Bab 47

6 1 0
                                    

Hari ketiga setelah separuh memori Mardhiyah dipulihkan. Pada pagi itu, Mardhiyah yang ditemani Safiyah dan Ateefah di biliknya itu sudahpun bersiap sedia untuk memulihkan separuh lagi memorinya yang hilang. Mardhiyah duduk di atas katil dengan Safiyah di bahagian kanan dan Ateefah di bahagian kirinya.

"Ateefah..." Mardhiyah menoleh ke arah Ateefah diikuti dengan Safiyah.

"Ya kak?" Ateefah membalas pandangan Mardhiyah.

"Erm... kalau boleh akak tanya, ibu dan ayah Ateefah ada dekat mana?" Mardhiyah menyoal.

Wajah Ateefah berubah sayu. Dia menundukkan wajahnya yang semakin suram.

"Mar..." panggil Safiyah dengan nada yang juga berubah sayu.

Mardhiyah memandang Safiyah dengan kekeliruan.

"Ayah dan ibu Ateefah dah tak ada." jelas Safiyah.

Mardhiyah dibuai kejutan. Dia segera memegang bahu Ateefah sebagai pujukan.

"Maafkan akak ya Ateefah. Akak tak tahu." pujuk Mardhiyah.

Ateefah menggeleng kecil bersama senyuman.

"Tak apa kak. Lagipun dah setahun perkara tu berlaku. Semuanya takdir tuhan. Kakak pun tahu, hidup dekat Syria tu sentiasa berperang dengan nyawa."

"Syria?" Mardhiyah mengerutkan dahi. "Macam mana Ateefah boleh fasih berbahasa melayu?" sambungnya lagi.

"Haah, macam mana Ateefah bole fasih cakap melayu?" sokong Safiyah.

"Akak Mardhiyah dah tahu tentang kelebihan Pemimpi?" Ateefah menyoal kembali.

Mardhiyah mengangguk-angguk.

"Safiyah ada bagi tahu akak, kelebihan yang boleh mencipta alam mimpi tu kan?"

Ateefah mengangguk-angguk.

"Sebenarnya, Pemimpi juga diberikan kelebihan dalam alam nyata ni. Kekuatan mental Pemimpi yang lebih kuat daripada manusia biasa, membolehkan mereka ni mengambil masa yang singkat untuk memahami sesuatu bahasa."

Mardhiyah dan Safiyah mengangguk faham.

"Tapi... siapa yang ajar Ateefah cakap melayu. Sufi?" soal Safiyah lagi.

"Tak, bukan abang Sufi. Ibu Maya. Ibu angkat Ateefah." jawab Ateefah.

"Maya?" Mardhiyah dan Safiyah berpandangan muka. Maya yang dimaksudkan Ateefah, mungkinkah Maya yang pernah berjanji dengan Mardhiyah tersebut?

"Macam mana Ateefah boleh jadikan Maya tu ibu..." Mardhiyah menggeleng kecil. "... bukan tu. Macam mana Ateefah jumpa dengan Maya?" soalnya pula.

"Setahun lalu masa saya datang dekat negara ni sebagai pelarian, ibu Maya yang selamatkan saya. Dia jaga saya macam anak dia sendiri. Masa tu lah dia ajar saya cakap melayu." Ateefah tersenyum kecil.

Mardhiyah dan Safiyah berpandangan muka kembali. Persoalan Maya menjadi misteri baru buat mereka berdua.

"Mar... bukannya Maya tu..."

"Aku tahu Fiy. Aku rasa..."

Tak! Tak!

Tanpa sempat Mardhiyah menghabiskan bicara, pintu bilik itu diketuk oleh seseorang. Pandangan mereka kini tertumpu pada pintu bilik tersebut. Setelah pintu dibuka, Rai, Tasya dan Dr. Azwan masuk ke dalam bilik itu.

Memori Mardhiyah (Completed)Where stories live. Discover now