(Floor)
5 september 2018
Tineke en ik zitten in overleg over een dossier wanneer Patrick de vergaderruimte binnen komt. 'Sorry voor het storen. Er is een oproep binnen gekomen van een vrouw. Haar ex man staat tegenover haar woning, terwijl hij een straat en contactverbod heeft. Hij staat gekend voor stalking. Zij vraagt om snel te komen'. Ik kijk Tineke aan. Femke en ik gaan wel. Heb jij een naam?, vraag ik terwijl ik opsta en naar mijn bureau loop om mijn wapengordel om te doen. 'Bianca Meulemans'. Oké. Patrick, wil jij Femke bellen dan print ik het dossier af. 'Ik ben al met het dossier bezig', geeft Tineke aan. Merci. Femke komt de teamruimte binnen. 'Een oproep?' Een vrouw haar ex man, gekend voor stalking, staat voor haar deur. Femke pakt haar wapengordel en ik loop naar de printer om het uitgeprinte dossier te pakken. De commissaris komt zijn kantoor uit. 'Floor, hou mij op de hoogte van de ontwikkelingen'. Komt in orde commissaris. Femke en ik lopen met stevige pas naar onze wagen.
Terwijl ik de wagen door het verkeer heen rij begint Femke het dossier hardop voor te lezen. 'Peter Vereecke heeft een staat en contactverbod voor Bianca Meulemans. Zij heeft meermaal aangifte tegen hem gedaan voor slagen en verwondingen. Toen hun relatie op de klippen liep bleef hij haar regelmatig lastigvallen, waardoor zij een contact en straatverbod heeft aangevraagd voor stalking. Deze is uiteindelijk uitgegeven. Ondanks het verbod blijft hij haar lastig vallen'. Hardleers dus. 'Dat kunde wel zeggen'. Laten wij eerst maar naar die vrouw gaan voordat wij meneer aanspreken. Misschien dat hij vanzelf weg gaat als hij ons ziet dan nemen wij haar verklaring op en maken wij een nieuw pv tegen hem op. 'Oké'.
Aangekomen bij mevrouw Meulemans doen wij net of wij de man niet zien en lopen direct naar de woning. Femke belt aan. Mevrouw Meulemans opent de deur en laat ons binnen. 'Zet jullie', geeft zij aan. Femke en ik nemen plaats aan de keukentafel. U heeft contact opgenomen omdat uw ex man u opnieuw lastig valt. 'Dat klopt. Ik dacht dat ik hem de afgelopen dagen al regelmatig in mijn buurt zag rondlopen, maar wist het niet zeker. Ergens dacht ik dat ik het mijzelf inbeelden. Toen ik vanmorgen opstond en mijn gordijnen opende zag ik hem zitten in zijn wagen'. Heeft hij contact met u gezocht? 'Niet direct. Hij kijkt de gehele tijd naar mijn woning en soms staat hij naast zijn wagen te roken en zwaait dan naar mij'. Even een domme vraag, maar ik moet hem stellen. U weet zeker dat het uw ex man is? 'Helaas wel. Ik ben maar al te vaak wakker geworden naast dat stuk verdriet'. Ik begrijp het. 'Zijn er nog dingen die wij moeten weten over u ex man?', vraagt Femke aan mevrouw Meulemans. 'Hij kan opvliegend zijn'. 'Dat is goed om te weten'. Wij gaan met hem praten, hem duidelijk maken dat hij de voorwaarden heeft geschonden van zijn straat en contactverbod en uiteindelijk zullen wij hem meenemen naar het commissariaat om een pv op te stellen. Wilt u ook nog aangifte tegen hem doen? 'Ja absoluut'. Dan zou ik u willen vragen om vandaag nog langs te komen op het commissariaat. Wij zullen u op de hoogte brengen hoe laat wij u ex man laten gaan en wanneer u kunt komen. 'Dat zou vriendelijk zijn'. Dan gaan wij nu met u ex man praten. 'Blijf vooral binnen. Wij komen u verwittigen als wij weggaan', geeft Femke aan. 'Merci'. Femke en ik staan op en gaan naar buiten.
Femke tikt op het zijraam van de wagen. 'Goedemiddag meneer, zou u uw raam naar beneden kunnen doen alstublieft?' Er komt geen reactie. 'Meneer'. Opnieuw geen reactie. 'Meneer, ik vorder uw identiteitskaart'. Meneer Vereecke pakt zijn portemonnee van de passagierszetel, pakt zijn identiteitskaart eruit en drukt deze tegen het zijraam. 'Meneer Vereecke, zou u uw voertuig willen verlaten dat praat gemakkelijker'. Er volgt geen reactie. Meneer Vereecke, u kunt blijven zitten wat u wilt, maar wij gaan iet weg zolang u niet uit de wagen komt. Meneer Vereecke blijft zitten. Samen met Femke ga ik naar de voorkant van de wagen. Femke geeft teken om de wagen te verlaten. 'Wat doen wij als hij niet uitstapt?' Versterking oproepen en hem er desnoods uitsleuren. Femke krijgt een glimlach op haar gezicht. Ik voel aan mijn gordel. Oh, mijn porto ligt nog in de wagen. Dan gaat het portier open en stapt meneer Vereecke uit de wagen. 'Wat moeten jullie?' Goedemiddag meneer Vereecke, hoofdinspecteur Lommelen en inspecteur Van Acker lokale politie Gent. Mag ik vragen wat u hier staat te doen? 'Ik sta te genieten van deze mooie straat'. En waarom specifiek deze straat? 'Gewoon omdat deze mooi is'. Meneer Vereecke, volgens onze gegevens heeft u een straatverbod waarbij u, in een straal van 500 meter, niet in bij mevrouw Meulemans in de buurt mag komen. 'Dat weet u ook alleen maar omdat die bitch u heeft gebeld'. Wij zijn inderdaad gecontacteerd over u verblijf hier. 'So what?' Dat betekend dat u uw voorwaarden heeft geschonden en dat wij daarvan pv gaan opmaken. Dat doen wij niet hier, maar op het commissariaat waar wij teven contact opnemen met de procureur om te horen wat deze schending voor gevolgen heeft voor u. 'Dat zijn nogal veel moeilijke woorden voor zo'n klein vrouwtje. Heb jij daar lang op moeten studeren'. Ik geef geen reactie. Ik wil u verzoeken om u wagen af te sluiten en met ons mee te gaan naar het commissariaat. 'Ik ga nergens mee naartoe'. U gaat niet met ons mee? 'Ik denk er nog niet aan'. Meneer Vereecke, er zijn twee manieren om dit op te lossen. Optie één; u werkt mee en dan gaan wij rustig naar het commissariaat of u werkt niet mee en dan vragen wij versterking, maar dan zal het er iets harder aan toe gaan. 'Dan kies ik voor het laatste'. Dat is een oplossing. U mag hier wachten op de collega's. Ik draai mij naar Femke. Blijf jij bij hem dan roep ik versterking op. 'Ja'. Ik loop richting de wagen om mijn porto te pakken. 'U mag uw zakken leegmaken en op het dak van uw wagen leggen', hoor ik Femke zeggen.
JE LEEST
Wonderschoon geluk en zwaar verdriet
FanfictionFloor en Anouk zijn dolgelukkig na de geboorte van hun zoon Mats. Zij genieten van hun nieuwe gezinssituatie, maar het gewone leven gaat ook weer gewoon door. Met vallen en opstaan proberen zij een evenwichtig te vinden tussen werk en privé. Met beh...