59. Dubbel goed nieuws

47 0 0
                                    

(Anouk)

17 september 2018

En nogmaals bedankt voor het kaartje. Leuk dat jullie eraan gedacht hebben. 'Moest ik dat niet gedaan hebben dan had ik ruzie gekregen met mijn vrouw dokter', geeft meneer Lippens aan. Bedankt har dan maar extra van ons. 'Zal ik doen dokter. Merci voor hulp'. Graag gedaan. Meneer Lippens verlaat De Korf. 'Dokter Storme, er is zojuist een brief binnen gekomen van het ziekenhuis voor u', zegt Eefje en overhandigd mij de brief. Ik open de brief. 'Zo alweer een liefdesbrief voor u. Laat Floor het maar niet horen', zegt Judith lachend wanneer zij langs mij loopt. Ik steek de envelop omhoog voor haar gezicht. 'Amai, dien ze die brieven tegenwoordig al in een omslag van het ziekenhuis zodat het minder opvalt'. Met een lach op mijn gezicht kijk ik Judith aan. 'Hoeveel zou Floor over hebben voor deze informatie?' Ga weg slecht mens. Moet jij trouwens niet rondbellen? 'Als jij meer op uw mail zou kijken dan zou jij weten dat ik al een plaats heb kunnen reserveren'. Meen jij dat? 'Ja. Zo zie je maar Joudith werkt hard. Ik zou daar opslag voor kunnen vragen'. Werk dan snel nog maar een beetje verder. Ik steek mijn tong uit en Judith gaat een cliënt uit de wachtkamer halen. Snel lees ik de brief door. 

Eefje, zou jij mevrouw De Ruiter, Heleen willen bellen en haar vragen om naar hier te komen. Ik heb de uitslag van de operatie voor haar. Als het kan mag jij haar vandaag nog inplannen. Eefje kijkt in mijn agenda op de computer. 'Dan zou het om 16u15 worden'. Geen probleem. Als het voor haar ook mogelijk is. 'Ik ga contact opnemen en dan laat ik het u weten'. Merci Eefje. Ik ga naar de wachtkamer en haal mevrouw Zirkova op.

16u05

Met een tas koffie kom ik de koffiekamer uit. 'Dokter Storme, mevrouw De Ruiter zit al in de wachtkamer'. Dank u wel Eefje. Heleen, jij mag meekomen. 

Hoe is het met u? 'Het gaat goed'. Ik begreep dat de operatie goed verlopen was. 'Het ging even heel snel. Vorige keer was ik bij u geweest en ben ik meteen naar het ziekenhuis gegaan. Daar hebben zij mij onderzocht en hebben zij mij ingepland voor een operatie en die is woensdag uitgevoerd'. Tijdens de operatie hebben zij een knobbeltje verwijderd uit uw borst en hebben deze voor onderzoek opgestuurd, las ik in het verslag van het ziekenhuis. Ook hebben zij nog weefsel van rond het knobbeltje verwijderd voor de zekerheid. 'Dat klopt'. Het is daarom dat ik u heb laten komen, want ik heb de uitslag binnen van het onderzoek van het knobbeltje en het weefsel. 'Ik ben benieuwd'. Het knobbeltje bleek een giant fibroadenoma te zijn. Dit is een fibroadenoom alleen groter dan 5 centimeter. De fibroadenoom bevatte zowel goedaardige als kwaadaardige cellen. Maar het zat volledig ingekapseld, waardoor er geen kwaadaardige cellen in het weefsel rondom het fibroadenoom zijn aangetroffen. Dus niet in het weefsel wat zij hebben verwijderd tijdens de operatie. 'Dus dat is goed nieuws?' Dat is goed nieuws. Maar... de chirurg stelt wel voor om preventief 10 bestralingen te ondergaan om eventuele cellen kapot te maken. 'Ik ben opgelucht dat het zo afgelopen is'. Het was goed dat jij er zo snel bij was. 'Wanneer zou ik moeten starten met de bestralingen?' Daar krijg jij nog bericht van vanuit het ziekenhuis, maar ik verwacht dat die deze week gaat komen. Of moet jij deze week naar het ziekenhuis voor het laten verwijderen van de hechtingen. 'Nee, die mocht hier laten verwijderen'. Wil jij daar gelijk een afspraak voor maken? 'Dat heb ik al gedaan, aanstaande vrijdag heb ik een afspraak staan'. Dat is goed. Heb jij last van de hechtingen of pijn aan de wonde? 'Pijn niet, het ziet alleen een beetje rood'. Het hele litteken of een bepaalde plek? 'Het hele litteken is rood'. Doet het ook pijn? 'Het is gevoelig'. En heb jij verhoging of koorts? 'Nee, dat niet'. Zou ik er even naar mogen kijken? 'Natuurlijk. Moet ik alles uittrekken?' Nee hoor, als jij u bh los maakt dan houden wij gewoon u shirt omhoog. Neem maar plaats op de onderzoekstafel. Heleen gaat zitten op de onderzoekstafel, trekt haar shirt omhoog en haakt haar bh los. Dan legt zij zich neer. Ik trek handschoenen aan en ga naast de onderzoekstafel staan. De wonde is droog, dicht, wel rood inderdaad. Niet warm. Doet het pijn als ik er rond druk? 'Gevoelig, maar niet heel pijnlijk'. Heb jij gezien dat er vocht uit is gekomen of de wonde dikker is geworden de afgelopen dagen? 'De eerste twee dagen kwam er vocht uit, maar dat was omdat het nog niet dicht was. Daarna zat er ook niets meer aan het gaas en of de plakkers. Dikker is het volgens mij niet geworden'. Ik knik en bekijk de wonde nog eens goed. Ik ga het een beetje ontsmetten en dan gewoon zo laten. Mocht jij toch verhoging of koorts krijgen of vocht gaan verliezen uit de wonde dan moet jij eerder terug komen dan vrijdag dan haal ik de draadjes eruit. Zoals het er nu uit ziet is het niet ontstoken, maar meer geïrriteerd. Het is wel belangrijk dat wij voorkomen dat het geïnfecteerd raakt. Uit de lade pak ik een gaas en van het aanrecht neem ik een flesje alcohol. De verpakking van het gaas maak ik open en sprenkel de alcohol op het gaas. Met het gaasje ontsmet ik de wonde. Jij mag u terug aankleden. Het gaasje stop ik in mijn handschoen terwijl ik deze uitdoe en weg gooi. Mijn handen was ik. Als jij vrijdag hier bent en nog niets hebt gehoord van het ziekenhuis dan zal ik contact opnemen om navraag te doen voor de bestraling. 'Dank u wel'. Is alles duidelijk voor u? 'Ja, maar ik heb nog één vraag'. Vraag maar. 'Moet ik de wonde thuis ook ontsmetten?' Dat kun jij doen. Probeer daarbij niet te veel alcohol te gebruiken en een beetje te doen zoals ik het juist deed. Twee keer per dag is meer dan genoeg. 'Alcohol en doekjes kan ik gewoon bij de apotheek halen'. Ja, gewone alcohol om te ontsmetten en gaasjes. Dat hoeven geen steriele te zijn. 'Dan ga ik dat doen'. Dan zie ik u vrijdag. 'Tot vrijdag'. Heleen verlaat de spreekkamer. 

Wonderschoon geluk en zwaar verdrietWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu