Bab 10

577 71 2
                                    

"This is for you..." Haydar menyuakan Mango Smoothie kepada aku sebaik aku masuk ke dalam kereta. "Suka tak?"

"Gila kau tak suka?!" Aku terus menyedutnya laju. "Thank you, Haydar."

"Pleasure. Minumlah. Ni nak balik rumah dulu ke nak terus pergi INSEMAS?"

"Tak tahu lagi. Everything dah okey ke kat INSEMAS tu?"

"Semua preparation dah siap dah. Tinggal nak launch the event je. In two hours supposedly."

"That way, we go back INSEMASlah. Kesian pulak Mukhriz nanti nak kena handle semua. Nanti kau hantar aku situ, then kau ambilkan baju aku kat rumah, boleh?"

Dia anggukkan sahaja. Aku kemudiannya dihantar ke INSEMAS dan semasa aku di sana, semua peserta sudah sedia menunggu di situ. Peserta semuanya terdiri daripada pelajar tahun satu dan juga budak band aku. Band aku kau bukan main lagi.

Sampai saja di situ, aku terus disambut oleh Mukhriz yang nampaknya sedang panik menghafal teks untuk ucapan.

"Wey takpe ke kau datang jugak ni? Tak penat?"

"Alah aku balik baik flight bukannya jalan kaki. Okey je ni."

"Haa eloklah. Kita dah nak start dah pun. Kejap aku suruh budak logistik dengan FOH tambah kerusi."

Majlis pun bermula, seperti biasa, aku selaku KD Muzik pun berilah ucapan kepada pelajar-pelajar itu semua. Sebagai annual event, pastinya Music Camp menjadi satu acara yang dinantikan malah juga bagi kami warga pendidik di sini.

"... apapun, saya sentiasa mengharapkan never ending effort from all of you. All of you was chosen based on your talents and solely because of it. It's okay to make mistake, we all did that once or twice in our life. Cumanya, believe in yourself because if not, who else?" Aku mengakhiri speech aku dengan ayat itu.

Mereka kemudiannya dihiburkan dengan nyanyian janda muda, Natalie Chec yang menyanyikan sebuah lagu bahasa Russia daripada Polina Gagarina bertajuk Englishnya Lullaby.

That being said, suara Natalie memang undoubtedly good. Kau bukan manusia kalau kau rasa suara dia mediocre.

"Hi, Nat..." Di meja VIP semasa tea time, aku menegurnya. "So, I've heard about it. And sorry for it."

"Alah, nevermindlah. He's a dick anyway. The marriage should have never happened anyway. Imagine getting married for the sake of having me to show around his friends. I'm not gonna buy that shit."

"Well, tak try talk it out?"

"Entahlah. Maybe we did but, entahlah. I malas nak fikir. As for now, I am very happy with what I'm having. Yes, having a 'janda' on your biography doesn't make you any more interesting but, just face it. Who knows I might found a man later?"

Mukhriz kemudiannya datang ke arah kami berdua membawa dua jus oren. Dia menyuakan kepada aku satu dan juga kepada Natalie lagi satu sebelum duduk di sebelah Natalie.

"Anyway, who's the special guest?" Natalie bertanya seraya menghirup jus oren itu. "Thanks tho, Mukhriz."

Mukhriz sekadar mengangkat peace. Aku menjawab soalan Natalie itu, "My dad. I mean, this whole event kinda last minute planning. Then we were on a tight budget kinda sebab Abang Mandar still tak pass the cheque yang dia pegang dulu. So, sebab tulah kitorang ambik mana ada je. Tu pun mujur catering dapat sponsor for the three days program."

Natalie angguk sahaja.

"And, how are you doing with Haydar? Still good."

Aku tersenyum apabila nama Haydar disebut. Natalie menumbuk bahuku lembut ketika dia melihat aku tersenyum sebegitu.

"Eleh, taulah masih bahagia."

"Well, we are. And I hope that remains forever."

Aku kemudiannya bangun dan pergi ke meja pelajar lain meninggalkan Natalie dan Mukhriz berdua-duaan. Hmm, is it a good move tho?

