Bab 27

9 1 0
                                    

Selasa, di pagi hari. Safiyah melayani Mardhiyah dibilik pesakit. Hari itu adalah hari keempat Rai tidak sedarkan diri. Namun sewaktu berada bersama Mardhiyah, fikiran Safiyah hanya dibuai dengan bayangan wajah Sufi. Pukauan kelembutan dan ketulusan lelaki itu melekat padat pada dinding jiwanya.

Safiyah yang sedang menyuapkan bubur kepada Mardhiyah di atas katil itu mengelamun apabila kenangan bersama Sufi semakin jelas gambarannya di minda. Percintaan setelah pernikahan, bukan itukah yang semua wanita idamkan? Keterikatan kepada janji cinta yang sebenar. Sufi seakan bersiap sedia untuk memberikan dia ikatan itu. Namun bagaimana pula dengan dirinya? Seandainya takdir kasih milik mereka berdua.

Pap!

Mardhiyah menepuk lembut bahu Safiyah, menyedarkan wanita itu daripada memori indahnya. Sudu yang ingin disuapkan kepada Mardhiyah itu terhenti. Itu yang membuatkan Mardhiyah emosi.

"Maaf Mar, aku mengelamun la." Safiyah meneruskan suapan bubur tersebut.

Mardhiyah bermasam muka seakan faham dengan apa yang Safiyah fikirkan.

"Kenapa muka kau masam macam tu Mar? Nak buat muka comel la tu." usik Safiyah.

Mardhiyah memuncungkan bibirnya.

"Mar... aku nak tanya kau satu benda ni." Safiyah menyuapkan lagi bubur kepada Mardhiyah.

Mardhiyah berdiam diri. Fokus menyambut huluran bubur yang disuapkan kepadanya itu.

"Kalau... aku kata, aku dah jatuh cinta... kau percaya?"

Mardhiyah mengabaikan persoalan Safiyah.

"Mar... aku tak nak jatuh cinta sebelum kau jatuh cinta terlebih dahulu. Tapi, dia... kelembutan dia, ketulusan dia..." Safiyah kembali terbayang wajah Sufi dibayangan mindanya.

Pap!

Mardhiyah memuluk lembut pula lengan Safiyah. Menegur dirinya yang suka sangat mengelamun. Safiyah tergelak kecil dengan teguran itu.

"Nama dia Sufi." Safiyah tersenyum.

Mardhiyah membulatkan kedua matanya memandang Safiyah. Nama Sufi, membuatkan emosinya meledak.

Pap!

Mardhiyah menepis bekas bubur yang ada pada tangan kiri Safiyah.

Pam!

Bekas itu terpelanting jauh daripada mereka berdua. Safiyah tergamam. Mardhiyah seakan membenci nama yang dia sebutkan.

"Mar... kenapa ni?"

Mardhiyah berpeluk tubuh dalam duduknya itu. Dia memalingkan wajahnya jauh daripada Safiyah. Safiyah bergerak mengutip semula bekas yang terbuang jauh tersebut. Bahkan dirinya sendiri tidak tahu puncanya Mardhiyah bertingkah sedemikian.

Dring! Dring!

Pada masa yang sama, telefon pintarnya berdering. Dia mengeluarkan telefon itu daripada poket bajunya. Skrin telefon dipandang seketika.

"Tasya Calling..."

Ting!

"Hello Tasya..."

"Fiy... aku ambik kau sekarang. Bos dah sedar."

"Dah sedar?"

Memori Mardhiyah (Completed)Where stories live. Discover now