(Floor)
16 juli 2018
'Dispatch voor Alfa 110, over'. 'Alfa 110 luistert, over', meld Femke. 'Alfa wij hebben melding van een man in het Citadelpark met zware verwondingen en veel bloedverlies. Omstanders zijn begonnen met reanimeren en toedienen van de eerste zorgen, jullie zijn het dichts bijzijnde team, over'. 'Begrepen dispatch, wij begeven ons ter plaats, over'. 'Mug en ambulance zijn ook aanrijdend en zouden net na jullie ter plaatsen moeten komen, over'. 'Begrepen. Wat is de exacte locatie? 'Aan het einde van het voetpad die het park in leidt aan de Charles de Kerckhovelaan'. Ik weet waar het is. Het zwaailicht en sirene zet ik aan en manoeuvreer de wagen door het verkeer. 'Ik pak zo de EHBO kit en de defibrillator. Ga jij naar het slachtoffer?' Begrepen.
Aangekomen in het Citadelpark parkeer ik de wagen dichtbij het slachtoffer. Ik stap uit en loop naar de man. Verschillende mensen zijn bezig met het toedienen van de eerste zorg. Wie heeft hem gevonden? 'Ik Pieter', zegt een jonge man die stevig op een buikwonde drukt. 'Ik was aan het joggen toen ik ineens iets zag liggen. Toen ik beter keek zag ik dat het een persoon was. Ik ben hem onmiddellijk beginnen onderzoeken, ik ben arts in opleiding. Grote buikwonde met redelijk wat bloedverlies en een zwakke pols en ademhaling'. Femke komt aan en zet zich naast de jongen. 'Mag ik adsorberend gaas?', vraagt hij aan Femke. Ik zet mij naast het slachtoffer en controleer zijn pols.
Ik vol geen pols. 'Meen jij dat?', vraagt Pieter. Opnieuw voel ik naar een pols. Ik schud mijn hoofd. 'Wilt u dit vasthouden en goed druk zetten', zegt Pieter tegen Femke. Nu voelt Pieter zelf naar een pols, ondertussen controleer ik op een ademhaling. 'Inderdaad geen pols'. Er is ook geen ademhaling. 'Reanimeren! Kunt u dat?' Ja. Pieter jij beademd? 'Komt in orde'. Uit de EHBO kit pakt Pieter een life saving mask om veilig te kunnen beademen. Ik plaats mijn handen op de borst van het slachtoffer en begin met reanimeren. Pieter pakt de defibrillator, knipt de kleding van het slachtoffer open en bevestigd de elektroden op het lichaam van het slachtoffer. 30, roep ik. Pieter beademt twee maal en start dan de defibrillator. Opnieuw begin ik met borstcompressies. "Analyseer ritme. Raak de patiënt niet aan". Ik stop met borstcompressies en ook Femke laat de wonde los.
"Geen ritme, schok geadviseerd". Ik g verder met borstcompressies terwijl Pieter de defibrillator oplaad. "Schok toedienen". 'Iedereen los!', roept Pieter. Femke en ik laten los. '3, 2, 1, schok!'. De defibrillator dient een schok toe. "Geen ritme, ga door met reanimatie". Opnieuw begin ik met borstcompressies. Dan komen de MUG en ambulance aan. Luc, spoedarts, sprint uit de wagen en komt naar ons. 'Wat is de situatie?', vraagt hij. Pieter kijkt mij aan en ik knik. 'Man, gevonden in de bosjes met buikwonde met veel bloedverlies, zwakke pols en ademhaling. Tot tien minuten geleden geen ademhaling en pols meer waarneembaar, direct gestart met reanimatie. Na aansluiten defibrillator....'30. Pieter beademt. 'Na aansluiten van defibrillator geen ritme één maal schok toegediend'. 'Dank u wel. Floor hou jij het nog vol?', vraagt Luc. Ik knik. 30. Pieter beademd. Atropine 1 mg', zegt Luc tegen de ambulancier. 'Zal ik het infuus prikken?', vraagt Pieter. 'Sorry, ik zit in mijn laatste jaar geneeskunde'. 'Als jij wilt. Iedereen gaat aan de slag.
