"No! What had you done on mommy?!" Amarah terbuku jelas di dada, gengaman kasar di tangan hampir sahaja melukakan tapak tulus tangannya.
Dicerlung tajam anak mata lurus pada lelaki tua yang jelas sedang menyinis memandang mereka, bagaikan riang bahagia melihat mereka tersiksa sebegini.
"Aku suruh kau ikut aku tadi kan?" Usai berbicara, terus ditarik dan ditolak kuat ketiga tiga kanak kanak itu meninggalkan jasad si ibu yang sudah hilang sedar.
"Let us go!!" Jibreel menjerit marah, hatinya kuat menginginkann babah dan umi di samping ketika ini, entah di mana kedua orang tuanya sekarang.
'Babah, tolong Jibreel..'
"Jibreel!" Tiba laungan kuat mematahkan suasana, sekaligus mereka mengalihkan pandangan pada badan tegap seorang lelaki yang sedang lelah.
"Babah! Help us!!" Jibreel menjerit penuh rasa, hampir sahaja ditekup kasar mulutnya tetapi masih itu tidak mampu membatalkan perbuatan Jibreel.
"This uncle tryna to kidnap us!" Berkali kali Jibreel menjerit, berharap yang Haidil bakal dengar bicara nya dari hujung ruang sana.
Mendengar sahaja perkataan culik, mata Haidil membulat dan terus lurus tangannya menghalakan pistol ke arah penculik itu.
"Let my son go!" Marah Haidil, jejaka itu mungkin tidak tahu yang dia baru sahaja membangunkan harimau yang sedang tidur.
Janji Haidil tiada siapa boleh senang hati menyakiti atau melukakan keluarga kecil mereka.
"Oh shit" Lelaki tua itu mencarut kasar sebelum memandang sekeliling dan terus pecut berlari pergi, sempat Haidil melepaskan tembakan namun hasilnya hampa.
Hanya sedikit kiasan sahaja yang terkena dan kudrat lelaki itu betul betul gagah.
"Jibreel! You good?" Soal Haidil penuh risau setelah berlari merapat ke arah anaknya, dipandang seluruh tubuh dan dibelek sekeliling diri Jibreel.
Sungguh risau di hati seorang ayah begitu berat bila melihat anaknya di situasi yang ditakuti oleh ibu bapa hingga kini.
"Babah! That lady, she's dying" Jelas Jibreel dan menghalakan jari telunjuk nya pada wanita yang ditikam tadi.
Mata Haidil kian membulat, tangannya meraba kasar mencari telefon dan nombor seseorang di panggil penuh debaran.
"There someone's dying" Jelas Haidil setelah suara di sebalik panggilan kedengaran.
"What? What happened?" Arabella menyoal, tragedi apa yang berlaku sampaikan melibatkan nyawa sebegini? Adakah Jibreel dan Haidil baik baik sahaja?
"Just be here first" Bicara Haidil lagi.
"Alright, saya on the way" Bidas Arabella pula sebelum mematikan panggilan dan bergegas bergerak usai membaca mesej tentang tempat keberadaan mereka ketika ini.
~
"Abang! Jibreel! What happened?" Laung Arabella mendekat sebelum diraut erat tubuh anak lelakinya yang diam tidak berkata.
Dirinya terkaku pula seketika setelah melihat susuk tubuh yang tidak bergerak terlantar di atas lantai dengan darah.
"Mommy, she's dying! Help her!" Arah Jibreel, hampir sahaja kolam matanya pecah melihat rakan rakannya yang sedang esak menangis.
"Alright sayang, now look at other side" Jelas Arabella pula sedia maklum tahu yang Jibreel mabuk darah, takut sekiranya darah yang makin deras maju keluar bakal membuatkan Jibreel loya atau pening.
"O-okay" Jibreel hanya mengikuti sahaja arah ibundanya tanpa bertanyakan bicara.
"She got stab or what?" Soal Arabella dan dipandang Haidil serta diri wanita yang sedang dibalut lukanya silih berganti.
YOU ARE READING
Last Breathe | Jibreel Zaafir
Action"Awak ni mesti terpengaruh dengan cerita action kan sampai nak kaitkan benda tu semua dengan realiti, awak perlukan rawatan lah Jibreel" - Hanah Bahiyyah "Aku? Perlukan rawatan? Kau bergurau kan? Aku doktor, kenapa aku perlukan rawatan?" - Jibreel Z...