chapter twenty four

210 15 0
                                    

Sepi suasana sayu sahaja terasa, Hanan termenung lama memandang syiling. Sejuk penghawa dingin membuatkan gadis itu perlahan mengelus lembut bahunya.

Dengusan kecil darinya kedengaran.

Hanan menumbuk kuat bantal yang dipeluknya, amarah dilepaksan terhadap bantal yang langsung tiada kena mengena dalam perihal gadis itu.

"Aku nak buat apa lagi ni.." Perlahan bicara Hanan sambil mata yang terpejam rapat.

Dahi berkerut dipicit kuat, salah langkah terjunam dasar. Jelasan kata yang sesuai dengan situasi yang sedang dirinya alami.

Mana silapnya tidak dirinya tahu, padahal baik sahaja dirinya dengan lelaki hingusan itu berkenalan di awal perkenalan.

Akui itu salahnya bodoh dan hampir sahaja membunuh tuan Ahnaaf tapi layak ke dia diuji dengan hempakan sebegini.

Lagipula bukannya diri bersengaja malahan tidak dia ketahui soal alergik jejaka itu tetapi kenapa sampai sebegitu sekali Jibreel menyiksanya.

"Kau ingat eh perempuan, aku akan buat kau rasa macam mana hidup dipenjarakan walau macam mana pun."

Telefon Hanan berdering mintak diangkat, tersentak dari lamunannya terus diambil kasar telefonnya dan diangkat terus.

"Hello?" Hanah masih lagi dengan mata terpejam menanti sautan bicara dari pemanggil, terdengar elusan kasar di sebalik panggilan membuatkan dahi gadis itu berkerut seketika.

"Hanah Bahiyyah?" Bicara si di sebalik talian, suara perempuan kedengaran memanggil nama penuh Hanah.

Mata Hanah yang tadinya memejam rapat matanya, kini luas terbuka, gadis itu melihat sejenak skrin telefonnya.

Nombor tak dikenali.

"ye saya.." Sambil mata laju bergerak sekeliling dengan benak kepala yang ligat berfikir, dia bersuara bertukar kata.

"Boleh kita berjumpa?" Bicara si dia lagi.

Bibir milik gadis itu digigit kasar, masih lagi persoalan di benak terdiam sepi.

Siapa sebenarnya si pemanggil dan bagaimana wanita ini mengenali dia malahan mengapa nama bapaknya dipetik seketika tadi.

"Boleh saya tahu siapa ni?" Hanan menyoal, tangannya digempal kuat.

"saya-"

~

"Just for this once, I'm begging you.."

Perlahan kepala milik jejaka itu menunduk sebelum kasar beralih melempar pandangan ke sebelah kanan miliknya, tangannya digempal kuat sebelum mata nya pula dipejam rapat.

Bunyi tangisan kecil milik Jibreel kedengaran sejenak ruang, terlihat lemah dan lelah.

"Jibreel.." Bonda mula mengorak langkah untuk menghampiri Jibreel, tidak sanggup hatinya melihat cucunya sebegitu

Keluhan Jibreel kesal sebelum dia mendongak kembali, memperlihatkan matanya yang berair serta pipinya yang berona merah.

"Nevermind, I'm sorry for what I just said.... Maybe I just too tired, that's why I act like this" Jelas Jibreel dan laju dia melangkah kaki pergi menghampiri tangga.

"Jibreel naik dulu" Sempat dia berhenti di anak tangga pertama dan mengatakan bicara, baru sahaja ingin menyambung langkah.

Bicara bonda mengakukan dirinya seketika.

"This maybe sounds funny and clishe but your walid got shot the second tok kadi announce that your ummi and babah sah kahwin" Bonda menghempapkan diri ke atas sofa kembali, tidak lagi mengalihkan pandangan ke arah Jibreel.

Entah masih atau tidak cucunya di situ tetapi wanita itu yakin yang Jibreel masih boleh mendengar suara nya walau dari atas sana.

