(Anouk)
20 augustus 2018
'Lief, u spek met eieren zijn klaar!' Ik kom. Al gapend kom ik de slaapkamer uit. 'Ca va?'. Ja, ik ben blij dat ik u nog even kan zien voor ik moet gaan werken. 'Gelukkig was het een rustige nacht'. En fijn dat jij van de commissaris eerder weg mocht. 'Hij kon begrijpen dat wij voor één uur en voor dit tijdstip niemand wilde vragen'. Hij is aardig en begripvol. Ik zet mij aan tafel en begin te eten. Vandaag begin ik voor het eerst te werken na mijn verlof. Floor stond vandaag met de nacht. Normaal zou het geen probleem zijn, maar omdat ik voor het werk een overleg met het team heb gepland zou Mats een uur alleen boven zijn. Omdat wij dit beiden geen prettig idee vonden heeft Floor gevraagd aan de commissaris of zij een uur eerder naar huis mocht. Dit was geen probleem voor hem, zeker ook omdat Floor heeft beloofd dat het maar voor één keer zou zijn. Floor en ik hebben samen gezeten en onze diensten naast elkaar gelegd. Voor de dagen dat wij beiden werken en wij echt niet kunnen stoppen of diensten wisselen hebben wij mij ouders of één van de begeleiders gevraagd om op te passen. Als zij konden.
Snel eet ik mijn spek met eieren op. 'Er is eens een dokter geweest, meer bepaald een huisarts, die mij verteld geeft dat te snel eten niet gezond is', zegt Floor wanneer zij mijn koffie op tafel zet en zelf ook plaats neemt aan tafel. Ik weet het, maar ik heb wat haast. Opnieuw moet ik gapen. 'Heb jij vannacht wel geslapen?' Ja. 'Anouk?' Niet veel. Mats heeft last van krampjes en heeft hierdoor veel liggen huilen. 'Hoelang heb jij geslapen?' Ongeveer drie uur. 'Anouk...' Ik weet het. 'Is het wel verantwoord dat jij gaat werken?' Het zal wel moeten, er staan gewoon patiënten voor mij ingepland. 'Ja, maar aan een oververmoeide dokter die daar ogen dichtvallen tijdens het spreekuur hebben zij ook niets'. Ik zal straks nog wel een extra sterke koffie drinken en tussen de middag kom ik wel een dutje doen. 'Beloofd?' Beloofd. 'Dan is het goed. Ik zorg dat ik dan wakker ben'. Dat is toch niet nodig. En trouwens jij moet ook u rust pakken. 'Daar heb ik de rest van de dag ook nog de tijd voor. Trouwens ik duld geen commentaar'. Ik glimlach en pak Floor haar hand vast.
Mats heeft rond vijf uur zijn laatste flesje gehad. Zoals ik al zij had hij last van krampjes. Mocht hij daar nog last van hebben kun jij best met hem rondlopen in de draagzak, daar werd hij rustiger van en anders kun jij een kersenpitkussentje warm maken voor op zijn buikje. Hij weigert soms te drinken, maar probeer wel een flesje aan te bieden. Het is belangrijk dat hij blijft drinken anders droogt hij uit. Floor slaat haar armen om mijn middel en kijkt mij aan. 'Lief, maak u eens geen zorgen. Ik ga goed voor onze zoon zorgen. Hij zal niets tekort komen en als hij krampen heeft zal ik hem zo goed mogelijk ondersteunen om de pijn te verlichten'. Ik weet het. 'Vertrouw jij mij?' Wat vraag jij nu? Natuurlijk vertrouw ik u, zot'. 'Wel dan. Adem in en uit, relaxen geniet van u eerste werkdag'. Ik moet lachen. Nu sla ook ik mijn armen om Floor. Jij bent een schat. 'Ik zie u graag'. Mijn lippen druk ik op Floor haar lippen, wij kussen. Wanneer wij lossen kijken wij elkaar in de ogen. 'Mats is in goede handen'. I know. 'Allee, pak u spullen en vertrek. Heb jij alles mee?' Ja, alles zit in mijn tas. 'Dan is het goed. Mocht jij nog iets nodig hebben kun jij altijd bellen hé'. Dat is niet nodig, ik heb echt alles mee. 'Allee voort', zegt Floor drukt nog snel een kus op mijn mond. Tot straks schat.
