66. Rust bewaren

15 0 0
                                    

(Anouk)

 2019

"Klop klop". Binnen. Ilse stapt mijn spreekkamer binnen. 'Heb jij een minuutje?' Tuurlijk. 'Vanmiddag heb ik mevrouw Aussems opstaan op mijn spreekuur. Volgens mij is dat een goede patiënt voor Tim zijn eindbeoordeling. Zie jij het zitten om mevrouw Aussems van mij over te nemen?' Hoe laat staat zij bij u op? '13u15'. Ik kijk in mijn agenda. Euh... ja geen probleem. Tom doet het onderzoek? 'Ja en of jij dan gelijk zijn beoordeling zou willen doen'. Dat zal ik doen. 

Die middag

'Mevrouw Aussems, u mag binnenkomen'. Mevrouw stapt de spreekkamer binnen. 'Dokter Storme kijkt vandaag met mij mee, wanneer ik het onderzoek doe, in verband met mijn eindbeoordeling voor mijn studie. Is dat goed voor u?' 'Voor mij is het geen probleem'. 'Fijn. Wat kan ik voor u doen?' 'Ik heb al drie weken de hoest. Mijn vriend heeft het ook gehad, maar die had het maar één week en toen was het over. Ik heb er al drie weken last van. Het kriebelt, het doet pijn ook, ik slaap er slecht door, slechte concentratie en het duurt al drie weken. Nu wil ik er gewoon vanaf'. Tim luistert aandachtig naar mevrouw Aussems. 'Ik hoor u een aantal dingen zeggen zoals pijn'. 'Ja, dat is een kleine week nu, maar vooral als ik diep inadem, strekkende bewegingen maak of... bij het hoesten'. 'U zegt van ik moet er van af, vertelt u daar eens meer over'. 'Ik heb een heel drukke baan en ik moet altijd presentatief zijn en dat ben ik voor mijn gevoel nu niet. Wij moeten presentaties doen voor klanten die heb je daardoor of niet. Als ik dat niet goed doe dan ben ik mijn klant kwijt en indirect is dat dus slecht voor mijn baan'. 'U heeft die hoestaanvallen tijden uw presentaties?' 'Ook, maar gewoon ook de hele dag door. 's Nachts vooral, 's avonds wordt het erger, maar gewoon de hele dag'. 'Het is zo erg dat u 's nachts slecht slaapt? U heeft er pijn van in uw zij en doordat u slechter slaapt bent u ook minder scherp en u bent bang dat het ook uw beroep schaadt'. 'Ja, nou dat weet ik dat het mij schaadt'. 'Dan wil ik eerst nog wat zaken van u weten voor ik aan het lichamelijk onderzoek begin. U zegt het is drie weken geleden begonnen bij uw vriend, dat ging vrij snel over. Hoe was dat bij u? Is het begonnen met koorts?' 'Ik heb wel enkele dagen lichte koorts gehad en ik heb, in het begin, wat slijm opgehoest, maar dat was ook niet veel'. 'Bent u met uw koorts nog thuis gebleven?' 'Nee'. 'U bent gewoon door gegaan. Bent u bekent met longklachten van vroeger of dat u astmatisch bent of allergisch?' 'Nee'. 'Ik zie dat u medicatie gebruikt of eigenlijk alleen de pil, microgynon 30'. 'Ja'. 'Goed, dan zou ik u willen onderzoeken als dat goed voor u is?' 'Natuurlijk'. 'Dan mag u plaatsnemen op de rand van de onderzoekstafel'. 