"Analyse ritme, houdt afstand". Iedereen neemt afstand. "Geen ritme, schok geadviseerd". Opnieuw laad de defibrillator op. "Schok toedienen". 3, 2, 1, schok, roep ik. "Geen ritme, ga door met reanimeren". Ik kijk Luc aan. 'Stop maar Pieter het heeft geen zin meer'. Pieter stop met reanimeren. Na 45 minuten reanimeren, 6 schokken en heel wat medicatie is het hart van het slachtoffer niet beginnen kloppen. Het heeft geen zin meer. Luc koppelt alle apparatuur af. Een ambulancier komt met een laken. Samen leggen wij deze over het slachtoffer. 'Wij hebben alles gedaan wat wij konden. Zeker jij Pieter. Dankzij jou snelle optreden was er nog een kans voor hem. Het bloedverlies is hem fataal geworden'. Pieter knikt. Wij gaan het gebied afzetten, vanaf nu is het een plaats delict. Luc en de ambulanciers pakken hun spullen en nemen deze mee naar de ambulance. 'Ik maak gelijk de papieren in orde', zegt Luc. Dank u. Pieter zou jij aanwezig willen blijven voor een verklaring en eventueel vingerafdrukken, om u uit te sluiten als dader. Als jij wilt kun jij even in onze wagen zitten. 'Dank u wel'. 'Gaat het met jou?', vraagt Femke. 'Ja, maar ik had gehoopt om hem te redden', geeft Pieter aan. Femke geeft hem een schouderklopje. Wij lopen naar onze wagen. Femke wil jij de omgeving afzetten, ik ga dispatch op de hoogte brengen en vragen of zij Eric en Brigitte en het labo naar hier willen sturen. Femke knikt.
Alfa 110 voor dispatch, over. 'Dispatch luistert, over'. Dispatch, het slachtoffer van onze melding is overleden. Reanimatie heeft niet meer mogen baten. De spoedarts is bezig de benodigde papieren in te vullen en Femke zet het gebied af voor plaats delict. Kunt u Eric en Brigitte en het labo sturen voor onderzoek, over? 'Ik stuur Charlie 110 en het labo. Heeft u ook nog een wetsdokter nodig, over?' Vraag de wetsdokter of hij ter plaatse wilt komen of dat hij het slachtoffer in het labo wilt onderzoeken? 'Begrepen Alfa 110. Zodra wij hier nieuws over hebben neem ik contact op, over'.
'Michael Vanhees, 22 jaar. Zijn portefeuille lag in de bosjes waar hij is gevonden'. Ik ga een patrouille vragen om naar zijn ouders te gaan. Alfa 110 voor dispatch, over. 'Dispatch luistert, over'. Dispatch, wij hebben een identiteit van ons slachtoffer. Zijn portemonnee werd aangetroffen in de bosjes met identiteitskaart in. Zijn naam is Michael Vanhees. Michael met a e en Vanhees één woord. Geboren 24 september 1996. Zou u zijn adres kunnen opzoeken, over? 'Alfa 110, wait'. Luc komt met de overlijdenspapieren naar Femke. 'Alfa 110, Michael Vanhees heeft geen vaste woon of verblijfplaats. Laatst gekende adres is aan het Rabot, hier wonen zijn ouders, over'. Bedankt dispatch. Zou u een patrouille willen sturen naar het adres van zijn ouders om zijn overlijden te melden, over. 'Dat is begrepen Alfa 110, over'. Hebben jullie nog nieuws van de wetsdokter, over? 'Alfa 110, Eric en Brigitte zijn binnen de minuut bij jullie, het labo is onderweg. De wetsdokter heeft aangegeven het slachtoffer op te wachten in het labo, over'. Dat is begrepen dispatch. 'Floor, wij gaan terug naar het ziekenhuis'. Natuurlijk. Luc bedankt voor u hulp. 'Het was een goede samenwerking'. Dank u wel.
Eric en Brigitte stappen onder het lint door en komen naar onze wagen. 'Floor, wat hebben wij?', vraagt Brigitte. Michael Vanhees, 22 jaar, zijn identiteitskaart zat in zijn portemonnee die werd gevonden in de bosjes waar hij is gevonden. Een jogger zag hem liggen in de bosjes, heeft hem onderzocht en de hulpdiensten verwittigd. Die jongen heeft ook de eerste zorgen verleent en ons geholpen bij de reanimatie. Het slachtoffer heeft een grote wonde aan zijn buik met veel bloedverlies. Hij had een zwakke pols en ademhaling, deze vielen weg. Wij zijn gestart met reanimatie en defibrillatie. Na 50 minuten heeft Luc besloten om te stoppen. Brigitte knikt. 'Zijn er nog getuigen?' De jongen de hem heeft gevonden. Femke neemt zijn verklaring op aan onze wagen. Van zodra het labo er is vraag ik of zij zijn vingerafdrukken kunnen nemen. 'Wij gaan kijken bij het slachtoffer. Wil jij met Femke kijken of er getuigen zijn?' Gaan wij doen.
JE LEEST
Wonderschoon geluk en zwaar verdriet
FanfictionFloor en Anouk zijn dolgelukkig na de geboorte van hun zoon Mats. Zij genieten van hun nieuwe gezinssituatie, maar het gewone leven gaat ook weer gewoon door. Met vallen en opstaan proberen zij een evenwichtig te vinden tussen werk en privé. Met beh...