Aku pergi ke meja budak band aku dan aku nampak kesemua mereka makan dengan penuh berselera. Satu air ais pun tak nampak pada pandangan mata. Bagus! Budak-budak ni dengar cakap.

"Malam ni kita start training pukul sembilan malam, okay? Just one run and then korang semua rehatlah eh?"

"Okey, Abang!!!" Kesemua mereka mengiyakan.

Aku nampak Fahrin sugul sahaja petang itu. Tapi memikirkan yang mungkin he's just having a bad day, aku pun biarkan sahaja. Aku melepak dengan budak-budak yang lain di situ.

Malam itu dalam pukul lapan macam tu, Haydar tiba dengan baju untuk aku pakai malam itu. Memandangkan aku terpaksa tidur dengan budak band aku malam itu dengan Mukhriz, makanya terpaksalah Haydar tidur seorang malam ni. Percayalah, aku rasa dia tetap balik rumah mak ayah dia malam itu.

Papa datang untuk menjengah dan tengok apa yang boleh dibantunya dengan band. Aku biarkan dia handle drum sebab Mukhriz pun sibuk tengokkan budak gitar. Aku handle Fahrin seorang saja.

Tapi itulah, dia macam bukan dia saja pada malam itu. Macam dia dah berubah jadi orang lain. Dia nampak sangat tak bertenaga dan asyik hilang fokus.

Penyudahnya, malam itu, selepas latihan, aku mengajaknya berbual berdua di luar studio. Bukan apa, aku tak mahulah kalau dia ada perkara lain yang difikirkan tambah lagi esok hari penting.

"Fahrin ada apa-apa nak cerita kat Abang tak?" Aku mendekat kepadanya dengan sangat lembut. Bukan apa, nak dapatkan kepercayaan.

"Takde apa, bang. Biasalah stress sikit."

"Oh, pasal esok ke?"

"Part of it." Dia menyalakan rokoknya sebelum menyedut asap nikotin itu dan menghembuskannya ke udara. "It's my first showcase kan?"

"Abang faham. I was in that position too. Nak pulak, I was from Divisyen. Imagine budak Divisyen Tarian but ended up jadi vocalist. Of course I was frightened. Tapi..." Aku duduk di sebelahnya di atas bench itu. "Doesn't mean you can't. Esok kan baru first time? Of course if it sucks pun, I wouldn't be mad. I'm only mad kalau Fahrin or any yang lain tak tunjuk effort yang Abang nak tengok. So tak payah risau sangatlah eh?"

Dia tersenyum. God, he's cute and handsome in the same time! Better looking than Mukhriz that's for sure.

"Tapi I'm pretty sure your case is deeper than that kan? Baik jujur dengan Abang."

Dia ketawa kecil. Kemudian dia memulakan cerita, "Well, guilty as charged. Sebenarnya saya ada suka kat someone ni. Pelik jugalah. Jujurnya dia bukan type saya pun selama ni. Tapi itulah, I fell for hard for this one. Saya, tak tahu macam mana nak cakap kat dia."

Aku senyum menggeleng kepala. "Does this person knows you like them?"

Dia menggeleng.

"Dia taken tak?"

Dia mengangguk.

"Oh, unrequited lovelah ni? Macam nilah Fahrin, Abang pegang ayat someone ni. Dia pernah cakap kat Abang. If we truly love someone, even bukan dengan kita pun kita boleh happy for them. Tapi jugak, if both of you are truly meant to be with each other, it will be no matter dorang taken ke tak. Good things take time. Tapi may I ask, if you don't mind, siapa orang tu? Kut Abang kenal."

"Oh, it's..."

Belum sempat dia hendak menghabiskan ayatnya, Papa keluar dan aku harus menghantarnya ke kereta. Terbantutlah apa yang nak diceritakan oleh Fahrin tadi.

Fahrin tu handsome. Suara pun husky romantic. Anyone yang dia suka tu, haih. Notice himlah please! Like legit!
------------------

So who's gonna tell Razif? Sorry late update. Sebab kinda busy dengan LHSM and The Unknown. Boleh check The Unknown ya guys!!!

Stay tuned!!!!

HaydarRazif 3 Tahun Kemudian... (Razif Haydar 3)Where stories live. Discover now