makaan sängyllä kun ovikello soi ja suorastaan ryntään ovelle. jesse lähti yli tunti sitten rubenin luokse,, joten oven takana on pakko olla hän. avaan oven ja pettymykseksi oven takana onkin hymy korvissa asti oleva santtu. mitäköhän hän on vetänyt että on noin ylienerginen? toivottavasti hän ei tullut jäädäkseen, siinäpä vasta olisikin selittelyä, että miksi jesse tulee tänne. eihän siinä muuten mitään, mutta santtu on sen verran fiksu, että hän tietää, että kaverit eivät huutele yksinään toisten nimiä kännissä, eikä sen jälkeen vietä aikaa kahdestaan ilman, että heidän välillään on jotain kaveruutta enempää. hän huomaa pettyneen ilmeeni ja hänen hymynsä hyytyy. "taisit odottaa jotakuta muuta kuin mua?"
"äh, enpä oikeastaan" mitä tuohonkin olisi pitänyt vastata? joo, no siis odotan että minun salainen ihastus jesse tulee luokseni jätettyään poikaystävänsä, jotta voi olla kanssani. huomaan että hän epäilee vastaustani, joten vedän naamalleni parhaimman mahdollisen feikki hymyn. hän katsoo minua hetken vielä epäilevästi, kunnes itsekin hymyilee. väistän oven suusta kun hän suorastaan ryntää eteiseen. hän ottaa kengät pois ja nostaa oikeassa kädessään olevaa kauppakassia.
"joku milla pitää tänään bileet ja tulin hakemaan sut mukaan" hän kertoo.
en mielestäni tiedä ketään millaa ja jonkun tuntemattoman muijan pitämät bileet eivät kyllä tällä hetkellä kuullosta yhtään houkuttelevalta. en todellakaan halua lähteä, sillä en ole yhtään biletuulella ja odotan jo jessen näkemistä. ihan hullua, mutta minulla alkaa olla jo ikävä sitä pisamanaamaa. olen jo vastaamassa santulle että nyt ei onnistu, mutta hän jatkaa. "kävin jo ostamassa meille molemmille viisi bissee, että voidaan aloitella täällä. mä join tuossa matkalla jo kolme, joten sulla alkaa tulla aika hoppu jos meinaat pysyä mun perässä" hän virnistää ottaessaan kaksi kaljaa pussista, jonka jälkeen hän ojentaa pussin minulle. ainakin löytyi syy hänen energisyydelleen. "ja en ota kieltävää vastausta vastaan" hän sanoo kohauttaen olkiaan samalla kun avaa toisen kaljoistaan.
tiedän että jos nyt kieltäydyn lähtemästä sinne vitun bileisiin, santtu arvaa minun odottaneen seuraa. en jaksa hänen kuittailujaan ja kyselyjään, joten otan pussista yhden kaljan ja avattuani sen juon sen kerralla alas. olen ollut aina sitä mieltä, että kaljaa on turha lipittää hitaasti. ei se mitenkään pahan makuista ole, mutta jotenkin siitä on tullut tapa kaataa kerralla koko tölkin sisältö kurkusta alas. menemme santun kanssa olohuoneeseen ja istahdamme sohvalle. päätän laittaa jesselle viestin, että suunnitelmiin tuli muutos eikä hän ei voikaan tulla meille.
'sori, santtu tuli tänne ja sillä on suunnitelmia. nähdäänkö huomenna?'
huomaan kuinka jesse lukee viestini, mutta lähtee pois paikalta vastaamatta mitään. huokaisen syvään ja viskaan puhelimen sohvalle viereeni. otan pussista loput kaljat ja laitan ne olohuoneen pöydälle. avaan yhden niistä ja juon tölkin kerralla tyhjäksi santun virnistellessä vieressäni. miksi jesse ei vastannut viestiini? mitä siellä rubenin luona tapahtui? vai tapahtuu? onko hän vielä siellä? varmaankin on, kun ei ole tänne vielä tullut. miksi hän on siellä vieläkin? haluaako hän sittenkin olla rubenin kanssa vaikka minulle väittääkin muuta? työnnän inhottavat ajatukset pois mielestäni ja juon kaljani muutamalla kulauksella loppuun.
jos jotain olen oppinut, niin sen että alkoholi on kohtuullisen hyvä lääke vitutukseen, joten avaan kolmannen ja juon sekin ykkösellä. juuri kun ajattelen kysyä santulta, että monelta bileet alkavat, puhelimeni näyttö syttyy ilmoituksen merkiksi. minulla on huono tapa pitää puhelintani äänettömällä, joten yleensä en huomaa ilmoituksia jos puhelimeni ei ole näköetäisyydellä. kurottaudun äkkiä ottamaan puhelimeni, ehkä jesse sittenkin vastasi?
jesse: 'mitä suunnitelmia?'
kirjoitan viestin, mutta luettuani sen uudelleen tajuan, että se on aivan liian imelä lähetettäväksi. en minä hänelle voi laittaa kuinka santtu suunnilleen pakottaa minut lähtemään bileisiin, mutta paljon mielummin olisin jessen kanssa sillä ikävöin häntä. hänhän ajattelisi että olen ihan sekaisin päästäni, mehän ollaan tunnettu vasta aivan liian vähän aikaa ikävöimiselle. kai? päätän vastata vain, että menen jonkun millan bileisiin. hän lukee viestin heti, joten ajattelen saavani vastauksen häneltä pian. tuijotan puhelintani, mutta vastausta ei tule. ei vaikka hän on paikalla.
YOU ARE READING
else
Romance18 vuotias elias asuu keskisuomessa, pienessä kylässä nimeltä syksysaari. elias elää normaalia nuoren elämää, tai mitä nyt normaali tarkoittaakaan. mielenkiinnon hiipuminen rakasta harrastusta kohtaan, menetetty suhde perheenjäseneen, petetyksi tul...