"And that's happened cause of your babah, no. I mean I'm not blame it on your babah but your babah work as secret undercover and he have lot of enemy who want to crash him down. Even yang kerja as undercover just him but the whole family akan terima nasib yang sama macam babah kamu, always in danger"

Jibreel masih lagi kaku tegak berdiri, entah apa reaksi yang harus dia tonjolkan.

"That's why someone who work as undercover 99% single, but itu dah takdir babah. He met your Ummi, fall in love and married"

Love yet a poison.

"Sounds simple but only us know what happened through the entire process, from the start and the end" Bicara tambah bonda sebelum secawan teh miliknya tadi diambil dan dihirup sedikit, haus terasa banyak bicara.

"Then why did he married ummi? Why still he want to get married after know the risk after it?" Jibreel ketika itu sungguh bagaika gila tetapi bukan, tidak tahu kenapa dia beriak sebegini.

It just a bad hour but it ruins the whole day.

"Cause of love?" Kata ringkas bonda lagi.

"Love?" Tawa nya terletus kecil dan kening terjongket naik, raut wajah diraup kasar. Betullah, cinta itu membodohkan.

"Cause of love, we still don't know where the hell is she right now? Either dead or alive?" Hambur Jibreel pula, hampir ternaik satu oktaf.

"Jibreel.."

"It's better for us if he not married ummi, then I will not born or exist and need to through lot of terrible moment until now.. and what's more? No lives will be lost or maybe you, ummi and walid can still live happily-"

Sungguh kepalanya ketika itu rasanya mahu pecah, dirinya juga tidak tahu entah apa yang dibicarakan ketika ini.

Entah kenapa hati mahu mempersalahkan semua, semua. Sesiapa sahaja, agar hatinya terasa puas.

"Jibreel!" Mungkin tadi Jibreel tapi kini bonda pula yang berkata hampir ternaik oktaf, panas juga hatinya walau suam suam sejuk.

Mengapa sampai sebegini Jibreel beriak?

"Do you think that your ummi happy before he married babah? She's more worse before she met your babah, you wanna know what we hides from you since long ago?" Jelas Bonda, bibirnya bergetar menahan sebak, jikalau Arabella masih lagi di sini.

Mungkin gadis itu juga kesal melihat hasil ambik alih didikan bonda mengubah jejaka ini hingga sebegini.

Maafkan bonda Arabella, entah dimana silap. Bonda selalu gagal dalam membesarkan anak malahan cucu, bonda gagal- lagi.

"What?" Beku bicara Jibreel. Walhal hati melonjak rasa ingin tahu.

"That your ummi suffered with bipolar disorder stage 1 and I think you know what is it" Nafas terasa berhenti, matanya beronak besar. Itulah yang dirasakan Jibreel tika ini.

Jadi inilah yang dirahsiakan mereka? No, salah satu yang dirahsiakan.

"Maybe I'm not a psychiatric doctor but I aware of it, one of common mental illness yet dangerous" Jelas Jibreel walau nafas terasa hilang.

"Yeah, she's been suffering with these since teenagers until then so please don't say that she used to be happy before she met you babah" Bonda yang tadinya duduk mula bangkit berdiri tegak bak pantung cendana.

"I can see it, she's getting better after married your babah and even after you born into her life- she's been doing great than ever" Jelas bonda lagi.

"It's no one fault but it's their takdir to through this" Bonda masih berkata kata lagi.

"And please don't think that without you, everyone will be happy- you will never know how important you are to someone who cares about you" Usai sahaja berbicara, terus bonda mengorak langkah pergi ke ruang belakang dapur.

Buat pertama kalinya, bonda berjalan dulu meninggalkan nya. Jelas sekali wajah kecewa yang terpampang di air muka bonda.

Lagi, dia mengecewakan bonda..

Last Breathe | Jibreel ZaafirWhere stories live. Discover now