Bab 54

311 69 5
                                    

"Razif..." Mukhriz memang tak percaya dengan apa yang baru berlaku.

"Awak sanggup letak jawatan untuk orang yang dah meragut maruah awak?" Dato' Suzita menambah minyak ke dalam bara.

"Abang...?"

Aku mengangguk untuk ketiga-tiga itu. "While I agree that apa yang Fahrin buat cukup untuk traumakan saya seumur hidup, saya masih fikirkan masa depan dia. He's talented and he deserves a spot in the industry."

"Razif, he's a sexual offender?"

Aku mengangguk. "And I forgive him. Dan saya berharap with all my willpower yang dia akan belajar dari kesilapan dia yang satu ni. Dato', he's just a child who got manipulated by people around him."

"What do you mean by that?" Dato' Suzita menjegilkan matanya membuktikan how serious she is in the discussion. Mukhriz juga mengerling ke arahku.

"I'm not one who tell that. After all, the truth shall unveiled someday soon. Cuma apa saya boleh katakan, ambillah semua jawatan saya tu kalau itu dapat kekalkan tempat Fahrin di INSEMAS. He's all that to be a great musician in the industry. Jadinya, with that being said, saya harap keputusan saya ni dapat dipertimbangkan."

Dato' Suzita memandang kami bertiga berselang-seli. Lama dia bertukar pandang antara aku dan Fahrin.

"Awak buat keputusan ni sebab masa depan dia atau sebab dia sendiri, Razif?" Dato' Suzita bertanya lagi.

"Both, actually. This is the least I can do to help him as someone he loved. Saya tak boleh nak balas dengan perasaan saya jugak jadi inilah yang saya boleh offer."

Dato' Suzita anggukkan sahaja. "Very well. Kalau macam tu, saya assume ini adalah verbal 24 hours notice daripada awak. Saya akan minta setiausaha Divisyen awak untuk siapkan the proper notice for it. So, if awak betul dengan keputusan awak, saya akan proceed dan Fahrin tidak akan dikeluarkan dari INSEMAS..."

Some people will ask, and those people are including Haydar, kenapa aku nak buat semua benda ni? Well, I have lots of reason. One of it being this:

Semasa aku sedang mengemas barang aku di pejabat, Mukhriz datang kepadaku. "Razif, apa ni?"

"Apa ni apa?"

"Kenapa kau sampai nak resign sebabkan adik aku?"

"Awat? Kau suka adik kau berhenti belajar?"

"Tak, bukan macam tu. Tapi takkanlah kau tak marah dia langsung lepas apa yang dia buat kat kau?"

"Marah. Tapi aku lagi marah dengan orang yang drive dia untuk buat benda tu. He grows up and he learned from his mistake. Engkau!?"

Mukhriz diam memandang dinding. Sepatah pun tak terkeluar dari mulut dia.

"My resignation doesn't mean aku mengalah, Mukhriz. Aku buat benda ni untuk Fahrin. Kau jahanamkan hidup adik kau sendiri sebab insecure. Resignation aku ni kau anggaplah bukti yang kau dengan Filzah dah menang. Dari awal korang memang tak sukakan aku kan? Tapi kut ya pun tak sukakan aku, deal dengan aku. Jangan korbankan kawan baik dengan adik kau sendiri semata-mata untuk kepentingan korang masing-masing."

"Razif! Apa ni!?"

"Dahlah, Mukh!"

Aku bawa kesemua barang aku dan kemudiannya pandu ke rumah Papa. Aku tinggalkan semua barang-barang di situ sebelum rehat seketika di dalam bilik aku.

Flight ke Hat Yai paling cepat aku cari di SkyScanner sebelum aku membuat keputusan untuk membeli tiket pulang ke Thailand . Aku kemudiannya memberitahu Lung Norman agar dia boleh menjemput aku di airport situ nanti. Elok saja selesai aku berbual dengan Lung Norman, aku dengar pintu bilik aku diketuk sebelum Papa menjengulkan kepala.

"You're good?"

"Siapa bagitau?"

"Dato' Suzita herself. Can I come in?"

Aku mengangguk.

Papa masuk dan kemudiannya duduk di sebelah aku di atas katil. Dia memandang aku tepat, mungkin menunggu aku yang membuka cerita.

"So, should I believe what she told me or what?"

"I'm exhausted, Papa. Betullah tu."

Papa mengangguk. "Then why Razif kena resign?"

"We were framed."

"So?"

Aku menarik nafas dalam. Time for the truth. "After all, Razif punca semua ni jadi. Kerana Razif, Fahrin kena framed dengan abang dia sendiri. Kerana Razif, Filzah sampai bermasam muka dengan Haydar. Kerana Razif, banyak orang jadi jahat sedangkan they are not. Surprisingly, I'm not even close with this people. Jadi ada baiknya I just disappear."

"Sebab tu nak balik Thailand?"

Aku mengangguk.

"Razif tak rasa Razif akan menyesal."

"I will but while rasa tu tak ada lagi, I'm just gonna be fine."

"Haydar?"

"Pleaselah. Takkanlah dia nak Razif yang dia baru kenal berapa tahun ni je compare dengan dua orang bestfriend dia yang dia dah bertahun?"

"So you indirectly give him choices?"

"That's what life is about, after all. Even Papa pun kena pilih between Razif Kamal and Mama. And Papa seems like to be happy dengan choice yang Papa buat."

"How do you know I was happy ke tak?"

Aku menjongketkan bahu.

"Razif Haydar, it was 1997. Actually, it was an obvious and forceful choice. I was in the pitch throughout the years. Even on the day you were born, Papa hilang dua orang yang cintakan Papa."

"Your point?"

Papa berbaring beralaskan tangannya. "Making a good decision is like choosing which wires to cut to defuse a bomb. If it's good, then tak apalah. Kalau tak, you will end up hurting yourself just like how you hurt everyone."

"Maksud Papa?"

"You resigning will only causes guilt to Fahrin. You leaving will only causes hurt to Haydar. Your letting them win will only let them to do the same thing pada orang lain. As your father, yes, Papa support apa saja yang anak Papa buat. Cumanya, Papa nak Razif betul-betul yakin dengan apa yang Razif pegang."

Ada betul apa yang dikatakan Papa itu. Memang banyak yang betul sebenarnya. Cuma hati aku sudah terlalu sebal untuk semua itu. Aku tak rasa aku mampu lagi. Katalah aku pengecut ke, bodoh ke, aku dah at this point, done. Everyone can like do anything they want now. Aku penat. Penat sangat.

Despite that, aku still akan tinggalkan everything. Papa volunteer untuk hantarkan aku ke lapangan terbang. Semasa di parkinglah, aku nampak Haydar berlari mengejar aku yang baru hendak masuk ke dalam kereta.

He is the hardest goodbye. Dan aku tak sedar air mata aku menangis kerana itu.

"Sayang..."
____________________

To be honest, I cried on the second half of the chapter. What yalls thought about this chapter? Lemme know okay!

Also votelah lelaju aku pukol kang!

HaydarRazif 3 Tahun Kemudian... (Razif Haydar 3)Where stories live. Discover now