In De Korf loop ik eerst naar mijn spreekkamer. Het voelt nu al fijn om terug te zijn. Mijn laptop haal ik uit mijn tas om op te starten en de papieren leg ik uit over mijn bureau. 'Zo alles aan het controleren? Van vertrouwen gesproken', zegt Els met een knipoog wanner zij in de deuropening staat. Dat zou ik nooit doen. Jij weet maar al tegoed dat ik u vertrouw. 'Dat weet ik'. Wij lopen naar elkaar en geven elkaar een knuffel. 'Blij om terug te kunnen beginnen?' Awel eerlijk? Ja, ik ben blij. Ik heb het echt gemist. 'Dat valt goed mee denk ik'. Hoezo? 'U kennende. Normaal zou jij meer De Korf binnen gestormd zijn om te zien hoe het gaat. Dat deed jij elke vakantie van zodra dat het kon'. Het is waar. Dan moet ik Mats maar de schuldgeven dat ik het nu niet heb gedaan. Hij heeft mij teveel afgeleid. 'Ah zo. Hoe is het met hem?' Vannacht heeft hij een moeilijke nacht gehad, veel last van krampjes en zo. 'Is hij nu alleen boven, anders neem ik de vergadering wel over als het moet'. Nee, dat is niet nodig. Floor is al thuis die mocht eerder vertrekken van de commissaris. 'Dan is het goed. Maar dan heb jij niet veel geslapen neem ik aan'. Drie uurtjes. 'Allee Anouk'. Ik weet het. Zojuist heb ik al een hele preek van Floor mogen ontvangen. 'Zij was bezorgd om u'. Klopt. Ik heb haar moeten beloven dat ik tussen de middag een dutje ga doen boven. 'Heel goed dat ik het weet. Ik zal u komen controleren om te zien of jij echt naar boven bent'. Jij mag dat. Wij moeten lachen. 'Kan ik iets voor u doen?' Ik zou niet weten wat. U verslag heb ik doorgelezen, dus ik ben op de hoogte van alle gebeurtenissen. Mijn papieren die ik nodig had heb ik voor iedereen een mapje papieren voor subiet tijdens de vergadering dus ik ben er klaar voor. 'Goed bezig dokter Storme'. Merci. 'Ik ga mijn spullen boven zetten en dan zie ik u zo'. Tot seffens.
In de koffiekamer
Ik ben blij om jullie allemaal weer te zien en ik heb ook zeer veel zin om er weer in te vliegen. Mijn agenda is ook alweer goed gevuld, dus ik weet wat te doen. Door Els ben ik de afgelopen tijd op de hoogte gehouden van alle zaken binnen De Korf, dus ik ben helemaal up to date om te starten. 'Wij zijn blij dat u er weer bent dokter Storme', geeft Eefje aan. Dank u wel. Ik heb voor jullie een aantal papieren bij. Lees die een keer op u gemak door en laat mij u antwoord weten.
