Bab 50

307 71 16
                                    

Yalls are weird... Votes pun dah rollercoaster lately...
---------------------
"Untuk sementara waktu ini, Fahrin terpaksa kami gantung dulu pengajiannya sehingga Lembaga Pengarah ada keputusan untuk dia. Razif, awak boleh jalankan tugasan seperti biasa cumanya kami terpaksa memberikan memo tindakan kepada awak."

Keluar saja dari Unit Disiplin, aku tahan saja apa yang aku ingin katakan kepada Filzah dan Mukhriz. Aku cuba mengejar Fahrin tapi dia nampak lebih laju berjalan daripada aku. Hingga dia hilang dari pandangan, barulah aku pusing ke belakang berdepan dengan Filzah dan Mukhriz.

"Apa masalah korang eh? Especially kau, Mukhriz. Aku tak sangka kau dengan sundal ni sama je."

Mukhriz diam sahaja sementara Filzah memandang sekeliling.

"I get Filzah to be honest tapi kau, Mukh."

"Sorry, Zif."

"Kau sorry kat aku buat apa? Adik kau kan? Bukan adik aku."

Aku terus bergegas pulang ke pejabat aku sebelum cuba untuk bernafas. Gila! Kalau disabitkan kesalahan, memang teruk masalah yang sedang dihadapi oleh Fahrin.

Masalahnya benda tu dah lama. Like aku pun dah almost forgot it happened. Even Mukhriz pun tahu yang adik dia memang dah minta maaf kat aku.

Memang tak payah cakap, kita semua tahu Filzah memang terlibat dalam hal yang satu ni. Cuma aku sungguh tak sangka, Mukhriz itu aku sangkakan baik. Kenapa dia buat benda ni semua?

Mukhriz mengetuk pintu bilik aku. Dia masuk dan di tangannya terdapat sebuah Mango Smoothie. Nak pujuk akulah tu. Aku ambil air itu tapi tak bermakna aku akan okey.

Dia meletakkan Mango Smoothie di atas meja aku sebelum bersuara.

"Razif, aku buat ni untuk selamatkan kau jugak?"

"Selamatkan from what? Adik kau? Mukhriz, tu cerita lamalah. Kau ingat aku akan berterima kasih ke untuk semua ni?"

Dia tunduk memandang lantai.

"Sekarang kau dengan Filzah can be happy pasal benda ni sebab aku tahu, ini yang korang nak. Ya, aku tahu kau cemburu dengan adik kau sendiri!"

Dia terus memandang wajah aku tepat. Matanya tak berkelip ketika itu.

"Kau sebenarnya abang yang tak berguna, Mukhriz. Kau bukan tak tahu benda antara kami dah settle tapi kau just have to make things worse."

Dia diam lagi.

"Jadi puaslah hati kau. Kau dengan Filzah sama je. Filzah nak jahanamkan aku dan kau nak hancurkan hidup adik kau. Cuma aku peliklah, kenapa masa aku kena cabul dengan adik kau tu boleh ada record eh? Peliknya kau pun boleh tahu. Semua gambar-gambar tu semua? Apa lagi yang korang plan sebenarnya?"

"Fahrin was part of the plan, Razif."

Aku terus terduduk mendengarnya. Masih tak percaya dengan semua ini.

"He was what?"

"Ya, aku dengan Filzah memang tak suka tengok kau dengan Haydar. Aku ni nak tengok Filzah tu dapat Haydar sebab aku tahu betapa rapatnya dorang berdua but bila kau ada, aku kesiankan Filzah. Jadi kami draft plans together and gunakan adik aku. Aku ingatkan takde apa awalnya tapi aku tak tahu pulak adik aku tu rupanya dah lama sukakan kau. Aku just being a good friend..."

"Being a good friend kepala bapak kau?! Habis tu? Kau ingat Haydar suka pasal semua benda ni ke, babi!? Apa yang kau fikirkan sebenarnya, sial?"

