Bab 4

634 66 7
                                    

"Sayang, it is just an audition. You are not even auditioning. You are judging their performance. What's so scary about it?" Haydar menenangkan aku seraya menyuapkan toast disalut madu ke dalam mulut aku.

"Yeah, sebab I will be judging and not competing. What if aku salah pilih?"

"Then janganlah salah pulih. Apa yang susahnya?"

Wah dia ni kalau bercakap, aku wonder kalau dia ada braincells at all. Tapi tak apa, aku sayang dia masih.

"Don't get me wrong. Sayang, you hold a very powerful position. And I believe you have much knowledge to determine who has it. You just have to believe in yourself."

"What if I mess up?"

"Then everyone make mistake. Sayang, don't be afraid of mistakes. Be afraid when you commit it and you don't fix it."

Haydar hantarkan aku ke INSEMAS pagi itu sebelum dia pulang ke rumah semula. Petang nanti dia ada meeting dengan Abang Mandar tentang dia nak release EP baru. By the way, career aku as recording artist aku dah slow downkan sikit lepas aku terima jawatan ni. Nak mampos wey kalau aku buat macam-macam dalam satu masa.

Tengahari itu, aku dan instructor lain membuat satu lagi short briefing sebelum kami memulakan audition. Sempat aku menelefon Papa untuk meminta restu dan doa. Doa parents itu sangat penting ya. Korang untung dapat lagi doa seorang ibu. Aku ni... doa mak tiri jelah kut.

"Razif, I'm proud of you already. You always made me proud. And Papa yakin that would be what your mother gonna say if she's here."

Itu saja yang Papa perlu katakan kepada aku untuk memberi aku semangat. Entahlah aku pun tak tahu kenapa aku nervous sangat.

Aku akan in-charge untuk final selection which is after participants dah habis kat each station (Instruments or Vocal), dorang akan bertemu dengan aku dan Mukhriz. Final selection ni tak ramai pun judge dia. Ada aku dengan Mukhriz je jadi jurinya tapi based on our position, students should be scared right? Okey kita tak nak dorang takut. Cuma ada sense of responsibility should be fine. Mukhriz handle bahagian Instruments and aku handle bahagian Vocal.

Jadinya sementara kami menunggu itu, sempatlah aku berborak dengan Mukhriz.

"Aku risau dengan adik aku tu. Dia nak join tapi aku tengok practice pun tak." Mukhriz sempat merungut.

"Fahrin tu? Dia nak audition as?"

"Dia nak showcase guitar skills dia. But let's be real, we all know guitar is like the basic of a music instrument and dia pun taklah power sangat pun. Aku takut jugaklah kalau dia tak dapat nanti then dia bising pulak kat aku."

"Dah tu kau nak bagi dia masuk jugak ke?"

"Aku KIV kut. Waiting listkan dia. Payah doh adik aku seorang tu."

Aku meletakkan pen sebelum bersandar di kerusi menandakan aku bersedia untuk mendengar apa saja yang nak diceritakan olehnya.

"Fahrin ni dia pelik sikit tau. Dia jenis sanggup buat apa je untuk dapat one thing yang dia nak. Aku bukak aib dia jugaklah ni kiranya. Masa sekolah dulu, dia pernah jadi penyanyi ganti untuk seorang budak ni. Tapi elok je hari kejadian untuk budak tu nyanyi, tiba-tiba dia kena diarrhea. Aku tahu dia adik aku tapi aku still rasa adik aku to got to do something with it."

"Kau ni, tak baik fitnah. Adik sendiri tu."

"Banyak lagi sebenarnya, Razif. Tapi dah adik sendiri kan? Apa boleh buat?"

"Entahlah. Aku ni ada adik tiri je so mungkin tak sama kut dengan kau yang ada adik kandung kut."

Kami ingin terus berbual sebelum seorang sukarelawan masuk ke Studio Nona Asiah itu dan memberitahu kami berdua yang pelajar untuk final selection sudah bersedia untuk dinilai. Kami berdua juga turut diberikan senarai nama pelajar yang tercalon berserta kategori.

"Shit! Adik aku short-listed. Dorang ni tak cam ke nama Van der Roerke tu?"

"Aku rasa dorang cam je, Mukh. Kau dengan adik kau je yang ada Van der Roerke tu kat INSEMAS ni."