Voor nu stel ik voor om een ronde te doen zodat iedereen zijn vraag kan stellen. Is dat voor jullie goed? Iedereen knikt. Dan gaan wij beginnen met u Tim. 'Allereerst welkom terug. Ik heb geen vragen. Wel wil ik laten weten dat ik aan mijn laatste 3 maanden van mijn opleiding begin. De afgelopen tijd heb ik zitten denken wat ik verder wil gaan doen. Na lang denken heb ik besloten om door te gaan leren en mij te specialiseren in de ouderen geneeskunde. Dat betekend dus ook, en sorry dat ik het niet eerder met u heb overlegt Anouk, maar dat ik jullie zal gaan verlaten'. Verbaasd kijk ik Tim aan. En niet alleen ben ik verbaasd ook de andere collega's weten niet wat zij horen. Het is jammer om te horen Tim, maar ik ben de laatste die u tegen zal houden om uw horizon te verbreden. Graag wil ik nog wel even met u samen zitten om hierover te praten. 'Natuurlijk, geen probleem'. Ik maak een aantekening in mijn notitieboekje. Ondertussen valt er een ongemakkelijke stilte, omdat niemand dit bericht van Tim had zien aankomen. Eefje. 'Ik heb geen bijzonderheden te melden, behalve dat ook ik blij ben om u terug te zien'. Merci Eefje. Judith. 'Ja, vanmiddag ben ik een deel van de middag afwezig voor een vergadering met het OCMW. Over het algemeen is het druk qua werkzaamheden. Er is een positieve vraag naar mijn hulp'. Fijn om te horen. Pas jij wel op dat jij niet teveel werk aanneemt? 'Tuurlijk'. Frederik. 'Ik heb geen punt toe te voegen'. Oké. Ilse. 'Ook ik heb niets te melden'. Dan last but not least Els. 'Zoals jij ziet is er niemand weggelopen toen ik toezicht had over De Korf. Ook het gebouw staat nog.... Nee, zonder zwans. Ik wil mij dankbaarheid uitspreken naar iedereen voor de afgelopen weken. Vooral Ilse en Tim, jullie hebben hard gewerkt om alle patiënten te zien en te behandelen. Af en toe waren het lange dagen voor jullie, maar jullie hebben geen moment geklaagd. Waarvoor dank. Dan mijn algemene dank naar jullie om mij te ondersteunen. Ik heb wel vaker de leiding over De Korf gehad, maar nooit voor zo'n lange tijd'. Els, jij hebt het, met ondersteuning van ieder van jullie, goed gedaan. Ik ben heel dankbaar dat jij dit hebt willen doen. Daarom heb ik nog een kleinigheid voor u. Ik overhandig Els een envelop. In de koelkast staat een flesje voor u koud en er staat een fles koud om vanmiddag na de dienst een glaasje met elkaar te kunnen klinken. Iedereen begint te klappen. Het is wat jij zegt De Korf staat nog recht en uit de dossiers en evaluaties heb ik kunnen zien dat jullie allemaal hard hebben gewerkt en dat er veel patiënten en cliënten zijn gezien en behandeld. 'Het is graag gedaan', geeft Judith aan. 'Laat ons maar weten wanneer jij opnieuw zwanger bent en wij zullen er opnieuw staan'. Iedereen moet lachen. Het zal niet voor direct zijn. Floor en ik willen nu nog even genieten van Mats, maar mochten wij gaan starten dan horen jullie het zeker. 'Is dat beloofd?' Absoluut, wij gaan het niet meer geheim houden. 'Alright!', roept Judith dan.
Heeft er iemand nog vragen of opmerkingen? Stuk voor stuk schudt iedereen zijn hoofd. Oké, dan ga ik aan mijn werkdag beginnen. Ik kan niet wachten om mijn eerste patiënt te zien. 'Uw patiënten kunnen ook niet wachten. Er is mij veelvuldig gevraagd wanneer jij terug kwam werken', zegt Ilse. Er ontstaat een glimlach op mijn gezicht.
Voor ik naar mijn spreekkamer ga neem ik nog een tas koffie. Ik denk dat ik dit wel zal kunnen gebruiken. In mijn spreekkamer lees ik nog even mijn mails voor ik de eerste patiënt binnen roep.
JE LEEST
Wonderschoon geluk en zwaar verdriet
FanfictionFloor en Anouk zijn dolgelukkig na de geboorte van hun zoon Mats. Zij genieten van hun nieuwe gezinssituatie, maar het gewone leven gaat ook weer gewoon door. Met vallen en opstaan proberen zij een evenwichtig te vinden tussen werk en privé. Met beh...