(Floor)
18 september 2018
Het is 8 uur en ik meld mij aan het secretariaat van de politieschool. Goedemorgen, hoofdinspecteur Lommelen. Ik moet mij komen melden van Intern Toezicht. 'Mevrouw Lommelen. Ik ga melden dat u er bent. U mag even plaatsnemen', zegt de dame. Dank u. Ik neem plaats op één van de stoelen.
Hoofdinspecteur Lommelen? Ik sta op en stap naar de man. 'Goedemorgen hoofdinspecteur Erwin Deploige'. Wij schudden elkaar de hand. 'U mag mij volgen'. Samen wandelen wij naar een leslokaal en nemen plaats aan een tafel. 'Kunt u mij vertellen waarom u hier bent? Laat u gelijk zeggen dat ik het verslag van Intern Toezicht heb gelezen'. Geen probleem. Ik ben hier omdat ik een opfrissing arrestatietechnieken moet volgen en mijn schietproeven opnieuw moet afleggen. Dit naar aanleiding van een schietincident op interventie waarbij mijn partner neergeschoten is en later overleden. 'Mijn deelneming'. In het verslag zag ik staan dat u de verdachte niet heeft gefouilleerd en dus geen pistool heeft aangetroffen. U heeft ook een waarschuwingsschot gelost waar u niets van kunt herinneren'. Dat klopt. 'Zoiets is niet ongewoon na zo'n incident'.
'Ik ga u vandaag begeleiden. Wij gaan beginnen met de schietproef. Daar nemen wij alle tijd voor en gaan niets overhaasten. Als het niet gaat of herinneringen komen terug boven, laat het mij weten'. Dat ga ik doen. 'Dan mag u mij volgen'. Wij gaan naar de schietstand. 'Om te beginnen mag u een kogelwerend vest aandoen, dan pak ik u wapen'. De kogelwerende trek ik aan en doe mijn gordel goed. Hoofdinspecteur Deploige komt naar mij toe. 'Dit is uw wapen voor vandaag. Om te beginnen mag u het laden, beveiligen en bergen in uw gordel'. Ik ga naar de tafel en laadt de patroonhouder met kogels. Beveilig het wapen, laat de beveiliging controleren en steek het wapen in mijn gordel. 'Goed. Dan heb ik oordoppen voor u voor subiet'.
'U mag zo aan de eerste proef beginnen, aanhoudingsvuur. Bij dit onderdeel schiet u achtereenvolgens. De eerste is: Staand tweehandig op 15 meter, 2 patronen op de benen. Twee: Geknield tweehandig op 12 meter, 2 patronen op de benen. Drie: Staand tweehandig achter dekking vanop 10 meter, 3 patronen op de benen. Vier: Geknield tweehandig achter dekking vanop 10 meter, 1 patroon op de benen. Vijf: Staand tweehandig achter dekking vanop 10 meter, 2 patronen op de benen. Duidelijk?' Ja. 'Dan mogen de oordoppen in en u mag op uw positie gaan staan. Op het sein mag u beginnen. U heeft 90 seconden'. Ik doe mijn oordoppen in en ga naar mijn positie. 'Hand op wapen, opgelet. Vuur!' Bam, bam....
'Goed gedaan'. Ik wissel mijn patroonhouder om. 'Wij gaan over tot precisievuur. Hierbij schiet u staand en tweehandig 2 keer 3 schoten vuren vanaf 10 meter. Het doel de witte of zwarte bol of op de binnenste drie ringen van de schietschijf'. Ik kijk naar het blad. Oké. Ik ga op de markering staan. 'Hand op wapen, opgelet. Vuur!'
