25. Problemen met de buren

44 0 0
                                    

(Floor)

22 augustus 2018

'Oh amai, ik heb zin in vanavond', zegt Femke terwijl wij op patrouille zijn. Vanavond? Wat ga jij doen vanavond? 'Ah, ik ga naar die nieuwe sauna daar aan de sporthal'. De sauna? 'Ja'. Met dees weer? Het is 35 graden. 'Ja, maar je hebt daar ook zo'n een jacuzzi en....' Welke sauna is dat? 'Daar naast de sporthal, die nieuwe'. Dat is een naakt sauna. 'Ja, nee, jij moet daar in uw kleren komen. Ja tuurlijk'. Allee Femke, kom aan. Ge gaat toch niet in uwe blote naar de sauna? 'Jij niet. Jij zou dat niet durven?' Dat is gewoon raar, dat voel ongemakkelijk en raar. Allee seg, ik dacht dat jij zo'n stoere waard. Dit vindt ik maar flauw zenne'. Zen ik ook een stoere. Wat durf jij nu weer te zeggen. 'Maar in u blootje naar de sauna, alleekom aan'. Wij moeten lachen. Er is een verschil tussen een politieagent zijn en in u blote in de sauna zitten. 'Maar één keer in de maand is het daar wel ladies night. Ik ga daar met een paar vriendinnen ook eens naartoe gaan. Wilde mee gaan?' Ja dag. 'Jij kunt dat handdoekje ook aanhouden'. Dat is misschien nog wel een idee. 'Ah zie een eerste stap dan'. Opnieuw moet ik lachen. 

"Dispatch voor Delta 210. Begeef jullie naar de Vleugelstraat 51, een vrouw heeft gebeld zij zou last hebben van haar buurman, over". 'Dispatch, ja oké dat is begrepen. Wij gaan er naar toe, over', antwoord Femke. Allee wij gaan eens zien. 'Ja. Waarschijnlijk is het weer een burenruzie die uit de hand is gelopen'. Dat zou zomaar kunnen. Sommige mensen zijn echt niet tolerant tegenover elkaar, ongelofelijk'. Vlug kijk ik Femke aan. 'Maar ja dat is toch? Een haag die een beetje over de grens staat van den hof, bijvoorbeeld'. Volgens mij ben jij even lastig. 'Dat is niet waar, nee'. Wacht maar, ik ga met binnenkort eens met u buurman praten. 'k geef die altijd eitjes van mijn kiekens'. 

Aangekomen bij de woning stappen wij uit de wagen. Dees is het toch? 'Ja, 51'. Oké. 'Het is toch rustig alleszins'. Femke en ik gaan naar de voordeur. Ik bel aan. Wij wachten even, maar er doet niemand open. 'Heb jij nu gebeld?' Ja, ik heb gebeld, zeg ik waarop ik nogmaals op de bel druk. Weer staan wij even te wachten ook nu zonder dat er iemand komt. 'Het is ook wel rustig hé?' Er brandt nochtans licht boven. 'Ik ga eens bij dispatch horen misschien weten die meer. Delta 210 voor dispatch. Wij staan hier in de Vleugelstraat 51, maar er doet niemand open. Weet jij misschien wat er aan de hand kan zijn? Of staan wij aan het verkeerde huis misschien, over?' Waarschijnlijk. "Delta 210, jullie staan op het juiste adres. Die vrouw had gebeld om te reclameren over haar overbuurman die naakt thuis rondloopt, over". Femke en ik draaien ons om en kijken naar de woning van de overbuurman. 'Oké bedankt, over'.  Dat is dan daar of wat? 'Ja'. Femke en ik gaan op de straat kijken. 

En wat was de melding? 'Een naakte man'. Zie ik toch helemaal geen naakte man. 'Ja Floor en eigenlijk, serieus. Heeft die daarvoor het noodnummer gebeld? Voor een naakte man, kom aan. Als die mens wilt rondlopen in....' Femke, sommige mensen vinden dat niet zo appetijtelijk dat er naakte mensen rondlopen hé. 'Ja seg'. Ja, dat is toch? 'Hier, ik zie dat de gordijnen dicht zijn. Dus op zicht heeft het probleem zijn eigen opgelost, want je ziet niets niet meer'. Zullen wij eens gaan bellen? Dan zijn wij zeker. Wij lopen naar de woning. 'Misschien doet hij wel naakt de deur open'. 

