(Floor)
14 juni 2018
'De komende weken gaat er van alles veranderen binnen ons korps en binnen ons team. Zoals jullie zien zijn Robin, Tom, Obi en Aziz niet aanwezig nu. Dat heeft een reden. Robin en Tom zijn naar een training. Zij zullen naast hun werk een opleiding gaan volgen voor het speciale interventie team. De burgemeester heeft dit team in het leven geroepen en vraagt van iedere politiezone binnen de provincie, per korps, van de diensten: openbare orde beheer, operationele acties, interventiedienst en gespecialiseerde ondersteuning één team per ploeg af te vaardigen voor het speciale interventie team. De dienst gespecialiseerde ondersteuning zal in zijn geheel deel uit maken van het speciale interventie team. Zodat, wanneer het nodig is, er een team op de been kan worden gebracht en ingezet kan worden. Ik heb hier het organogram'. De commissaris hangt een poster met organogram op. 'Een volledig team van het speciale interventie team zal dan bestaan uit 10 personen'. 'Blijven Robin en Tom dan nog wel in ons team werken of hoe moeten wij dat zien?', vraagt Tineke. 'Zij zullen gewoon de dienst meedraaien met ons. Bij een oproep voor het speciale interventie team zullen zij vertrekken om met dat team de inzet te gaan doen'. Zij zullen dus eigenlijk een soort lokaal POSA team worden?, vraag ik luidop. 'Daarmee kunnen zij vergeleken worden ja'. 'Nice', geeft Koen aan. 'Ik denk dat het een goede oplossing gaat zijn', laat Tineke weten. 'Dus eigenlijk veranderd er niets binnen ons team, behalve wanneer er een oproep komt voor Robin en Tom', sluit de commissaris dit punt af.
'Dan Obi en Aziz. Hierover heb ik minder goed nieuws. Zoals jullie weten heeft Aziz zijn schietproef niet gehaald. Dat is geen probleem, dat kan ieder van ons overkomen. Hij heeft een tweede kans gekregen, maar tot deze kans is het helaas niet gekomen. Ik ben namelijk met Aziz tot bij de burgemeester moeten gaan'. Heel het team kijkt verbaasd naar de commissaris. 'Een aantal dagen gelden heeft er in het centrum een vechtpartij plaats gevonden. Toen de collega's ter plaatsen kwamen waren de daders al gaan lopen. Het slachtoffer heeft ernstig en blijvend hersenletsel opgelopen door de klappen op zijn hoofd. Na het bekijken van de camerabeelden hebben de collega's Aziz herkent als de persoon die het slachtoffer klappen heeft gegeven. De collega's zijn naar Aziz zijn huis gegaan en hebben hem meegenomen voor verhoor. Hij vertoonde blauwe plekken op zijn knokkels en er zaten bloedspatten op zijn shirt en broek. Tijdens het verhoor heeft Aziz bekent dat hij het slachtoffer kent en dat hij hem heeft geslagen. Zij hadden een conflict over geld. Aziz is voorgeleid bij de onderzoeksrechter en is aangehouden. De burgemeester heeft, toen zij hoorde van het voorval, Aziz per direct ontslagen'. Eric slaat zijn hand voor zijn mond. Verbijstert kijken Tineke en ik elkaar aan. Ik schud mijn hoofd. 'Waar is Aziz nu?', vraagt Koen. 'De onderzoeksrechter heeft besloten dat hij thuis zijn proces mag afwachten. Hij heeft een enkelband gekregen. Vanmorgen ben ik met hem naar de burgemeester geweest om zijn ontslagpapieren te ondertekenen en heeft hij zijn uniform, politiekaart en wapen ingeleverd'. 'Oké', zegt Koen. 'Maar knoop één ding goed in de oren en dat geldt voor jullie allemaal. Niemand neemt contact op met Aziz of verteld hem iets over het onderzoek tegen hem. Wanneer ik merk dat ook maar één van jullie contact met hem heeft kan die persoon ook meteen zijn spullen inleveren'. 'Maar chef, Aziz is één van ons'. 'Ik weet het Baetens, maar Aziz heeft een keuze gemaakt met zeer grote gevolgen. Wij kunnen hem hier niet bij helpen. Hij staat er nu alleen voor'.
'Voor Obi heeft dit natuurlijk ook verstrekkende gevolgen. Obi wordt overgeplaatst naar een ander korps', geeft de commissaris aan. De verwondering is bij iedereen te horen. Er wordt door elkaar gesproken. 'Mannekes! De burgemeester is van plan om besparingen uit te voeren. De situatie met Aziz heeft ervoor gezorgd dat...'. De commissaris wordt onderbroken. 'Per wanneer begint Obi in het andere korps?', vraagt Tineke. 'Hij is daar vandaag al begonnen'. 'Dus wij kunnen geen afscheid meer van hem nemen?' 'Het spijt mij, beslissing van de bur...'. 'De burgemeester ja ja die kennen wij ondertussen', zegt Koen kwaad. 'Baetens, ik zou maar heel snel u toon minderen of voor u gaan er ook gevolgen komen'. 'Misschien kunt u of de burgemeester ineens heel het team ontslaan. Wel zo makkelijk'. Koen staat op en loopt de vergaderruimte buiten. Ik ga wel even, zeg ik en loop achter Koen aan. 'Misschien kunnen wij beter allemaal even pauzeren en ons opnieuw een koffie pakken'.