'Perfect uitgevoerd. Alles raak'. Ik ga naar de tafel om mijn patroonhouders te vullen. De reserve houder stop ik in mijn gordel. Dan ga ik terug. 'Gaat het nog?' Ja, ik heb geen probleem ermee. 'Fijn om te horen. Deze situatie kan voor u moeilijk worden. Als dat het geval is steek u uw vuist op'. Oké. 'Dan gaan wij door naar het volgende onderdeel, gedifferentieerd aanhoudingsvuur ook wel noodweervuur genoemd. Hierbij doet u aanhoudingsvuur in een dynamische setting. Er volgt een bedreigende situatie, zonder vuurwapen. Er is een mogelijkheid om naar achteren weg te stappen. In deze situatie heeft u de persoon al gewaarschuwd en heeft u gebruikt gemaakt van de pepperspray. De persoon reageert hier niet op en er ontstaat een zeer bedreigende situatie. Het beenvlak zal verkleuren. U trekt uw pistool en schiet op de benen vanaf 2 tot 4 meter. Uw houdt uw wapen gericht op de persoon, maar er wordt niet gereageerd. Uw waarschuwt nog een keer en verplaatst zich naar achteren. Als de persoon op u af komt, de kleur zal opnieuw veranderen dit keer op het borstvlak, ontstaat er een levensbedreigende situatie. Dit keer schiet u op de romp vanaf 4 tot 7 meter. Dit herhalen wij 3 keer'. Duidelijk. Ik stop opnieuw mijn oordopjes in een neem beginpositie aan. 'Hand op wapen, opgelet. Vuur!' "Floor wapen... bam". Ik hoor het schot en zie Femke in elkaar zakken. Flash flash, collega neergeschoten. Ik sluit mijn ogen en adem diep. 'Hoofdinspecteur? Gaat het?', vraagt hoofdinspecteur Deploige. Ik open mijn ogen en kijk hem aan. Ja, sorry... ik... euh.... 'Had u een flashback?' Ja. 'Dat is niet erg. Haal even diep adem, via de neus in en mond uit. Steek u handen even uit'. Mijn handen laat ik zien. 'Geen trillingen. Dit is positief. Denkt u dat het zal gaan?' Ja, het gaat weer. 'Oké. Zet u rustig terug op uw positie'. Mijn oordoppen doe ik terug in, adem diep in en uit, dan knik ik als teken dat ik er klaar voor ben. 'Hand op wapen, opgelet. Vuur!'
Mijn wapen berg ik. 'Complimenten'. Ik glimlach zenuwachtig. 'Wij gaan gelijk door naar het vierde onderdeel, dynamisch noodweervuur. U komt in een direct levensbedreigende situatie terecht. Er is geen mogelijkheid om u terug te trekken. Vanaf 5 meter schiet u staan tweehandig in totaal 6 patronen op de romp in 2 sets van 3 schoten. Duidelijk?' Ja zeker. 'Dan mag u weer klaar gaan staan'. Opnieuw neem ik plaats. 'Hand op wapen, opgelet. Vuur!' "Bam, bam, bam... bam, bam, bam".
'Goed. U mag ontladen volgens procedure'. Ik neem mijn wapen uit mijn holster en neem de patroonhouder eruit. De kamer maak ik leeg en met geopende slede laat ik mijn wapen controleren door hoofdinspecteur Deploige. 'Clear'. Het wapen leg ik op de tafel neer met de reserve patroonhouder ernaast. Hoofdinspecteur Deploige vult het beoordelingsformulier in terwijl hij de laatste resultaten bekijkt.
'Hoofdinspecteur Lommelen, ik heb u resultaten. Proficiat, u bent geslaagd. Het resultaat is B, u had 1 misser'. Dat is niet slecht. 'Het is heel goed hoofdinspecteur'. Dank u wel. 'Volgens mij is het een hele opluchting voor u?' Dat kunt u wel zeggen. Ik glimlach. 'Volgens mij kun u wel een koffie'tje gebruiken voor wij de aanhoudingstechnieken gaan doen'. Een koffie sla ik niet af. Samen met hoofdinspecteur Deploige ga ik naar de kantine.
Na de koffie heb ik de training arrestatietechnieken gevolgd. Ook deze heb ik succesvol afgerond. Ik voel mij opgelucht dat alles nu achter de rug is en ik donderdag weer gewoon mijn werkzaamheden uit kan voeren. Met nog een koffie wacht ik op de documenten van hoofdinspecteur Deploige waarmee ik naar de commissaris kan en kan laten zien dat ik terug in operationele dienst mag. 'Hoofdinspecteur, alstublieft. Dit zijn u papieren voor uw commissaris en het testrapport. Deze zelfde papieren heb ik doorgestuurd naar de dienst Intern Toezicht'. Ik neem de envelop met papieren aan. Heel erg bedankt voor uw hulp vandaag. 'Graag gedaan. Succes en veel plezier terug op straat'. Bedankt. Wij schudden elkaar de hand waarop ik vertrekt richting het commissariaat.
JE LEEST
Wonderschoon geluk en zwaar verdriet
FanfictionFloor en Anouk zijn dolgelukkig na de geboorte van hun zoon Mats. Zij genieten van hun nieuwe gezinssituatie, maar het gewone leven gaat ook weer gewoon door. Met vallen en opstaan proberen zij een evenwichtig te vinden tussen werk en privé. Met beh...