Eens horen, zeg ik en bel aan.... Die doet ook al niet open. Opnieuw druk ik op de bel. 'De Frans is er niet, hij is op reis', zegt een vrouw vanop de stoep. Wat zegt u? 'Frans is er niet, hij is op reis. Er is toch niets gebeurd?' Nee nee, alles is oké. Maar u bent zeker dat hij op reis is? 'Ja echt zeker'. Ja oké, dan gaan wij hem hier niet treffen he. Dat is goed, geen enkel probleem. Merci om het even te zeggen. 'Dag', begroet de vrouw ons en wandelt verder. 'Dan zijn wij door hé?' Euh ja, het heeft niet veel zin meer om hier nog te blijven. Ik vindt het toch raar zenne. 'Maar Floor, er is helemaal niets aan de hand'. Femke en ik vertrekken terug op patrouille. 

Een tijdje later in de wagen

Ik voel mij toch wat ambetant. 'Hoe dat?' Ja, subiet is er iets ergs met die madam aan de hand. 'Maar nee'. Omdat die haar deur niet open doet. Dat is toch raar? Misschien is... ligt die ergens op de grond en... niet? 'Nu maak jij mij ook wel ongerust. "Delta 210 voor dispatch, willen jullie toch nog eens terug gaan kijken in de Vleugelstraat 51. Die vrouw heeft terug gebeld dat haar overbuurman naakt rond loopt, over". Hoe? Weer? 'Dispatch, is die mevrouw nu wel thuis, over?' "Waarschijnlijk wel, want zij heeft opnieuw melding gemaakt, over". 'Oké begrepen, wij gaan terug naar daar, over'. Wij gaan opnieuw richting de Vleugelstraat. 

En hier zijn wij weer. 'Dan hoop ik dat zij open doet'. Ja. Als zij terug gebeld heeft dan zal zij wel thuis zijn. 'Allee'. Femke en ik stappen uit. Ik kijk eerst nog even naar de woning van de overbuurman. Ik zie toch echt helemaal niets. 'Er is echt niets veranderd aan dat huis', zegt Femke die ook die kant op kijkt. Ja, nog eens gaan horen. Wij gaan naar de woning van de meldster. Ik bel aan. Opnieuw geen beweging. 'Daarjuist zou zij nog op het toilet kunnen zitten, maar nu.... Die moet hier nu toch al vlak aan de deur staan?' Die zou hier nu al kunnen staan. Ik besluit te kloppen. Hallo?  Kan u alstublieft openmaken? 'Klop eens wat harder'. Mevrouw? Seg, ik ga even horen. Ik pak mijn portofoon. Dispatch hier Delta 210, kunnen jullie eens een keer horen, want wij staan hier terug aan dat huis in de Vleugelstraat en mevrouw doet weer niet open, over. "Ik zal eens bellen, over". 'Floor, dat is hier gewoon een grap he, ik zeg het u. Die is gewoon met ons voeten aan het spelen'. Of die heeft psychische problemen. Dat kan ook. "Delta 210 voor dispatch, ik heb die vrouw aan de lijn gehad. Zij is gewoon thuis en zij gaat komen opendoen, over". Die is gewoon thuis. Ja oké, wij wachten hier, over. "Roger, out". Die is gewoon thuis, zeg ik verontwaardigd. 'Allee, dan toch geen grap'. Ja, maar misschien is die nog wel.... Ik tik tegen mijn hoofd. 

De deur wordt geopend. Ah, hier zitten gulle. Ik heb al verschillende keren gehad, maar de politie heeft blijkbaar geen tijd voor mij'. Geen tijd? Euh... goh. Wij hebben al twee keer voor de deur gestaan en wij hebben aangebeld, wij hebben geklopt.... 'Ah ja, maar ik zat boven op de zolder dan hoor ik dat niet'. Ja. U heeft ons gebeld in verband met een naakte man? 'Ja ja, de naakte man, een echte viezerik. Echt, bah. Ik ben gedegouteerd. Kom maar eens mee zien', zegt de vrouw en loopt haar woning binnen. Binnen dan? 'Ja'. Ik stap achter Femke de woning binnen.

