(Anouk)
24 september 2018
Vandaag staan er voor mij alleen maar sollicitatie gesprekken gepland. De eerste vier zijn vanmorgen al geweest de andere drie zie ik vanmiddag. Nu eerst een boterham eten en een koffie, want daar heb ik nu wel behoefte aan.
'Ah hier zie, de baas komt toch nog mee eten met haar ondergeschikte', grapt Judith als ik de koffiekamer binnen kom. Jullie zijn net zoveel baas als ik hier. Iemand nog koffie? 'Nee merci. Ik had huist gepakt', geeft Els aan. 'Bedankt dokter, maar ik heb beloofd meneer Robrechts even te helpen', zegt Eefje terwijl zij richting de deur gaat. Is Frederik niet komen eten? Els schudt haar hoofd. 'Hij moest nog dossiers bijwerken, daar liep hij mee achter'. Ah oké en Ilse. 'Die zit samen met Tim voor een opdracht voor zijn studie'. Ik knik. 'Als jij niet met ons samen wilt eten mag jij dat gewoon zeggen hoor Anouk'. Met een glimlach kijk ik naar Judith. Ik eet heel graag samen met jullie. Dat weet jij maar al te goed. Maar niet om het één of ander, maar volgens mij ben ik de enige hier die aan het eten is van ons drie. 'Als jij zolang op u laat wachten', zegt Judith. Volgens mij had jij mij helemaal niet verwacht met de lunch, dus dat is een slechte reden. 'Zij is zo makkelijk op haar paard te krijgen'. Els en Judith moeten lachen.
'Hoe verlopen de sollicitaties?', vraagt Els geïnteresseerd. Ca va wel. De eerste vier heb ik gehad straks de andere drie. 'Is het toch bij die zeven gebleven?' Ja. Het is niet slecht gezien het een tijd heeft geduurd voor er echt meer views waren op de sollicitaties. 'Zit de potentiele nieuwe huisarts al bij de eerste vier?' 'Eén maakt toch wel een kans. 'Welke?' Elio Maton, een jaar geleden afgestuurd als huisarts. In het afgelopen jaar de vaste vrije dagen van de huisartsen in de praktijk, waar hij ook zijn stage heeft gedaan, opgevuld. Hij kan goed zelfstandig werken, had een zeer lovende referentiebrieven. 'Dat is nooit slecht. Wie waren de andere die jij al hebt gezien?' David Meersman, Tina Goedertier en Ramon Nunez. 'Zit er nu nog een vrouw ook bij deze middag?' Twee vrouwen zelfs. 'Dus de kans dat wij er een vrouwelijke collega bijkrijgen is heel groot?' De kans bestaat, maar ik geef dokter Azar ook een kans. 'Dat is toch lief. Ik heb alle vertrouwen in u Anouk.
Mevrouw Coppens, ik zie dat u eerst uw opleiding tot gynaecoloog heeft afgemaakt en daarna bent begonnen aan de opleiding huisartsgeneeskunde. Kunt u mij daar iets meer over vertellen? 'Ja natuurlijk. Eigenlijk ben ik een klassiek geval. Van kleins af aan wilde ik al dokter worden. In de loop van de jaren werd duidelijk dat ik graag huisarts wilde worden. Maar eigenlijk wilde ik ook iets met kinderen doen en dan vooral met baby's. Om lang verhaal kort te maken. Ik slaagde de eerste keer niet voor het ingangsexamen voor huisarts, maar wel voor gynaecologie. Daarom heb ik eerst die opleiding afgerond en daarna ben ik gestart aan de opleiding huisarts'. Jij hebt niet de gemakkelijkste weg gekozen. 'Dat klopt, maar mijn voordeel is dat ik gemakkelijk leer en dat ook nooit erg vond'. Dat is altijd fijn. Even ben ik stil en kijk ik Saar haar CV. Waar gaat u voorkeur naar uit? 'Ik blijf een voorkeur voor beide behouden. Het liefst zou ik het allebei willen combineren, misschien kan ik ooit een eigen praktijk opzetten waarbij ik deze disciplines kan combineren'. Wat zou jij ervan denken om hier een gynaecologiepraktijk op te zetten? 'Eh..., maar u heeft hier toch geen gynaecoloog?' Nee, dat klopt. Ik denk er al langer aan om met een gynaecoloog samen te gaan werken, maar nu ik deze kans zie om zelf een gynaecologiepraktijk hier te beginnen is dat nog veel fijner. Zou jij dat zien zitten? 'Ja. Ik vindt het een hele eer'. Heel goed. Fijn dat jij het wilt doen. 'Dat betekend wel veel werk, maar daar zie ik de uitdaging wel van in. In welke ruimte zou u de praktijk dan willen realiseren'. In deze ruimte. Dit is ook de enige plek die nog over is. Saar kijkt even rond. 'Dat ziet er goed uit, lekker ruim. Dit zou goed kunnen dienen als gynaecologiepraktijk'. Er ontstaat een lach op mijn gezicht. Mag ik hiermee aannemen dat jij het doet? 'Ik wil het zeker doen'. Super. Dan gaan wij binnenkort samenzitten om voor materialen te kijken en voor indeling van de ruimte. Wanneer wilt u ermee beginnen?' Het liefst zo snel mogelijk. Nu moet Saar lachen.
