut. Ik geef haar een kus. 'Ben jij gaan douchen?' Ja. 'Jij ruikt zo lekker. Is dat u douchegel of parfum?' Dat is die nieuwe parfum van dat sample. 'Heb jij die gekocht? Ik hoop van wel'. Ja, ik ben zo'n flesje gaan kopen. Floor glimlacht. 'Heel goed. Dan kan ik nog vaak die heerlijke geur ruiken als ik mijn neus in uw hals duw'. Ik zou het alleen niet dagelijks opdoen. 'Gij moogt dat ook alleen opspuiten zonder iets anders'. Er volgt een knipoog. Waar jij ook niet aan denkt. 'Altijd aan u hè en aan onze Mats'. Ik geef haar opnieuw een kus. 'Wilt gij een koffie?' Dat mag. Heb jij al ontbeten? 'Nog niet'. Wil ik een eitje voor u bakken? 'Een gewoon ei is goed'. Spiegelei? 'Ja'. Hoeveel? 'Twee alstublieft. Voor elke boterham één'. Weet jij de pan staan? 'Onder het fornuis. Ik zal borden en het brood al pakken. Wil jij nog kaas of iets erbij?' Nee, merci. Terwijl ik de eieren bak zet Floor de tafel. 

'Had jij deze al gedaan?' Ja, dit is allemaal gedaan. 'Dan zet ik dat weg'. Wanneer wij de afwas hebben gedaan en alles opgeruimd is nemen wij terug plaats aan de tafel met nog een koffie. Heb jij een planning in u hoofd voor vandaag? 'Alles op het gemak doen. Ik denk dat het goed is om die gasten op eigen tempo wakker te laten worden. Aankleden en dan rustig ontbijten. Moeten natuurlijk ook even kijken met Mats. Hij moet seffens ook nog een fles en dan moeten wij niet gaan haasten. Wij hebben alle tijd'. Dat is ook zo. Waar wilde jij precies naartoe gaan met ze? 'Jungle land'. Dat is ook voor hun leeftijd? 'Van vier tot twaalf jaar. Ze hebben er van alles. Klimtoestellen, ballenbaden, glijbanen en trampolines. Dat soort dingen'. Leuk. Hebben ze er ook iets voor Mats? 'Volgens mij is er een afgesloten stukje voor kleinere kinderen. En anders gaat één van ons toch met hem in het ballenbad'. Oh ja, dat is geen probleem. Ik weet zeker dat Jonas er ook wel om zal vragen. 'Grote kans'. Hoe laat is het? 'Bijna half negen'. Alexander zou toch al beneden moeten zijn? 'Dat was wel wat Brigitte had gezegd'. Moeten wij niet even gaan kijken bij hem? 'Ik zal even gaan'. Net wanneer Floor op is gestaan komt Alexander de living in gestormd. 'Goedemorgen. Sorry dat ik zo laat ben', zegt hij. 'Goedemorgen kerel. Gaat het goed?' Alexander begroet ons met een zoen. 'Ja ja. Ik was mijn wiskunde boek kwijt en daar zitten mijn aantekeningen voor mijn toets in. Ik heb dus lopen zoeken'. 'Heb jij die nu gevonden?' 'Ja, gelukkig wel. Ik ga nu mijn lunch gelijk maken. Hebben jullie al ontbeten of kan ik iets voor jullie maken?' Dat is lief, maar wij hebben juist ontbeten. 'Oké'. Alexander begint met het smeren van zijn brood en het maken van zijn shake.

Wonderschoon geluk en zwaar verdrietWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu