Suraya mengajak Safiyah dan Tasya bertemu di restoran yang sama sebelum ini mereka pernah berjumpa. Suraya cuba melatih Safiyah untuk mencari kelebihan khusus yang Safiyah miliki sebagai seorang Pemimpi. Mereka mengambil tempat duduk di penjuru restoran, jauh daripada pandangan orang lain. Makanan mereka bertiga pun sudah terhidang di atas meja untuk mengaburi mata pelanggan yang lain.
Suraya yang sedang duduk berhadapan dengan Safiyah itu sudahpun masuk ke dalam Alafun Ain. Tasya yang sedang duduk di samping Safiyah itu pula bersiap sedia mengejutkan Safiyah jika masa latihan mereka sudahpun tamat.
*****
Alafun Ain. Suasananya adalah suasana di tepi pantai sewaktu senja ingin melabuhkan tirainya. Atas permintaan Safiyah, Suraya menciptakan alam mimpi yang berbentuk sedemikian. Safiyah yang sedang duduk di tepi pantai itu diminta oleh Suraya untuk mencari kelebihan khususnya sebagai seorang Pemimpi. Suraya pula berdiri tidak jauh daripada kedudukannya, memerhatikan perubahan yang akan berlaku.
Namun Safiyah tidak melakukan sebarang tindakan. Hanya dalam seketika, fikirannya melayang teringat dengan kenangan dia bersama dengan Sufi. Indah. Itulah yang menghanyutkan bayangan akalnya. Dia mengelamun di alam mimpi yang dicipta oleh Pemimpi. Cinta menentang logika, mimpi di dalam mimpi.
"Safiyah!" Suraya mengejutkan Safiyah.
Safiyah menoleh. Tersedar secara paksa daripada lamunannya itu.
"Kau ni, dari tadi aku minta kau cari kelebihan khusus kau. Berfikir. Kau mengelamun kenapa?"
Safiyah tersentak.
"Aku... mengelamun dalam alam mimpi?"
Suraya bergerak menghampiri Safiyah.
"Tak pernah aku jumpa orang macam kau ni. Dalam mimpi pun boleh mengelamun. Tu kelebihan khusus kau ke?"
Safiyah menggeleng kecil sambil berdiri daripada duduknya.
"Kak... dalam alam mimpi ni pun... kita boleh mengelamun ke?" soalnya kembali.
Suraya melepaskan keluhan.
"Entahlah. Alafun Ain ni memang pelik. Orang terlena dalam lena, bermimpi dalam mimpi... dan mungkin, kau mengelamun dalam mimpi. Tapi masalah sekarang ni, dah berapa minit aku biarkan kau cari kelebihan khusus kau, tak jumpa-jumpa. Kau mabuk cinta ke?"
Safiyah berdiam diri. Berat bibirnya meluahkan cintanya kepada Sufi itu.
"Dahlah! Dah sejam kita dalam ni. Pegang tangan aku." arah Suraya.
Safiyah mengangguk. Dia bergerak menghampiri Suraya. Tangan kanan Suraya digenggam. Suraya membalas genggaman tangan itu.
Tak!
*****
"Fiy?" kejut Tasya.
Terlihat, tangan kanan Safiyah rapi dalam genggaman tangan kanan Tasya. Safiyah memandang Suraya yang sedang duduk berhadapan dengan dia itu.
"Kau tengok apa?" Suraya mengerutkan dahi.
Safiyah dan Tasya tersentak. Suraya menggapai sudu, nasi goreng ayam yang terhidang di hadapannya itu dijamah tanpa memperdulikan reaksi Safiyah dan Tasya.
"Kau jatuh cinta dengan siapa? Rai?" Suraya menyoal lagi.
Safiyah menggelengkan kepala. Nasi goreng Pattaya yang terhidang di hadapannya itu dijamah, mengelak daripada menjawab persoalan Suraya.
YOU ARE READING
Memori Mardhiyah (Completed)
Mystery / ThrillerSetelah sembilan tahun berpisah, akhirnya Safiyah dapat bersua semula dengan sahabat baiknya yang bernama Mardhiyah. Namun, kepulangan itu menjadi suatu misteri apabila Mardhiyah kehilangan memorinya dan tidak mengenal Safiyah lagi sebagai sahabat...