(Anouk)
1 oktober 2018
Met Anouk. Ja... oké.... Ik kom eraan. Ik verlaat mijn spreekkamer en ga de spreekkamer van Tim binnen. Tim.... 'Mevrouw meldde zich met klachten als zweten, benauwdheid, jeuk, blaren op de huid. Ik heb lichamelijk onderzoek gevoerd. Mevrouw haar bloeddruk en hartslag is verhoogd. Net voor ik u belde is mevrouw bewusteloos geraakt'. Wij gaan haar eerst op tafel leggen. Tim neemt mevrouw vast onder haar armen en ik bij de benen. Wij leggen mevrouw op de onderzoekstafel. Heeft zij iets gezegd sinds wanneer zij deze klachten heeft? 'Vanmorgen zij ze begonnen, wel in lichtere vorm'. Heeft zij iets gegeten of ingenomen? 'Zij was vanmorgen ook hier vanwege pijn aan de maag'. Heb jij haar iets voorgeschreven? 'Ja, een maagzuurremmer'. Welke? Tim kijkt in het dossier van mevrouw terwijl ik de bloeddruk van mevrouw neem. 'Pantozol'. Ik open mevrouw haar mond en schijn met mijn lampje in haar keel. Mevrouw doet een anafylactische shock. Waarschijnlijk is zij allergisch aan één van de stoffen in de Pantozol. Ik heb adrenaline nodig. 'Hoeveel?' 1 Mg om te beginnen. Tim trekt een injectie met adrenaline op. Ik maak mevrouw haar boven arm vrij. Wanneer Tim klaar is laat hij de spuit door mij controleren en injecteert de adrenaline. 'Sorry dat ik belde'. Dat is helemaal niet erg. Daar zijn wij collega's voor.
'Zij komt bij bewustzijn, Anouk'. Ik ga naar de onderzoekstafel toe. Mevrouw kijkt met half geopende ogen de kamer rond. 'Mevrouw Kassemans, u bent in De Korf. U bent het bewustzijn verloren toen u bij mij op het spreekuur kwam. Waarschijnlijk heeft u een anafylactische reactie gehad op de maagzuurremmer die ik u eerder vandaag heb voorgeschreven'. Mevrouw Kassemans? 'Ja', antwoord Tim. Mevrouw Kassemans, hoe gaat het met u? 'Ca va', antwoord zij. Kunt u voldoende lucht binnen krijgen? 'Ja'. Zou ik nog even in uw keel mogen kijken? Mevrouw Kassemans opent haar mond. Opnieuw schijnt Anouk met haar lampje in mevrouw haar keel. Heel goed, dat ziet er al een pak beter uit. De zwelling is zo goed als verdwenen. Tim knikt. Weet u of u allergisch bent aan een bepaald medicijn? 'Niet dat ik weet'. Heeft u al eerder een keer Pantozol voorgeschreven gekregen? 'Volgens mij niet'. Naar alle waarschijnlijkheid bent u allergisch aan één van de stoffen in het medicijn. Het lijkt mij verstandig dat u dat een keer laat onderzoeken in het ziekenhuis. 'Is dat ook de reden voor mijn klachten?', vraagt mevrouw. Als uw klachten zijn ontstaan na inname van de Pantozol dan is de kans groot. 'Binnen een half uur na het innemen van de medicatie zijn de eerste klachten begonnen'. 'Zal ik een doorverwijzing voor het ziekenhuis uitschrijven?', vraagt Tim. Ja, doe dat maar. In het ziekenhuis gaan zij dan testen aan welke stof u allergisch bent. 'Ik wist helemaal niet dat ik ergens allergisch voor was'. Dat kan gebeuren. Het is goed dat u bent teruggekomen. Mevrouw Kassemans glimlacht. Gaat het verder voor u lukken, Tim? 'Ja, merci voor u hulp'. Geen probleem.
JE LEEST
Wonderschoon geluk en zwaar verdriet
FanfikceFloor en Anouk zijn dolgelukkig na de geboorte van hun zoon Mats. Zij genieten van hun nieuwe gezinssituatie, maar het gewone leven gaat ook weer gewoon door. Met vallen en opstaan proberen zij een evenwichtig te vinden tussen werk en privé. Met beh...