Bab 44

6 1 0
                                    

"Safiyah?" kejut Dr. Azwan yang masih duduk berhadapan dengan katil Mardhiyah.

Safiyah menoleh. Terasa seperti air matanya sedang mengalir deras. Dia segera menyapu air matanya itu. Ateefah yang berada di bahagian kiri Mardhiyah itu juga tidak henti menyapu air matanya.

"Bos?" kejut Tasya pula yang sedang berdiri di samping Rai.

Rai juga pada masa itu sedang mengalirkan air mata. Dia tidak henti memandang Mardhiyah bagai ada sesuatu yang terjadi pada masa itu.

"Mar... dhiyah..." panggil Rai.

Mereka semua menoleh ke arah Mardhiyah. Terlihat, Mardhiyah turut menangis memandang Safiyah yang sedang duduk di bahagian kanannya itu.

"Fiy..." Mardhiyah memanggil penuh sayu.

Safiyah tergamam membalas pandangan Mardhiyah. Akhirnya, memori Mardhiyah pulih semula. Namun, tangisan yang mengalir di wajah Safiyah, Rai dan Ateefah itu bukan tangisan kegembiraan. Tangisan itu adalah kedukaan yang digambarkan dalam memori Mardhiyah.

"Mar..." Safiyah memeluk erat tubuh Mardhiyah. Tangisan saling beradu di antara mereka berdua.

"Fiy... Nur... Safiyah..." balas Mardhiyah teresak-esak.

"Kak... memori akak..." Ateefah yang sejak tadi mengalirkan air mata itu membuka bicara.

"Mar... luka apa... yang kau simpan selama ni..." Rai tergamam.

Tasya dan Dr. Azwan berpandangan muka. Mereka masih dibuai kejutan dengan memori Mardhiyah yang pulih itu. Tambahan lagi, reaksi Rai, Safiyah dan Ateefah memandang Mardhiyah membuatkan mereka berdua semakin tertanya-tanya.

"Macam mana..." Dr. Azwan menggeleng kecil. "... apa yang jadi dalam memori Mardhiyah?" soalnya.

"Mar... perih yang kau sembunyikan daripada aku, Mar... kenapa kau tak pernah ceritakan pasal benda tu? Kenapa kau tanggung sakit tu seorang diri. Mar... aku..." Safiyah sukar berbicara apabila teringat kembali imbasan memori Mardhiyah yang sangat menghayat hati tersebut.

"Mar?" kejut Rai.

Safiyah merenggangkan pelukannya. Ternyata, Mardhiyah sudahpun tidak sedarkan diri dalam pelukannya itu.

"Mar?" Safiyah menggoyangkan tubuh Mardhiyah sambil mengusap air matanya yang tidak henti mengalir.

"Kakak Mardhiyah tak apa-apa. Itu... kesan pengembalian memori dia yang hilang. Dia hanya perlukan rehat." jelas Ateefah yang juga tidak henti mengusap air matanya yang berguguran.

"Apa yang jadi dalam alam tu Fiy?" Tasya semakin tidak keruan.

Safiyah memeluk tubuh Mardhiyah semula. Untuk seketika, dia membuai-buai tubuh sahabat baiknya yang sudahpun tidak sedarkan diri tersebut. Dalam tangisannya itu, dia juga tidak sanggup menceritakan perkara yang sebenar. Perih, hanya itu yang dia rasakan pada masa itu.

"Ada baiknya... Mardhiyah sendiri yang ceritakan tentang benda tu." jawab Rai.

"Ni... kali pertama saya nampak memori sepahit macam memori kakak Mardhiyah. Saya sendiri pun, tak sanggup nak ceritakan apa yang saya nampak dalam alam tu." Ateefah menundukkan wajahnya.

"Sesukar itu memori dia." Dr. Azwan melepaskan keluhan.

"Tapi... kenapa memori Mardhiyah macam... tak pulih semua Ateefah?" Rai menyoal.

Memori Mardhiyah (Completed)Where stories live. Discover now