'Om te beginnen ga ik u in uw oren kijken'. Tim pakt de otoscoop van het aanrecht. 'Ik ga een klein beetje aan uw oor trekken, zodat ik diep in uw oor kan kijken'. Voorzichtig gaat Tim te werk. 'Uw oren zien er goed uit'. Tim neemt een spatel. 'Nu ga ik even naar uw keel kijken. U mag uw mond open doen. Kunt u A zeggen?' Aaa'. 'Heel goed. Nog eens'. 'Aaa'. 'Dat ziet er inderdaad rood en geïrriteerd uit. Ik ga even naar uw hals voelen, naar uw lymfeklieren'. De materialen neem ik van Tim over en leg ze weg. 'U mag iets naar voren met uw hoofd. Ja, dit is goed'. Hij palpeert de hals. 'Ik voel geen opgezette lymfeklieren of iets dergelijks. Dan zou ik graag nog even naar uw longen luisteren. U mag zich even omdraaien'. 'Moet ik gaan staan?' 'Ja, u mag even staan en even uw shirt tot boven uw bh doen'. De stethoscoop haalt Tim van zijn nek. 'U mag zuchten met uw mond open. In... en uit. Nog eens in... en uit. Nog één keer in... en uit. Nog in... en uit. Deze linkerkant is pijnlijk denk ik'. 'Ja'. 'Als ik hier druk is dat vervelend?' Nmm, dat is niet prettig'. 'Dat is vervelend'. 'En daar?' 'Au'. 'En hier wordt het weer minder?' 'Ja'. 'Oké en iets hoger?' 'Nmm'. 'Juist. U mag zich omdraaien dan ga ik aan de voorkant luisteren. U mag weer gaan zitten op de rand'. Tim luistert rechts, links. 'Ik wil even op de pijnlijke plek luisteren ook'. Mevrouw Aussems trekt een pijnlijk gezicht. 'Het voel vervelend he?' Op de pijnlijke plek luistert Tim even extra. 'U mag zich terug aankleden. Dan mag u terug komen zitten aan het bureau'. 

'Uw keel ziet rood, dat komt van het hoesten, maar ook van het vele schrapen van uw keel. Dat is echt iets wat u moet proberen te vermijden, want op die manier perst u lucht langs u keel en daardoor raakt de keel geïrriteerd. U beide oren zijn prima, de lymfeklieren zijn niet opgezet, geen tekenen van infectie en als ik u longen hoor zijn deze volledig schoon. Dus ook geen teken van infectie. Wel aan de linkerkant heeft u pijn, daar mag ik ook niet aan de ribben komen, dat is pijnlijk. Deze pijn is de oorzaak van het hoesten. Bij het hoesten maakt u gebruik van de tussenrib spieren en krijgt u als het ware een beetje gekneusde ribben gevoel'. 'Kunt u daar iets aan doen?' 'U heeft geen infectie meer, dus u blijft nog hangen in het hoestpatroon. Dat kan ik voor de nacht verbeteren door u een Codeïne tablet voor te schrijven. Codeïne werkt hoest dempend en het heeft als voordeel dat u er beter op slaapt. U nachtrust zal verbeteren en u slaapt er beter op. Voor overdag zou ik u willen aanraden om regelmatig een slok water te nemen om de keel tot rust te brengen. Aan de ribben kan ik helaas niets doen, dat zal vanzelf moeten genezen. Dat is zeer vervelend'. 'En u heeft  niets wat een beetje heftig werkt?' 'Daar moet ik u helaas in teleurstellen. Er is wel een middel die u klachten kan remmen, maar de infectie is al weg. En antibiotica heeft nu geen zin meer. Dan heeft u alleen maar last van de bijwerkingen ervan. De hoest gaat alleen maar over door de keel rust te geven en daar is de Codeïne voor. U lichaam geeft eigenlijk signalen dat u meer rust zou moeten nemen'. 'Ja, maar dat kan ik niet zomaar. Daarvoor heb ik te veel werk'. Dat begrijp ik, maar uw lichaam keert zich niet zomaar tegen u. Voor nu geef ik u het advies de Codeïne in te nemen en voor overdag zo veel mogelijk de keel rust te geven. Heeft u nog aanvullingen dokter Storme?' Ik ben het volledig eens met de diagnose en voorgestelde behandeling. 'Oké. Dank u wel dokter'. 'Dan wens ik u veel beterschap'. Mevrouw Aussems verlaat de spreekkamer. 

Goed gedaan Tim. 'Ik vond het wel lastig'. Dat was het ook, maar jij het het heel goed gedaan. 'Had ik nog andere onderzoeken moeten uitvoeren?' Nee, jij hebt gedaan wat jij moest doen. Mevrouw maakte het u vooral lastig, omdat zij u onbewust een tijdsdruk oplegde door te spreken over haar werk en vaak op haar horloge te kijken. Maar jij hebt u rust bewaard en de tijd genomen om mevrouw zo goed mogelijk te onderzoeken. Ik ga u beoordeling invullen. 'Wordt dat positief?' Zeker weten dat het positief wordt. 

Wonderschoon geluk en zwaar verdrietWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu