"Wow! That sounds like serious." Manuk bersuara sebaik aku habis bercerita semasa kami lunch di Johnny's.
"It is serious." Aku menjawab.
Manuk hanya mampu memandang aku helplessly. Aku tahu dia cuba untuk membantu aku dari segi emosi.
"Sekarang ni aku just tunggu apa keputusan INSEMAS je."
"Aku wonder jugak, kalau betul apa yang Fahrin buat tu betul kat kau, kenapa kau nak maafkan dia?"
"Manuk, he's just a boy. Filzah dengan Mukhriz manipulate this guy. Ya, apa dia buat tu salah but he was forced to."
"Tapi bukan dia memang psiko ke? I mean, kat Twitter pun memang ada mention pasal dia kan?"
"Betullah yang tu aku tak nafikan. Cumanya, entahlah, Manuk. Masa dengan aku, dia okey je. Dapat abang macam Mukhriz tu, siapa je yang tak psiko?"
Manuk ketawa. Sejak dengan Danny ni, nampak dia makin ceria. Rambut pun dah pandai style.
"Anak kau mana?" Aku bertanya.
"Danny jaga. Hari ni dia takde shooting apa-apa. Esok dia nak pergi Jakarta. Shooting kat sana."
"Kau ikut ke?"
"Tak kut. Aku pun kena pergi Penang. Shoot kat Batu Feringghi. Anak aku tu pun aku tengah confuse nak letak mana. Silap-silap, bagi Qiqi jaga je."
"Nak ke budak tu?"
"He has a choice?" Manuk menjawab licik.
Malam itupun, aku dan Haydar tak banyak berbicara. Makanan pun, aku GrabFood KyoChon je tadi. Lama rasanya tak makan ayam Korea tu.
"Sayang, bila result from Lembaga Pengarah tu?" Haydar bertanya semasa aku sedang membasuh pinggan.
"Kata Datin Maizura ini kes serius so by right, esok dah tahu kut."
"And for your part?"
"Entah. Aku pun tak tahu."
Habis membasuh pinggan, aku duduk di sebelahnya menghadap televisyen yang tak terpasang.
"Razif, lepas ni jangan baik sangat dengan orang."
"Eleh, aku je."
"Yalah. Kau tengok. Kau baik sangat dengan Fahrin tu, senang-senang je doranh kenakan kau."
"Oh, so aku jelah yang kena ni? Kau dengan Filzah tu?"
Dia cubit pipi aku sebelum menciumnya. Tak guna. Aku cair tau.
"About her, yeah, actually aku still tak boleh terima. I mean, she's my friend."
"She's your friend yang obses kat kau sampai jeopardize your relationship. See that's a better sentence structure."
"Sayang ni kan..." Dia mencubit lagi pipi aku.
"Fakta!"
Haydar senyum sahaja. Aku cuba memahami dia. Dua orang yang paling rapat dengan turns out to be the biggest snake and it's not the one in his pants. Filzah tu memanglah tapi Mukhriz tu, aku pun tak percaya asalnya.
"Sayang, aku ni bodoh ke?"
"Why?"
"Dorang dah plan benda ni lama. Kenapa aku boleh tak nampak eh? Bodoh sangat ke aku ni?"
Aku menarik dia dalam pelukan aku, cuba untuk menenangkannya. "Haydar, kita ni baik sangat. Or maybe kau yang baik sangat. Macam Along kau dulu. Dia tak salah. Dia cuma percayakan orang yang salah. Jadi kita ni, yang dah tengok contoh jadi depan mata, kenalah make sure kita tak fell into the same trap."
"But we did?"
Aku memegang tangannya dan memandang tepat ke dalam matanya. "Tak bermakna kita tak boleh naik balik kan?"
Dia tersenyum. Anjing putang ina salaleo handsome bodoh pakwe aku weh rugi sial siapa tak dapat pakwe aku seorang ni!
"Razif, aku nak kau tahu satu benda. Regardless of anything, aku akan tetap stay dengan kau no matter what happened. We complete each other just like how our names. You will always be the Razif to my Haydar."
Aku raut sahaja tangannya itu.
"Things might get hard and the keputusan might not be something we favour but aku harap kau tahu satu benda, be it the hardest you ever faced, aku akan sentiasa untuk kau."
Aku pula yang bersandar padanya sebaik dia berkata begitu. Sofa ini sudah menyaksikan terlalu banyak aksi kami berdua di atasnya.