'Ik zal het u laten zien', zegt de vrouw terwijl wij mee volgen naar de zolder. Oké. 'Bah, de viezerik. Het is een schande. Hij loopt altijd bloot rond. Jullie moeten er echt iets aan doen'. Wij zullen eens zien he mevrouw. 'Hier is het'. En waar dan? 'Awel, hier'. De vrouw gaat op een keukentrapje staan aan het zolderraam en pakt haar verrekijker waarmee zij naar de woning van de overbuurman kijkt. 'Potverdikke. Daar loopt hij weer. In ontbloot bovenlijf, de viezerik'. Femke en ik kijk elkaar aan en tegelijk ontstaat er een glimlach op ons gezicht. Mag ik eens zien mevrouw? 'Ja, zie daar'. Wacht he. Waar? Ik ga op het trapje staan en kijk ni ook met de verrekijker richting de overkant van de straat. Even moet ik zoeken, maar dan zie ik hem. Oh ja, amai. Allee zeg.  'Wat?', vraagt Femke. Ja Femke, dit moet jij toch eens zien zenne. Ik stap van het trapje en overhandig Femke de verrekijker. Ik moet lachen. Mevrouw haar overbuurman loopt weldegelijk naakt door zijn woning. Meer nog, hij is de ramen aan het lappen. 'Waar moet ik kijken?' Daar bij het raam aan de zijkant. 'Oei, ja. Amai oh ja. En u noemt dat een schande? Dat noem ik geen schande'. 'Die loopt daar wel bloot rond he. Die heeft zelfs geen slip aan. Ik vindt dat u hem moet opsluiten'. 'Mevrouw, opsluiten? Die mens doet niets verkeerd. Die mag elke dag naakt ik zijn huis rondlopen als hij dat wilt'. 'Ja, maar toch niet in mijn zicht? Ik kijk daar altijd op'. 'Ja, dan moet jij niet op dat trapje gaan staan en door u raam liggen gluren he'. Nee, eigenlijk bent u die mens aan het bespieden met u verrekijker. 'Serieus?' Ja. 'En ik zal u eens zeggen dat heet voyeurisme en dat is strafbaar'. Allee. Wij zullen mevrouw daar maar met een waarschuwing vanaf laten komen zeker?, vraag ik Femke. Het is te hopen dat meneer geen klacht tegen u indient hé? 'Euh ja, sorry. Dan ga ik jullie niet langer ophouden. Dan gaan wij maar terug naar beneden'. 'Ja, dat gaan wij doen'. Het is goed. 'Prettige dag nog', groet Femke de vrouw. Dag mevrouw. Aan de voordeur wordt direct de deur achter ons dichtgesmeten. 'Dat is ook sympathiek'. Allee goed. 'Ja, wacht is was aan het denken. Moeten wij die mens niet even gaan inlichten dat die zijn buurvrouw hem ligt te bespieden'. Dat gaan wij doen. 'Ja he?' Hij moet zijn gordijnen dicht doen. 'Ja'. Wij gaan naar de overbuurman waar  Femke aanbelt.

'Goedendag', begroet de man ons enkel gehuld in zijn slip. 'Hallo'. Goedendag. 'Wij komen eigenlijk zeggen dat u best uw gordijnen dicht doet in het vervolg, want....' Uw buurvrouw heeft wat geklaagd als u zo rondloopt. 'Die geit van hierachter?' Ja. 'Ik zal er wat rekening mee houden in het vervolg'. Oké, dank u wel alvast. 'Geen probleem. Tot ziens'. Dag. 'Dag'. Femke en ik gaan terug naar onze wagen. Was het zo'n goed zicht? 'Hoe bedoel jij?' Gewoon, jij begon te stotteren en uw kaken zijn rood. 'Dat is niet waar'. Echt wel. 'Trouwens, ik heb genoeg aan mijn Dieter'. Ah zo schoon. 'Maar de buurman had wel een mooi lichaam', zegt Femke met een glimlach op haar gezicht. Ziede nu wel, allee seg. Laat uwe Dieter dat maar niet horen. 'Jij gaat niets zeggen he?' Dat kan ik niet beloven. 'Floor!' Tuurlijk niet. 

Wonderschoon geluk en zwaar verdrietWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu