chapter twenty

189 12 0
                                    

"Babah, lama lagi ke umi ni?" Soal Jibreel penuh cemberut, menunggu sejak tadi tapi bayang si umi nya pun masih sahaja tidak kelihatan.

"Be patient Jibreel.. We as a gentleman need to be an understanding person" Jelas Haidil sebelum tangannya mengusap kasar rambut anaknya, dirinya juga tergelak kecil.

"Babah, then can we go outside? Tadi Jibreel saw a playground, Jibreel bosan sangat dah ni" Tidak pernah sang anak suka suka bermain di taman mainan tapi entah malaun mana yang masuk ke dalam badan anaknya tika ini.

"Then play some games on my phone lah?" Bicara Haidil pula.

"Tak nak! Lagilah bosan." Marah Jibreel lagi.

Haidil menggeleng kan kepalanya berkali kali, cerewet betullah anak lelaki nya ini.

"Fine, Fine" Pasrah Haidil akhirnya sebelum tanggannya ditarik kasar oleh Jibreel keluar dari perkarangan ruang makan mereka tadi.

Setelah sahaja mereka tiba di taman permainan yang penuh dengan kanak kanak bermain, Jibreel melabuhkan dirinya di kerusi batu.

"Jibreel can go. I watch you from here" Jelas Haidil pada Jibreel sebelum anaknya mengangguk kecil dan berlari menjauh darinya ke arah taman permainan.

Jibreel memandang lama anaknya yang sedang riang bermain, sempat matanya menangkap susuk tubuh Jibreel berbicara dengan beberapa orang kanak kanak.

Tidak sangka anaknya bakal sepintar ini..

Sudahlah tidak berminat dengan permainan kanak kanak selain yang melibatkan apa sahaja berkaitan doktor.

"Hello babah!" Tiba tiba Jibreel melaung kuat sambil melambai tinggi pada Haidil yang masih sedang memerhati diri Jibreel.

"Hi my son!" Kening Haidil ternaik seketika sebelum dibalas sahaja lambaian dan teriak Jibreel tadi.

Lama Haidil berdiam diri sebelum susuk tubuh Jibreel terkedek kedek berlari mendekat ke arahnya dengan beberapa kanak yang lain?

"Babah, Jibreel got friends!" Bicara Jibreel penuh bangga.

"Really??" Haidil senyum mesra memandang penuh kasih ke arah Jibreel, alahai anak comelnya kamu.

Bijak macam ni mesti datang dari Arabella kan.

"Meet Aiden and his little sister, Wana" Jibreel memperkenalkan rakan baharunya pada Haidil, Haidil mengangguk laju penuh rasa ingin tahu.

Apa sahaja yang anaknya lakukan selalu menjadi tumpuan utamanya, sayangnya pada keluarga kecil sungguh tidak dapat ditebak.

"So babah, please excuse us. Kitorang nak sambung main balik sana" Terkial kial Haidil ditinggalkan lagi sebegitu sahaja.

"Lah, nak kenalkan kawan baru je rupanya ingatkan dah habis" Haidil tertawa lagi, sungguh tidak dapat diduga Jibreel yang comel itu.

Saat Haidil tertawa kecil, telefonya tiba berdering minta mahu diangkat. Pemanggil dilihat namanya sebelum akhirnya diangkat juga panggilan yang tidak henti berdering itu.

"Assalamualaikum Dil" Suara Azri penuh serius menjamu pendengaran, semestinya ini soal kerja jika sebegitu mendatar suara Azri.

Cukup kenal diri rakan baiknya yang satu itu.

"Waalaikumsalam, kenapa?" Soal Haidil dengan rasa penuh tahu, kini pandangan dialih ke arah lain.

"Emergency. Ada pembunuhan berlaku and we still looking for the culprit" Jelas Azri pada Haidil akan kes yang tiba tiba terjadi ini, tiada ribut malahan hujan.

"Wait, what? Okay aku datang segera" Bidas Haidil pula.

Matanya dialih kembali ke arah taman mainan yang masih penuh itu, mencari kelibat Jibreel tetapi langsung tidak kelihatan.

Last Breathe | Jibreel ZaafirWhere stories live. Discover now