10. Zomeravond

76 0 0
                                    

(Floor)

3 juli 2018

Mmm het was weer heerlijk. 'Niet overdrijven'. Ik overdrijf niet, het was echt lekker. 'Wil jij nog een beetje?', vraagt Anouk terwijl zij naar de ovenschaal wijst. Nee merci ik heb genoeg gehad. 'Wil jij nog wel een beetje wijn?' Graag. Anouk schenkt onze glazen bij. Ik sta op en pak de borden en ovenschaal mee naar binnen. Wil jij dat beetje ovenschotel nog bewaren? 'Nee hoor dat is veel te weinig'. Ik spoel de borden en de ovenschaal af en zet alles in de vaatwasser. Snel ruim ik de laatste spullen van op het aanrecht op en ga dan weer naar buiten. 

'Dit vindt ik nu echt genieten hé met u zo op ons terras, in de zon met een wijntje erbij'. Wij zijn niet de enige die genieten. Samen kijken wij naar Mats die op een kleedje tussen ons op de zetel ligt. Anouk glimlacht en wrijft over Mats zijn hoofd. 'Het is een prachtig mannetje'. Ik heb helemaal niet het gevoel dat er iets is veranderd sinds Mats in ons leven is. 'Ik heb meer het gevoel dat het nooit anders is geweest'. Eigenlijk heb jij gelijk. Onze kleine hero gezond, wij gezond en gelukkig. Wat wilt een mens nog meer? Met een glimlach op mijn gezicht kijk ik Anouk aan. Anouk kijkt van Mats naar mij. 'Wat is er?' Niets, ik ben gewoon gelukkig. Nu krijgt ook zij een glimlach op haar gezicht. Jij betekend zoveel voor mij en ik weet dat ik dat soms te weinig laat merken, maar ik zie u zo graag. 'Maar schatje toch. Al zeg jij het niet altijd jij laat het merken door kleine dingen. En die kleine dingen zijn vaak meer waard dan woorden'. 

Zal ik onze hero eens op zijn bedje gaan leggen? 'Dat is goed'. Ik pak Mats op. Gaan wij mama nog een kusje geven? Mats houd ik voor Anouk. 'Slaap lekker mooi ventje', zegt Anouk en geeft Mats een kus. Slaap lekker mama, tot morgen. Anouk zwaait naar Mats wanneer ik met hem naar binnen loop. In zijn kamer leg ik Mats op de verzorgingstafel waar ik hem klaar maak voor de nacht. Als Mats in zijn bedje ligt zing ik nog een liedje voor hem. Met grote ogen kijkt hij mij aan, al beginnen zijn grote ogen snel kleiner te worden om uiteindelijk dicht te vallen. De babyfoon pak ik van de verzorgingstafel en loop dan zachtjes de kamer uit.

'Is hij nog wakker?' Nee hij is al in slaap gevallen. 'Hij was ook echt moe'. Wil jij nog wijn? 'Nee, maar ik had graag het dekentje gehad'. Jij hebt het koud he? 'Koud niet, fris'. Van de keukenstoel neem ik het dekentje mee naar buiten. Alstublieft, zeg ik terwijl ik Anouk de deken geef. 'Merci'. Ik neem plaats naast Anouk op de lounge zetel. het is toch nog heerlijk weer. 'Absoluut', zegt Anouk die de deken over haar benen legt. Jij bent vermoeid he? 'Ja vandaar dat ik het frisser krijg'. Willen wij anders naar binnen gaan? 'Nee dat hoeft echt niet'. Mijn hoofd leg ik tegen Anouk haar schouder en samen kijken wij naar de zon die langzaam achter de huizen verdwijnt. 

Heb jij zon om zo nog een filmpje te kijken? Ik krijg geen reactie. Anouk? Ik kijk haar aan. Haar hoofd rust op haar vuist en haar ogen zijn dicht. Een glimlach verschijnt op mijn gezicht. Lief, fluister ik zacht terwijl ik met mijn hand over haar arm wrijf. 'Ja', vraagt Anouk verbaasd. Zullen wij naar bed gaan? 'Voor wat?' Omdat jij in slaap was gesukkeld. 'Heb ik lang geslapen?' Nee. 'Sorry'. Het is niet erg. 'Ik denk dat ik wel naar bed ga. Vindt jij dat erg?' Helemaal niet, ik ga gelijk nog even in bad. 'Klinkt lekker'. Jij mag altijd mee. 'Dat weet ik maar ik duik mijn bed in'. Wij staan op en lopen naar binnen. Anouk vouwt de deken op en hangt deze terug over de stoel. Ik ruim de glazen op en sluit de deur van het balkon. In de slaapkamer kruipt Anouk juist in bed en begin ik mij uit te kleden. Is dat gehuil? Anouk draait het volume van de babyfoon wat luider. 'Ik vrees van wel. Zal ik gaan?' Blijf jij maar lekker liggen, ik trek mijn badjas aan en ga richting Mats. 

Wanneer zijn flesje leeg is heeft Mats niet direct zin om te gaan slapen. Ik neem hem in mijn armen en ga met hem naar de living. Voor het raam kijk ik naar de maan terwijl ik liedjes neuriet om Mats in slaap te krijgen. Het duurt even, maar ik vind het niet erg. Ik vind het heerlijk om tijd met Mats door te brengen. Samen genieten wij van het moment. Langzaam aan worden de oogjes van Mats zwaarder en uiteindelijk valt hij in mijn armen in slaap. Ik breng hem terug naar zijn kamer en leg hem zachtjes in zijn bedje. Uiteindelijk beslis ik om niet meer in bad te gaan, maar om een douche te pakken en dan om naast Anouk in bed te kruipen. 




Wonderschoon geluk en zwaar verdrietWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu