Angah dan Adik ada dua-dua di hadapan aku dalam bilik tu. Manuk pula sibuk kelek anak dia dengan Angah kat luar bilik memandang ke arah kami.
"And what are you going to do about it?" Angah bertanya straight to the point.
"What else? He chooses to leave?"
"Yes, his choice but kau pun memang bodo pianglah nak ikut je." Angah ni...
"Then nak Acik buat apa? Beriya pujuk orang yang dah tak nak?"
"Ada aku suruh kau pujuk dia?"
"Dah tu?" Angah aku ni bebel apa pulak ni? "Acik buat salah, tak buat pun salah. Beriya sangat backup dia, kenapa?!"
"Acik..." At least Adik tak commanding macam Angah. "Ya, the damage is done and there's nothing you can do to correct it. But then what about the resolution?"
"What resolution? Kau sendiri cakap yang dia steady je keluar dengan orang lain kan?"
"Acik..." Angah menepuk bahu aku. "Kau pernah terfikir kenapa dia buat semua tu?"
"Because he just waiting until I fucked up so dia boleh..."
"Salah!" Angah bangun dan mengambil anaknya dari Manuk sebelum ditimang. "Buat apa dia masih lagi dengan kau kalau kau pun dah takde effort nak simpan dia?"
"Hah? Orang sayang dialah."
"Does he feel that? Kau cakap je, semua tu verbal. Apa act kau yang buatkan dia rasa disayangi? When he needs you the most, where were you? Kenapa kena ada orang lain yang ada dengan dia when it is supposed to be you?!"
"I have my own life!"
"So he's not your life?"
Aku terus terpempan. Adik hanya memandang kami berdua berselang-seli.
Angah menyambung lagi, " We tops always been stereotyped as heartless and not knowing to express what we feel. Yes it is a stereotype but do you really have to live up with the stereotype."
"Acik jaga je hati dia..."
"Did he feel the same? Angah tak rasa. Dengan Filzah keeps posting pasal korang together. Kau ingat Razif tu apa?! Kawan tak kawan mesti ada juga rasa cemburu dia. Kau tu boyfriend dia. Kau patut jaga hati dia macam mana dia jaga hati kau. Kau tahu tak bersepah laki perempuan kat luar sana yang nakkan pakwe kau tu tapi dia still nak kau. Kalau dia tak boleh jealous kau keluar dengan Filzah, then janganlah jealous bila dia keluar dengan Fahrin!"
"Tapi Fahrin tu suka dia!"
"So?! Filzah tu bukan gila kemaruk kat kau ke?! Aku tak rasa she ever moved on sebab tak pernah pulak aku dengar she dated anyone before this."
Aku terduduk termangu. Betul apa yang Angah cakapkan tu.
Dan ya, Filzah mengaku dia masih sayangkan aku lebih dari sekadar sahabat.
"As much as I try to deny, I still love you, Haydar. And it's not the platonic one as you thought it is."
"Tapi Fil, I got my boyfriend already."
"I know. Tapi takkanlah you nak suruh I stopkan what I feel to you ni? We can't force our feelings, right?"
"I tahu tu tapi..."
"At least let me to still love you so I can keep living that fantasy."
Aku ambil handphone dan terus call Mukhriz. Fahrin adik dia dan aku rasa dia kena tahu pasal hal ni.
"Hello, Mukh. Kau free tak sekarang? Jom lepak kejap."
"Kalau kau nak lepak sebab nak attack pasal adik aku dengan pakwe kau, sorry to disappoint tapi boleh tak jangan libatkan aku dalam masalah korang laki bini. Banyak lagi benda lain yang aku kena fikir."
"Tapi tu adik kau kan?"
"Haydar, dari awal lagi aku dah cakap. Kau dengan Razif need to sit down and talk about this. Ini tidak! Kau degil cakap aku. Kau pergi bual dengan Filzah sedangkan kau tahu perempuan tu tergila lagi kat kau. Kau biarkan Razif dengan perasaan dia seorang diri. Aku tak backup apa yang adik aku buat tapi kalau aku jadi Razif pun..."
"Apa benda?! Kau pun nak kata aku salah jugak sekarang ni?!"
"Memang! Memang kau salah. Masa dia ada, apa kau buat kat dia?! Macam mana cara kau layan dia?! Semua tu cukup Haydar untuk jadi bukti yang Razif deserves someone better, kalau bukan adik aku pun."
Aku terus meletakkan panggilan itu. Aku kemudian meminta semua meninggalkan bilik aku membiarkan aku seorang diri.
Aku terduduk seorang diri memikirkan mana salah aku. Okey, banyak salah aku, aku tahu. Tapi itu tak mengiyakan apa yang dilakukan Razif itu.
Aku berguling di atas katil cuba untuk melelapkan mata tapi balik-balik aku hanya teringatkan kembali pada Razif.
Handphoneku berbunyi. Aku memanjangkan tangan untuk mengambilnya dan melihat nama pemanggilnya, aku terus menjawab panggilan itu.
"Hello," suara Razif perlahan di sana.
"Hai, Sayang. Sayang, I'm so..."
"Whatever. Save that. Ni, esok datang office aku boleh tak?"
"Hah?!"
"Boleh tak?" Nada annoyed tapi masih berharap.
"Eh, apa pulak tak bolehnya? Pukul berapa tu, Sayang?"
"Dalam lunchtime macam tu."
"Okey, boleh."
Kemudian dia jeda di hujung talian. Lama dia mendiamkan diri.
"Qiqi ada bagitau apa-apa ke?"
Aku mengiyakan.
"I'm sorry."
"Me too. Salah aku jugak sebab tak care pasal kau."
Kemudian Razif menamatkan panggilan itu. Tak apalah, aku rasa masa harus diberikan kepada dia. Dia juga aku rasanya masih memberi peluang untuk memaafkan aku.
Whatever it is, aku rasa aku nak hela nafas lega sekejap. Hilang satu bebanan dalam jiwa sedikit.
Hopefully...
--------Sneak peek
"Hargai sesuatu yang kita ada supaya tak diambil semula.
"Let's promise to always be with each other."
"Kejap gaduh, kejap baik."
"Senang je you maafkan dia. Tak tahu cerita ke?"
Voting system kembali! 35 votes!
YOU ARE READING
HaydarRazif 3 Tahun Kemudian... (Razif Haydar 3)
RomanceCinta tak semestinya bulan bintang sentiasa. Ada kalanya guruh berdentum dan kilat bersabung. Cuma adakah penentunya kita akan bersama? Haydar dan Razif Razif dan Haydar Masing-masing sudah dewasa dan matang. Masing-masing mempunyai dilema penanda a...