Bab 67

18 3 0
                                    

Rai bersama dengan Asp. Asyraf dan Johan sedang menyantap makanan di sebuah restoran di malam hari. Kini, Asp. Asyraf sudahpun bersahabat baik dengan Rai dan Johan. Keduanya mendapat faedah daripada persahabatan yang terbina pada masa ini dan juga masa akan datang.

"Bila majlis penghargaan Tuan Asyraf?" Johan menyoal sambil menyantap makanan di hadapannya itu.

"Minggu hadapan. Kau orang datang lah. Bawakan aku hadiah." gurau Asp.Asyraf.

"Sekarang ni bulan tua Tuan, tak ada duit nak beli hadian." gurau Rai pula.

Asp. Asyraf tergelak.

"Orang bisnes pun ada bulan tua ya. Ingatkan orang yang makan gaji aje."

Dalam tawa ketiga insan itu, Rai mendapat pesanan masuk ke dalam telefon pintarnya yang terletak di atas meja. Dia memerhatikan seketika nama penghantar yang tertera di skrin telefon.

"Unknown Number."

Rai mengerutkan dahi. Dia membuka pula pesan tersebut.

Unknown Number: Jumpa aku dekat pelabuhan kapal Tian Gui. Sekarang.

S.U.F.I

Rai dengan segera mengemas barangnya. Dia meletakan sekeping duit RM100 di hadapan Johan.

"Sorry geng, aku kena gerak. Safiyah nak jumpa." Rai berlakon dengan senyuman kecil.

"Ai, laju betul." tegur Asp. Asyraf.

Rai tidak memperdulikan reaksi kedua insan. Dia terus bergerak menuju ke kawasan letak kereta.

"Dia dengan Safiyah tu becinta ka?" soal Asp. Asyraf.

"Mungkinlah tu." balas Johan.

Kedua insan pun tergelak kecil.


Safiyah yang sedang membaca novel Layar Hidup di meja biliknya itu tersentak apabila dia mendapat pesan dalam telefon pintarnya. Novel ditutup. Telefon pintar yang terletak di atas meja dipandang seketika.

"Doktor Mei."

Dia dengan segera membuka pesan itu.

Doktor Mei: Ada benda aku nak bagi tahu. Jumpa aku sekarang dekat Jalan Pantai Semerbak.

Doktor Mei: Aku tunggu kau tepi pantai. Okey.

Sepertimana yang terjadi dengan Rai, Safiyah berkemas dengan segera menuju ke lokasi yang dikatakan tersebut. Kedua anggota Maliki ingin berjumpa dengan mereka berdua. Mungkin, ianya malam yang terakhir mereka melihat kedua anggota Maliki itu.


Jalan Pantai Semerbak

Safiyah tiba di tempat yang sudah dijanjikan dengan menaiki Grab. Kepergiaannya tidak dicurigai Mardhiyah dan Tasya. Dia hanya beralasan, Rai ingin bertemu dengan dia. Mei yang sejak tadi menunggu ketibaan Safiyah di tepi pantai itu melambai. Safiyah dengan segera menghampiri Mei.

"Kau datang juga ya." sapa Mei.

Safiyah mengangguk bersama senyuman.

"Ada apa... Mei nak jumpa saya?"

Mei tersentak membuatkan Safiyah mengerutkan dahinya.

"Hmmm... kau dah tahu la? Aku bukan Mei?"

Memori Mardhiyah (Completed)Where stories live. Discover now