(Floor)
28 juli 2018
'Dispatch voor Delta 210, over'. 'Delta 210 luistert, over', antwoord Femke. 'Delta 210, begeef jullie zo snel mogelijk naar de Tolhuislaan 57. Wij hebben een vrouw aan de lijn die bij thuiskomst inbraak sporen heeft aangetroffen aan de voordeur. Er is nog iemand in de woning aanwezig, over'. 'Dat is begrepen dispatch, wij begeven ons ter plaatsen. Zorgen jullie voor back- up, over?' 'Wij doen het nodige, over'. Ik zet het zwaailicht op en verhoog de snelheid van de wagen. De sirene laat ik uit om onze komst niet aan te kondigen.
Omdat wij dichtbij waren zijn wij binnen 2 minuten ter plaatsen. Voor ik de straat indraai zet Femke het zwaailicht af. Een vrouw wenkt ons. Ik parkeer de wagen en samen met Femke loop ik naar de vrouw. Goedendag, u had ons gebeld? 'Ja, toen ik thuis kwam zag ik dat mijn voordeur open stond en sporen van inbraak aan de deur. Ik toen meteen naar jullie gebeld'. Is er nog iemand binnen? 'Ik heb iemand gehoord'. Heeft er iemand ondertussen de woning verlaten? 'Nee, en zij kunnen alleen maar via de voordeur, er is geen achterom'. U blijft hier op afstand wachten. Femke en ik lopen naar de woning van de vrouw. Voor de deur nemen Femke en ik ons wapen en laden deze door. Aan de voordeur zijn duidelijke braaksporen te zien. Met mijn voet duw ik de deur voorzichtig open en stap naar binnen, Femke geeft back- up.
In de hal horen wij het gestommel van stoelen. Ik kijk Femke aan en tik met mijn vinger tegen mijn oor en wijs dan in de richting van de living. Femke knikt. Wij gaat direct richting de living. Opnieuw duw ik met mijn voet de deur open waarop wij direct binnen stappen. Eén persoon, volledig in het zwart gekleed en met een bivakmuts op, is in een kastje aan het zoeken. Politie! De persoon schrikt en draait zicht naar ons toe. Op uw knieën, handen in uw nek! Direct zet de persoon zich op zijn knieën voor ons neer. Femke en ik stappen dichter naar hem toe. Zijn er nog anderen in de woning? De persoon schud zijn hoofd. Zeker? Er wordt geknikt. Op u buik, handen op uw hoofd. Ik knik naar Femke die haar wapen terug in haar holster stopt en haar handboeien pakt. Mijn collega gaat u boeien, maak voor uw eigen veiligheid geen verdachte bewegingen. Femke boeit de persoon terwijl ik mijn wapen wegstop. Ik kniel naast de persoon en doe de bivakmuts af. Nu is duidelijk te zien dat wij met een man te maken hebben. 'Ik ga u fouilleren. Heeft u scherpe dingen op zak of iets anders waar ik mij pijn aan kan doen?', vraagt Femke. 'Nee', antwoord de man.
Femke is juist klaar met het fouilleren van de man wanneer onze back- up de woning binnenstapt. Collega's kunnen jullie deze meneer meenemen naar het commissariaat dan menen wij de verklaring van de bewoonster op. 'Dat is goed. Is meneer al gefouilleerd?' Meneer is al gefouilleerd en behalve deze schroevendraaier had hij niets op zak. 'Oké, dan gaan wij hem meenemen'. Dank jullie wel. Wij lopen achter de collega's aan naar buiten en gaan naar de bewoonster van de woning.
Mevrouw, wij hebben de inbreker op heterdaad betrapt en onze collega's brengen hem nu naar het commissariaat. 'Dank u wel'. Wij zouden nog van u een verklaring willen afnemen voor het proces verbaal. 'Geen probleem. Kan ik mijn woning in of moeten jullie nog sporen onderzoek doen?' U mag gewoon uw woning betreden, ik waarschuw u wel er zijn een aantal zaken overhoop gehaald. 'Dat had ik al wel verwacht'. Samen met de vrouw gaan Femke en ik de woning terug binnen. Wanneer de vrouw de living binnenstapt kijkt ze geschrokken naar de rommel op de grond. 'Ongelofelijk dat iemand zo iets kan doen. En voor wat? Geld en juwelen heb ik niet. Neemt u plaats', geeft de vrouw aan. 'Ik ga even een foto maken van de schade aan de voordeur', zegt Femke. Ik knik en neem dan plaats op de zetel. Dan begin ik met het opnemen van mevrouw haar verklaring.
JE LEEST
Wonderschoon geluk en zwaar verdriet
FanfictionFloor en Anouk zijn dolgelukkig na de geboorte van hun zoon Mats. Zij genieten van hun nieuwe gezinssituatie, maar het gewone leven gaat ook weer gewoon door. Met vallen en opstaan proberen zij een evenwichtig te vinden tussen werk en privé. Met beh...