Na een kortstondig gesprek met Koen in de hal van het commissariaat ga ik terug naar de vergadering. Koen besluit om een rondje met Barry te gaan lopen om even zijn hoofd leeg te maken. Hij heeft moeite met het feit dat alles buiten ons om besloten is en wij op het laatste moment pas worden ingelicht. Hij is bang dat wij als ploeg uit elkaar worden gehaald. Ik stap de vergaderruimte binnen en zet mij terug aan tafel. Tineke komt naast mij zitten. 'En?', vraagt zij. 'Waar is hij?' Hij is een rondje gaan lopen met Barry. Koen is boos en ongerust. 'Het is toch een bijzondere'. Dat is waar.
'Zet jullie allemaal dan gaan wij verder. Waar is Koen?', vraagt de commissaris. Die is even met Barry wandelen, maar wij mochten verder gaan. 'Oké, laat mij verder gaan met mijn verhaal'. Omdat Aziz is ontslagen heeft dit ook gevolgen voor Obi'. 'Hoe zo? Hij heeft er toch niets mee te maken', vraagt Eric. 'Dat klopt, maar de burgemeester heeft Obi overgeplaatst naar een korps van een andere gemeente. Hij krijgt daar een administratieve functie'. 'Wordt Obi nu ook gestraft voor Aziz zijn daden?', wilt Femke weten. 'Er komen sowieso veranderingen binnen ons korps, vanwege bezuinigingen. De burgemeester heeft door deze situatie de gelegenheid aangegrepen om bij onze ploeg alvast de bezuinigingen door te voeren'. 'Welke bezuinigingen zijn er nog meer op komst? Gaan er ontslagen vallen?', vraagt Brigitte. De commissaris wendt zijn blik af. 'Ja dus. Er gaan nog ontslagen vallen'. Commissaris? Wij hebben toch het recht om dit te weten?, benadruk ik. 'Absoluut, maar zover zijn wij nog niet. Ik ben nog druk met de burgemeester in overleg. Op dit moment kan ik jullie nog niets beloven'. Wanneer weet u meer? Want ik weet liever op voorhand wanneer ik op zoek moet naar een ander korps. 'Sorry Floor, vanmiddag heb ik opnieuw een vergadering met de burgemeester en dan hoor ik definitief wat de plannen zijn'. Horen wij het dan ook meteen? 'Dat beloof ik'. Ik kijk iedereen aan en zie hen bevestigend knikken. Oké dan. 'Sorry dat het zo moet gaan, maar ik doe mijn uiterste best'. De commissaris pakt zijn papieren en gaat naar zijn kantoor.
'Sorry dat jouw tijdelijke terugkomst zo moest gaan', zegt Tineke. Jullie kunnen daar ook niets aan doen. Wij moeten nu gewoon allemaal afwachten wat de uitkomst van het overleg met de burgemeester gaat worden. Ik ga naar huis. 'Doe Anouk de groeten en ik hou u op de hoogte'. Merci. Wij houden contact en kom allemaal eens langs hé. 'Gaan wij zeker doen', laat Femke weten. 'Jij mag gerust zijn', zegt Eric. Ik geeft Brigitte en Tineke een zoen en dan vertrek ik.
Wanneer ik thuis kom zit Anouk met Mats op haar arm in de zetel. 'Dag schat, hoe was het?' Ik plof op de zetel naast Anouk en geef Anouk en Mats een kus. Heftig. 'Hoe komt het?' Hoe is het hier met mijn hero? Ik pak Mats over van Anouk. Wanneer hij op mijn arm ligt geef ik hem een kus op zijn neusje. Met grote ogen kijkt hij mij aan en met zijn armpjes zwaait hij in het rond. 'Floor, wat scheelt er?' Aziz heeft een stommiteit begaan, hij is gearresteerd en per direct ontslagen. 'Wat?' Sorry, meer mag ik er niet over zeggen in verband met het onderzoek. 'Dat begrijp ik, maar per direct ontslagen. Dan moet het wel iets serieus zijn geweest'. Dat was het zeker. 'Maar er is nog iets?' De burgemeester wilt bezuinigingen doorvoeren binnen het korps en zo ook in onze ploeg. 'En wat wilt dat zeggen?' Er gaan mogelijk ontslagen vallen. 'Dat meen jij niet? En weet jij al wanneer en hoeveel?' Nee, de commissaris is nu weer naar de burgemeester om te overleggen. Hij gaat vanmiddag iets meer laten weten. Anouk pakt mijn hand vast en kijkt mij aan. Ik ga mij niet druk maken. Nu ga ik genieten van mijn hero.
JE LEEST
Wonderschoon geluk en zwaar verdriet
FanfictionFloor en Anouk zijn dolgelukkig na de geboorte van hun zoon Mats. Zij genieten van hun nieuwe gezinssituatie, maar het gewone leven gaat ook weer gewoon door. Met vallen en opstaan proberen zij een evenwichtig te vinden tussen werk en privé. Met beh...