"That's another story. Pasal kes cabul tu, Haydar tahu ke tak? Please, Razif. You gotta tell me the truth because Filzah might do something kita tak nak jadi."

"Who cares anymore?"

"Aku tahu aku bodoh, Razif. Aku sebenarnya nak keluar dari kerja gila Filzah ni tapi it was too late to bail, Razif. Sekarang ni aku nak tahu, Haydar tahu ke tak?"

Aku lambat menggeleng. Dia pula yang terus terduduk mendengarkan itu.

"Kenapa kau tak bagitau dia?"

"Wey pukimak! I thought I was violated sexually kau tahu tak!? Kau ingat senang ke nak cerita benda bodoh macam tu kat pakwe sendiri. Masa korang plan benda bodoh ni semua, ada fikir ke consequences? Kau belajar tinggi-tinggi tapi otak kau takde!"

Dia diam lagi.

"Whatever happened pun, Mukh, it's masalah aku. Bukan masalah kau yang kau kena ambik peduli sangat. It's my thing to tell."

"Aku minta maaf, Razif. Aku tak sangka benda boleh jadi teruk macam ni."

"Kau bukan tak sangka tapi kau percaya cakap perempuan tu. Patutlah selama ni kalau aku cerita pasal Filzah, kau menangkan saja. Kau sebenarnya punca."

Dia diam sahaja.

"Now tell me, kalau Haydar tahu benda ni semua macam mana? Kau ada fikir pasal tu? Of courselah tak kan sebab kau nak Haydar dengan Filzah kan? Sekarang ni kau rasa Haydar bahagia dengan aku ke Filzah? And kalau betul kau ni kawan yang baik sangat, bukan ke kau akan suka tengok kawan kau tu bahagia?"

"Aku tahu, Razif."

"Then kenapa buat?"

Aku terus ambil beg aku dan keluar dari bilik pejabat itu. Aku cancelkan kelas aku dan seterusnya terus masuk ke dalam kereta. Nafas aku naik turun bukan main laju lagi masa tu.

Aku dail nombor Romeo dan mengajaknya untuk makan tengahari bersama. Dia seperti memahami masalah aku ketika itu lalu tak banyak benda yang ditanyakan. Aku pun tak rasa lagi hendak bercerita apa-apa kepadanya.

Aku memulakan pemanduan meninggalkan INSEMAS. Punch card nanti aku just suruh sesiapa sajalah punchkan waktu balik nanti. Kau nak aku hadap muka Mukhriz tu lagi, ada mahu aku tumbuk muka dia tu nanti.

Aku menerima panggilan daripada Mukhriz, to which aku ignore. Aku juga turut menerima panggilan daripada Natalie, to which also aku ignore. I don't know who she's siding with but aku tak nak ambil risiko.

Aku memandu pulang ke rumah. Fine, aku kena beritahu Haydar what was happened.

Sampai saja di depan pintu rumah, aku menghela nafas penat. Fuck! Babi! Kimak!

Eh sial babi cepat perempuan ni bertindak sial?!

Aku buka pintu dan nampak Haydar dan Filzah sedang duduk berbual di meja makan. Wajah Haydar sangat tak tenang dan Filzah, melihat sahaja aku, nampak kaget.

Aku tanpa mempedulikan Filzah lagi, terus pergi ke Haydar.

"Razif..."

"Yes. Apa saja yang dia cakap tu adalah benda yang memang aku nak cakap selama ni. Cumanya it is my thing to tell, not her."

"Then why was I not hearing it from you?"

Filzah kemudiannya bid adieu kepada Haydar sebelum pergi meninggalkan kami. Good for her sebelum aku tapakkan muka dia.

"Because..."

"Sebab apa, Razif?"

"Sebab aku takut."
--------------

Raise your hand kalau seorang pun tak sangka Mukhriz involve dalam semua ni!

HaydarRazif 3 Tahun Kemudian... (Razif Haydar 3)Where stories live. Discover now