7. Met Mats naar het ziekenhuis

74 0 0
                                    

(Anouk)

19 juni 2018

'Koen stuurt een berichtje'. Wat schrijft hij? 'Veel succes straks bij de kinderarts, laat even iets weten als jullie nieuws hebben'. Natuurlijk doen wij dat. Floor stuurt een sms terug. Ondertussen maak ik de riempjes van de maxi cosi, met Mats daarin, vast. 'Zo verstuurt', zegt Floor en zij stopt haar gsm terug in haar broekzak. Waar heb ik die papieren van het ziekenhuis nou gelaten? 'Ah die heb ik in u tas gedaan'. Oké, dan kunnen wij. Ik pak de maxi cosi en loop voor Floor uit de trap af. Aan de wagen prutsen wij even om de maxi cosi te bevestigen op de achterbank. 'Die zit stevig vast', laat Floor weten en zij sluit de deur. 'Wil jij rijden?' Rijd jij maar. Ik heb het volste vertrouwen in u rijkwaliteit. Dan stappen wij in. 

In het ziekenhuis melden wij ons aan de balie op de kinderafdeling. 'Goedemiddag, waar kan ik u mee van dienst zijn?', vraagt de verpleegkundige. Goedendag, wij hebben een afspraak bij dokter De Leeuw. 'Natuurlijk en wie mag ik aanmelden?' Mats Storme- Lommelen. De verpleegkundige bevestigd onze komst in de computer. 'Ik heb u aangemeld. U mag plaatsnemen in de wachtkamer en dan komt de dokter zo bij u'. Dank u wel. Floor en ik nemen plaats in de wachtkamer en zetten Mats in zijn maxi cosi voor ons op de grond. Mats kijkt ons aan en maakt geluidjes. Floor en ik kijken vertederd naar het beeld van de kleine Mats.

'Mats Storme?', vraagt dokter De Leeuw wanneer zij in de wachtkamer staat. Ik sta op, Floor pakt in het opstaan de maxi cosi met Mats en samen lopen wij richting dokter De Leeuw. 'Goedemorgen', zegt dokter De Leeuw en wij schudden elkaar de hand. 'Jullie mogen mij volgen'. Wij worden voorgelaten de spreekkamer binnen. Floor zet de maxi cosi op de vloer en pakt Mats eruit. 'Hoe gaat het ermee?', wil dokter De Leeuw weten. Wij mogen eigenlijk niet klagen, hij doet het heel goed. 'Drinken gaat allemaal goed en slapen?' Ja ook hij slaapt goed. Om elf uur krijgt hij zijn laatste flesje en hij komt vaak pas rond een uur of zes. 'Dat is een hele goede slaper', laat dokter De Leeuw weten. 'Ja dat moogt ge wel zeggen', laat Floor weten. 'Bij het onderzoek, net na de geboorte, heb ik een ruis gehoord op het hart. Hebben jullie de afgelopen week iets gemerkt van snel vermoeid, veel slapen overdag, ademnood?' Totaal niet. Hij slaap natuurlijk wel veel, wat normaal is voor een pasgeborene, maar niet extra veel of zo. 'En ademnood?' Flor en ik kijken elkaar aan. 'Nee, volgens mij niet'. Ik heb hem niet naar adem zien happen tijdens of na zijn flesje of blauw verkleuring. 'Dat klinkt al heel positief', laat dokter de Leeuw weten. 'Ik wil hem even onderzoeken en dan wil ik ook voor de beeldvorming een echo maken'. Dat is goed. Floor staat op en legt Mats op de onderzoekstafel. Dan trekt zij zijn kleertjes uit. Enkel gehuld in zijn luier ligt Mats met grote ogen te kijken wat er gaat gebeuren. 'Dag grote jongen, ga jij alles volgen wat ik ga doen?', vraagt dokter De Leeuw aan Mats. Haar stethoscoop legt zij op Mats zijn borstkas en luistert. 'Wat een sterke hartslag heb jij. Mag ik ook even op jou rug luisteren?' Nog altijd kijkt Mats dokter De Leeuw aan. 'U mag hem oppakken en tegen u aanhouden'. Floor tilt Mats op en houd hem tegen zich aan. Dokter De Leeuw luistert met de stethoscoop naar de longen en het hart. 'Dat klinkt ook helemaal goed. Van het ruisje dat ik hoorde na de geboorte hoor ik nu helemaal niets meer. Zoals ik al zei maak ik toch voor de zekerheid een echografie en ECG maken'. Floor kijkt mij miet begrijpend aan. Met een glimlach antwoord ik een elektrocardiogram, dat is een filmpje van de hartactiviteit. 'Oke'.

De resultaten van het hartfilmpje zag er goed uit, geen enkele afwijking. Nu kijk ik mee naar de beelden van de echografie. Ook hier kan ik geen afwijkingen op zien, maar ik wacht netjes het verdikt van dokter De Leeuw af. Zij is de specialist. 'Zoals jullie kunnen zien sluiten de hartkleppen netjes, de kamers worden goed gevuld en er is geen teken van een gaatje in het kamer tussenschot. Een mooi gezond hartje dus', concludeert dokter de Leeuw. Fijn om te horen. 'Jullie mogen hem weer aankleden'. Ik trek Mats zijn kleertjes terug aan en neem hem mee naar het bureau.

 'Voor nu kan ik geen enkele afwijking waarnemen'

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

'Voor nu kan ik geen enkele afwijking waarnemen'. 'Voor nu?', vraagt Floor. Ik leg mijn hand op Floor haar knie en kijk haar aan. 'Wees maar gerust. Er geen tekenen die wijzen op een aangeboren afwijking of ander cardiaal probleem. Het ecg ziet er goed uit, zijn hartje klopt regelmatig zonder uitschieters of een teken van zuurstof tekort. Op de echo konden wij zijn dat het hartje goed functioneert. Om helemaal zeker te zijn wil ik nog een controle doen wanneer Mats een half jaar is, als dat voor jullie goed is?' Ja geen probleem. Liever een keer te veel dan te laat. 'Dat is zeker. Zullen wij gelijk een afspraak plannen?' 'Dat is wel zo gemakkelijk', laat Floor weten. Dokter de Leeuw kijkt in haar agenda op de computer en Floor pakt haar gsm. '15 November om 11 uur'. 'Staat genoteerd'. 'Dan gaan wij elkaar 15 november terug zien'. Ik sta op en leg Mats in de maxi cosi. Wij schudden dokter de Leeuw de hand en verlaten de spreekkamer.

Hand in hand lopen Floor en ik naar de uitgang van het ziekenhuis. 'Ik ben blij dat onze hero hier niets heeft'. Ja wij hebben een sterkt en gezond ventje in handen. Tevreden kijkt Floor naar Mats. 'Dat komt omdat hij zo'n geweldige mama heeft'. Over zijn andere mama nog maar te zwijgen. Ik geef Floor een kus. Bij de wagen aangekomen zet ik Mats op de achterbank vast. 'Zullen wij het goede nieuws persoonlijk aan Koen en Hannah gaan vertellen?' Goed idee. Is hij thuis? 'Ik zal zo eens bellen'. Zal ik rijden? 'Oké'.


Wonderschoon geluk en zwaar verdrietWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu