Di pagi hari ahad, Safiyah duduk di salah satu bangku panjang di suatu taman reakreasi, menghayati pemandangan mesra di antara matahari dan manusia. Orang ramai melakukan riadah sepertimana hari-hari yang biasa dengan pakaian sukan masing-masing. Safiyah pula anggun dan cantik memakai blaus berwarna biru seiring dengan warna tudungnya.
Dia hanya duduk termenung memandang orang yang bermain basikal, jogging dan bermain sukan-sukan yang lain. Dia cuba membayangkan Mardhiyah menjadi seperti orang-orang itu, mampu tertawa dan bersukan menghibur jiwa masing-masing.
Secara tiba-tiba, seorang lelaki duduk di bangku yang sama. Safiyah menoleh. Terlihat, lelaki itu tampan dengan rambut panjangnya yang terikat kemas di bahagian belakang. Segak berpakaian hoodie hitam dan berseluar pendek berwarna hitam. Safiyah seakan mengenal lelaki itu. Dia memerhatikan pula lebih dalam wajah lelaki tersebut.
Lelaki itu menoleh membuatkan kedua mata mereka saling bertatapan. Kedua mata lelaki itu yang seakan bercelak membuatnya hanyut dalam buaian rasa sepertimana malam hari yang sebelum ini. Lelaki itulah yang menyalakan rokok dan membuatnya terpukau. Membuatnya merasakan keindahan dalam masa yang sama membuatnya juga merasakan ketakutan.
"Doktor?" lelaki itu tersenyum kecil.
Safiyah kembali tersedar. Wajah yang berubah merah ditundukkan.
"Kita jumpa lagi." lelaki itu tergelak kecil.
"Haah." Safiyah tersipu malu.
"Doktor buat apa dekat..."
"Panggil Fiy aje. Malu pula kalau panggil doktor." Safiyah kembali menoleh.
Lelaki itu menangguk.
"Aku Sufi. Maaf kalau aku menakutkan kau lagi."
"Eh tak. Aku... erm..."
"Kau baru habis sukan?"
Safiyah menggeleng. Ada pula kita habis sukan dengan baju macam ni. Nak ngorat lah tu. Gumam hati Safiyah. "Aku tunggu kawan. Dia kata nak ambik seseorang." Safiyah tersenyum kecil.
"Oh... kena tinggal la ni?"
Wajah Safiyah berubah masam. Perkataan itulah yang mengambarkan dirinya pada ketika itu.
"Haah. Dia kata nak jumpa orang tu dekat sini. Orang tu pula nak minta ambik la... apa la. Tinggallah aku sorang-sorang. Aku tak pandai bersukan. Pandai duduk macam ni aje. Termenung."
"Banyakkan bersabar ya." Sufi tersenyum kecil.
Mendengar ayat itu membuatkan Safiyah tertunduk malu. Tanpa dia sedar, dia sudahpun melepaskan bebelan kecil pada seseorang yang tidak dia kenali.
"Sufi... buat apa dekat sini?" Safiyah menoleh kembali.
"Jalan-jalan... cari ketenangan."
"Ohhh..." Wajah Safiyah berubah sayu semula. Ketenangan yang Sufi inginkan itu juga adalah ketenangan yang dia inginkan. Namun selagi masalah Mardhiyah tidak berakhir, ketenangan itu terletak di awang-awangan.
"Kau ada masalah? Wajah kau berubah suram macam tu?" soal Sufi.
Safiyah yang tersedar kembali itu menggelengkan kepalanya.
"Kau nak jalan-jalan dekat taman ni?" soal Sufi lagi.
Safiyah menoleh bersama kedua matanya yang membesar.
YOU ARE READING
Memori Mardhiyah (Completed)
Mystery / ThrillerSetelah sembilan tahun berpisah, akhirnya Safiyah dapat bersua semula dengan sahabat baiknya yang bernama Mardhiyah. Namun, kepulangan itu menjadi suatu misteri apabila Mardhiyah kehilangan memorinya dan tidak mengenal Safiyah lagi sebagai sahabat...