"Jangan susahkan suami. Jaga makan minum suami, Ingat kamu sekarang dah bersuami. Elok-elok perangai." Terangguk-angguk kepala Jannah menjawab ibunya. Nakal sangat ke dia ni? Dari tadi ibu pesan untuk perbaiki perangai dia saja.
Tak habis-habis juga sedarkan dia yang dia sudah bersuami.
Lepas solat isyak mereka gerak untuk balik kerumah suaminya.
"Ye ibu ye. Naa tahu." Acuh tak acuh sudah Jannah menjawab. Penat sebenarnya telinga dia mendengar sedari tadi. Ditarik tubuh tua itu kedalam pelukkannya sebelum peluk seerat mungkin.
Kali pertama tinggalkan orang tuanya. Adakah dia akan jadi seperti abangnya jarang balik rumah ni dah? Huwa. Tapi nak buat macam mana.
"Ibu jaga diri, Jangan buat kerja sangat. Hati-hati dengan abah selalu. Ada apa-apa call Naa terus tak pun abang. Tau." Mula sudah sebak menyelubungi hati kecilnya. Entahlah sedih pula nak tinggalkan kedua orang tuanya ini. Dia mana pernah pisah dengan kedua orang tuanya walaupun dah besar begini.
Terangguk puan Adlina mendengar pesanan anaknya. Ditepuk belakang tubuh kecil.
Tipulah tak sedih melepaskan anaknya yang ini. Nak buat macam mana milik orang dah.
Maiq menunduk dan mengucup tangan tua bapa mertuanya. Terasa tepukkan dibahu tegapnya.
"Apa-apa call Maiq je abah tak pun Jannah." Pesan Maiq terhadap lelaki tua dihadapannya. Senyuman kecil dilemparkan kearah bapa mertuanya. Tersenyum saja orang tua dihadapannya.
"Iyalah jangan risau. Kamu pun ada apa-apa jangan malu-malu call orang sini ye." Laju Maiq mengangguk menjawab bapa mertuanya. Dia mengundur kebelakang isterinya mendekati bapa mertuanya. Dia pula berjalan mendekati ibu mertuanya.
"Jaga anak ibu baik-baik ye. Kalau dia buat salah tegur saja." Maiq tersenyum dan mengangguk saja menjawab mertuanya. Takpe kalau buat salah nanti dia babap hmm.
"Jangan risau Maiq akan jaga anak ibu." Perlahan saja suara Maiq sebelum menunduk mengucup tangan wanita itu.
Puan Adlina tersenyum lebar. Sebelah tsnhan naik mengusap bahu menantu lelakinya.
"Jom." Maiq menarik tangan isterinya, Kelihatan jelas raut wajah sedih isterinya. Serba salahlah pula. Bukan dia tidak tahu ini kali pertama Jannah pisah dari keluarga gadis ini.
"Nanti bagitahu abang. Kami pergi dulu." Pamit Jannah dan sudah berjalan mengikuti suaminya. Abang dengan kakak iparnya jalan. Kedua pasangan tua itu hanya mengangguk menjawab anak mereka.
Lambaian diberikan apabila Jannah sudah selamat masuk kedalam kereta gadis itu.
Balik bawa kereta Jannah saja. Milik Maiq takde disini terbiar dirumahnya sana.
Sebelum memandu pergi Maiq sempat menekan hon menyapa kedua mertuanya.
Jannah melangkah masuk kedalam bilik Maiq. Dan matanya melihat sekeliling. Cantik. Cantik sangat rumah lelaki itu. Dari keluar rumah ruang tamu sekarang bilik semua cantik.
YOU ARE READING
[C]✓Mrs. Maiq Hakimi
Romance[ Spin off Mrs. Kai Harrieth] MAIQ HAKIMI - Jejaka yang bertugas sebagai penyiasat jenayah. Detektif? Ya dia seorang pegawai polis berpangkat detektif. Mahir dalam mengesan dan menjejaki penjenayah-penjanayah diluar sana. Jejaka yang dulunya seoran...