Dia tersenyum terpaksa. Some people really ada problem dengan adik-beradik eh. And ini contoh pertama.

Bermulalah sesi audition final selection kepada semua pelajar INSEMAS yang terpilih. Dan ini termasuklah adik kepada Mukhriz, Fahrin.

Tahun ini, aku tak nafikan semuanya berbakat besar. Beatbox sambil menyanyi, nyanyi high note sambil baring dan juga meniup rekorder. Ya, rekorder yang kau beli RM8 masa sekolah tu dulu yang cikgu korang ajar lagu Ikan Kekek dengan Rasa Sayang Hey.

Sampailah giliran adik Mukhriz ni untuk audition. Mukhriz sempat menjeling kepada adiknya sebelum adiknya membalas senyum kepadanya dan kemudiannya kepadaku.

"So, what would you like to sing to us?" Dia letak Vokal so akulah yang bakal mengadilinya.

"Lembah Kesepian by Haqiem Rusli." Dia menjawab dengan matanya tepat memandang aku.

"Sure, go ahead."

Dia membuka mulutnya dan mula menyanyikan dengan penuh perasaan. Aku tak nafikan, suaranya distinct dan senang untuk diingat. Husky juga dan jujurnya, lagu macam ni bukan untuk dia. Vocal range dia bass, bukannya tenor.

Habis saja dia menyanyi, dia mengucapkan terima kasih kepada aku dan abangnya. Aku mengerling kepada Mukhriz dan dia nampaknya kurang berpuas hati dengan adiknya itu.

"How was I doing, Abang Razif?"

Aku terpempan ketika nama aku disebut olehnya. Aku masih sibuk meneliti borang penilaian. Mukhriz sudah menjeling ke arah adiknya.

"Well, it was good."

"Just good?"

Aku tergelak awkward. Okey ini seram. "Well, you have the energy and your voice matched the emotion. I love how you harmonize your vocal range and made full use of it."

"Just that?"

"Yes. Expect to hear from us tomorrow."

"I would love to."

Dia kemudiannya keluar dari bilik itu. Aku dan Mukhriz saling berpandangan.

"If you were to ask me, he's not that weird."

"Dah tu? Kau nak ambik dia ke?"

"Honestly I won't mind. His voice is not that bad. If we polish it right, he has potential, you know."

"Aku tak kisah pun sebenarnya. Kau yang KD. Vokal pun kau yang handle kan?"

Aku membalas statementnya itu dengan senyuman sebelum meneruskan sesi ujibakat.

Ujibakat itu berakhir jam lapan malam kesemuanya. Aku dan panel yang lain terus berbincang tentang siapa yang akan kami pilih dan masing-masing nampaknya bersetuju dengan kata putus yang dibuat bersama. Semua ahli band baru untuk INSEMAS telah dipilih.

Berbicara tentang band INSEMAS, of course ianya membawa kenangan manis untuk aku. Dimana aku pertama kali bertemu Haydar. Dimana aku belajar yang benci itu boleh menjadi cinta kemudian hari. Dimana aku belajar jangan terlalu menolak sesuatu kemungkinan.

Di dalam kereta, dalam perjalanan pulang, aku menerima satu DM Instagram. Ianya daripada followers yang aku tak followback. Dia menggunakan nama fake jadi aku tak tahu siapa.

Aku stalk profilenya dan barulah aku tahu yang ianya adalah adik kepada Mukhriz, Fahrin tadi. Aku buka DMnya itu.

Hai Abg Razif. Maaf ganggu abang. Terima kasih sudi nilai saya tadi. It would be an honour if I got accepted. I really wanted to be your protege.

Sincerely, Fahrin VDR

Aku tersenyum. Mungkin senyuman itu cukup lebar sampaikan Haydar pun perasan.

"Bukan main senyum. Kenapa?"

"Takde apalah. Just read a cute text."

Haydar tak bertanya lebih. Aku pula membalas DM itu dengan 'We shall see. Keep praying okay...' dan aku rasa ianya cukup.

Little did he knows, he is already accepted in the band. And little did I know, things would change...
-----------

So yeah, Fahrin got to be something right? Kita tengok je ya nanti macam mana hehe...

Stay tuned!

HaydarRazif 3 Tahun Kemudian... (Razif Haydar 3)Where stories live. Discover now