"Nak tidur dah?"
"Awal lagi. Pukul sembilan pun belum."
Seusai aku menghabiskan ayat itu, pintu rumah itu diketuk oleh seseorang. Aku laju saja membuka pintu only to find it's Mukhriz dengan di tangannya terdapat beberapa kotak pizza. Melihat saja rakan baiknya di muka pintu, terus Haydar bangun dan bersiap untuk menumbuk (kot) muka sahabatnya itu.
"Haydar..." Mukhriz meletakkan kotak pizza di atas meja lalu berlari ke Haydar dan memeluknya. Excuse me, I'm here. "Aku minta maaf sangat-sangat pada kau, Haydar. Semua ni salah aku."
Aku menutup pintu sebelum pergi ke arah mereka. Aku perhatikan saja dari tepi lagak mereka berdua itu.
"Aku percaya kau, Mukh."
"Aku tahu, wey."
"Eh pantat kalau kau tahu kau tak buat aku dengan Razif macam ni, Mukh. Apa salah aku dengan kau, Mukh?"
Mukhriz mendongak memandang dia bergilir dengan aku. "You know what, Haydar? Aku cemburu. Aku cemburu sebab kau nampak happy dengan Haydar and Filzah nakkan kau. Masa sebelum ni, aku yang sukakan Filzah tapi dia nakkan kau. So, aku pakat dengan dia sekali untuk dapatkan kau dengan harapan dia akan nampak yang aku sukakan dia tapi sayangnya, dia tetap nakkan kau. Sebabkan itu, aku mula sedar yang benda tu takkan jadi ke mana pun. Aku nak Filzah bahagia dengan kau tapi itulah, aku pun tak tahu kenapa aku buat semua ni. Aku bodoh, Haydar!"
Tak payah cakap pun dah tahu.
"Kau ada Natalie kan?"
"Ya, aku tahu! Tu yang aku cakap aku tak tahu tu."
"And kenapa kau gunakan adik kau?"
Mukhriz diam sebelum dia duduk di atas sofa tempat kami bermesra. If only dia tahu dah berapa banyak potential children kami hilang kerana sofa itu.
"Kau tahu sebabnya, Haydar."
"Bullshitlah, Mukhriz. Benda tak make sense kut."
"Ya, sebab aku masih cemburu kat Fahrin."
"Kau cemburu kat adik kau sendiri?!" Sorry, aku termasuk campur tiba-tiba.
Mukhriz mengangguk.
"Mukh, dia adik kau, Mukh. Aku tahu kau gunakan dia punya psychotic traits tu untuk sedapkan hati kau yang kau tu lebih baik daripada dia. Tapi kau sendiri tahu Fahrin macam mana kan?"
"Dari kecik, balik-balik Fahrin. Bagus sikit semua Fahrin!"
"Mukh!"
"Mukhriz, kau tahu tak adik kau sayang kau?" Aku masuk campur sekali lagi. Mukhriz dan Haydar kedua-duanya berpandangan sebelum memandang aku. "Sepanjang aku kenal dia, sekali pun dia tak pernah bukak cerita pasal kau. Nak kata kutuk lagilah tak ada. Dia lagi adore kau ada."
Mukhriz chuckled.
"Also, kalau kau kata yang Fahrin tu psycho sebab sanggup buat apa je untuk remain the best and dapat apa dia nak, apa bezanya sekarang dengan kau? Kau hancurkan aku dengan Haydar hanya sebab ni, Mukh!"
Dan ketika itulah, Mukhriz menitiskan air mata.
——————————————Hi guys! Saja nak inform yang I sekarang tengah buat my own zine (kumpulan puisi) which is from my previous breakup. Yeah, I just broke up recently and my ex decided to date bestfriend dia three days after we done. So kalau korang nak preorder, boleh PM I personally and I shall tell yalls about it!
Keep the votes coming and I need yalls feedbacks!
YOU ARE READING
HaydarRazif 3 Tahun Kemudian... (Razif Haydar 3)
RomanceCinta tak semestinya bulan bintang sentiasa. Ada kalanya guruh berdentum dan kilat bersabung. Cuma adakah penentunya kita akan bersama? Haydar dan Razif Razif dan Haydar Masing-masing sudah dewasa dan matang. Masing-masing mempunyai dilema penanda a...