Safiyah bertemu dengan mimpi indahnya lagi. Kedua kaki bermain-main di atas permukaan air sungai. Arus air kecil menari-nari di sekeliling tubuhnya bersama jari telunjuk yang digerak-gerakkan. Wajahnya menggambarkan ketenangan dan kegembiraan. Secara tiba-tiba, hujan membasahi alam mimpi Safiyah untuk yang pertama kalinya.
"Hujan?"
Safiyah membentangkan kedua tangannya. Secara perlahan-lahan kedua mata dipejam, menghayati titisan-titisan hujan yang dingin namun menenangkan jiwa. Seketika, wanita itu hanyut dengan cara itu di alam mimpinya. Melupakan segala kedukaan di alam nyata. Menghapuskan segala luka yang menghantui segenap jiwa.
"Hujan yang menenangkan, umpama tangisan yang membasuh luka yang menyakitkan."
Dring!!! Dring!!!
*****
Safiyah membuka kedua matanya secara mengejut usai telefon pintarnya itu berbunyi. Wajahnya diusap berulang kali sambil membangkitkan tubuhnya. Telefon pintar digapai, skrin telefon dipandang seketika.
"Director Azwan Calling..."
Ting!
"Hello... Safiyah?"
Safiyah mendiamkan diri seketika, lena masih membuai tubuhnya.
"Safiyah!"
"Hah! Siapa?"
"Ai, ni director kau. Kenapa kau tak masuk kerja hari ni?"
"Kerja?"
Safiyah memandang tingkap biliknya. Cahaya matahari samar-samar kelihatan daripada langsir yang menutup tingkap bilik tersebut.
"Erm... sekarang jam berapa director?"
"10 pagi!"
"Hah! Maaf director... saya terlajak tidur."
"Cepat! Kita ada meeting."
"Meeting?"
"Cepatlah!"
"Okey... okey... saya ke sana sekarang."
Ting!
Dengan penuh cemas, Safiyah mencapai tuala bergerak membersihkan dirinya.
Safiyah tiba di rumah Sakit Jiwa Rembulan Kasih dengan menaiki Grab. Dia tergamam seketika di hadapan rumah sakit itu. Terlihat, kereta-kereta mewah berwarna hitam memenuhi kawasan letak kereta. Di luar rumah sakit itu juga, terlihat beberapa puluh orang pengawal peribadi memakai suit hitam sedang berjaga.
"Menteri ke yang datang ni?" soalnya.
Safiyah bergegas masuk ke dalam rumah sakit itu. Usai pintu terbuka, seorang doktor lelaki bergerak menghampirinya.
"Safiyah..."
Safiyah menoleh.
"Doktor Lee... siapa yang datang?"
"Tak tahu. Orang tu nak jumpa kau. Tu..." Dr. Lee mengarahkan jari telunjuknya ke arah bilik perbincangan yang terletak tidak jauh daripada pintu masuk tersebut.
YOU ARE READING
Memori Mardhiyah (Completed)
Mystery / ThrillerSetelah sembilan tahun berpisah, akhirnya Safiyah dapat bersua semula dengan sahabat baiknya yang bernama Mardhiyah. Namun, kepulangan itu menjadi suatu misteri apabila Mardhiyah kehilangan memorinya dan tidak mengenal Safiyah lagi sebagai sahabat...