'Uiteindelijk ben ik getrouwd en terug naar Gent verhuisd met mijn gezin', zegt dokter Joke Saenen. En u bent al 13 jaar huisarts? 'Ja, ik was 34 toen ik klaar was met mijn opleiding'. U heeft een indrukwekkend CV. 'Dank u wel'. Ik denk dat ik voldoende heb gehoord. Heeft u nog vragen? 'Eigenlijk niet'. Mocht u nog vragen hebben dan kan u altijd nog bellen. 'Dank u wel. Ik wacht het resultaat af'. Oh ja, dat zal over ongeveer een week zijn dat ik de definitieve beslissing bekent maak. 'Geen probleem'. Ik ga met u mee naar beneden. Samen wandelen wij naar beneden en neem ik afscheid van dokter Saenen.
In de koffiekamer zet ik mijn tas in de vaatwasser. 'Ik dacht dat jij al weg was', zegt Els die ook de koffiekamer binnenkomt. Nee, ik heb mijn laatste sollicitant buiten gelaten. 'En?' Er ontstaat een glimlach op mijn gezicht. 'Wat is er gebeurd?' Ik ga De Korf nog verder uitbreiden. 'Wat ga jij doen?' De Korf nog verder uitbreiden. 'Hoe ga jij dat dan doen?' Er komt een nieuwe discipline bij. Ik heb een gynaecoloog aangenomen. 'He? Hoe dat ineens?' Eén van de kandidaten, Saar Coppens, is naast huisarts ook gynaecoloog. Een tijd geleden heb ik er al over na zitten denken om met een gynaecoloog samen te werken. 'Een samenwerking zoals met Tarik?' Zoiets ja. 'Ik vind het mooi. En dan in de grote vergaderruimte boven?' Ja. Ik ga van de week contact met haar opnemen om samen te zitten en materiaal te bestellen. 'Jij laat er geen gras over groeien'. Ik weet het. 'Gaat gij niet te rap?' Hoe bedoel jij? 'De verbouwing van De Korf is pas gedaan en jij wilt al aan iets nieuws beginnen. Jij doet dit voor iemand speciaal he?' Een beetje. Ik heb twee super lieve patiënten die ik heel graag wil helpen, maar niet alleen hen ook iedereen die het nodig heeft. Els kijkt mij aan. 'Jij weet dat jij altijd op mij kan rekenen he?' Ik weet het, merci. 'Dan ben ik nu naar huis, maar morgen wil ik alles horen over de gynaecoloog en de nieuwe huisarts'. Wie zegt dat ik al besloten heb? 'Ik. Dat zie aan u. Bye'. Els verlaat De Korf. Ik neem mijn spullen, controleer de deuren en ga dan naar boven.
Die avond thuis
'Hoe was u dag?' Ik geef Floor een kus. Interessant. Ik moet u iets vertellen. Floor komt aan de keukentafel zitten. 'Vertel'. Ik heb niet alleen een nieuwe huisarts gevonden, maar ook een gynaecologe. Verbaasd kijkt Floor mij aan. 'Wat heb jij aan een gynaecologe?' Er komt een gynaecologe in De Korf werken. Nu begrijpt Floor er helemaal niets meer van. Eén van de sollicitanten is gynaecologe en ik vond het wel bijzonder om hier binnen De Korf een gynaecoloog te hebben. Eigenlijk zat ik al een tijd in mijn hoofd met het idee om een samenwerking aan te gaan met een gynaecoloog, maar dit is beter. Floor geeft mij een kus. Gij zult hier goed over hebben gedacht, dus heb ik er alle vertrouwen in.
JE LEEST
Wonderschoon geluk en zwaar verdriet
FanfictionFloor en Anouk zijn dolgelukkig na de geboorte van hun zoon Mats. Zij genieten van hun nieuwe gezinssituatie, maar het gewone leven gaat ook weer gewoon door. Met vallen en opstaan proberen zij een evenwichtig te vinden tussen werk en privé. Met beh...