MAIQ JANNAH | 35

28.4K 1.9K 136
                                    

Laju Jannah menutup hidungnya malah wajah beriak sedikit geli. Bibir dikemam rapat.

Kenapa busuk?

"Kau kenapa gila depan rezeki buat muka macam tu? Nak kena penampar dengan aku?" Kedengaran tak puas hati saja suara Qaseh. Mana taknya Jannah macam geli je dengan makanan yang dia pesan.

"Ba-bau." Membulat terus mata Qaseh kearah Jannah setelah mendengar lontaran wanita itu yang baginya agaklah biadap.

Hey makanan ni!

Doktor Diana lantas mengangkat makanan miliknya sebelum dihidu. Makanan dia dengan Qaseh sama. Kalau Qaseh punya bau maknanya dia pun samalah.

"Apa yang baunya Naa? Sedapnya bau ni tahu tak. Kau jangan bagi mood makan aku hilang Naa." Ujar doktor Diana pula sambil meletakkan kembali makanannya. Sedap je bau goreng telur dadar ni tau. Dengan sayur kangkung pula tu.

Bau belacan daripada sayur tu pergh mantap.

Jannah memang cari pasal.

Kepala digeleng.

Bau! Bau!

Bercampur bau telur tu dengan belacan dari sayur tu. Sumpah tak sedap langsung dirongga hidung dia.

Mual!

Nak muntah.

"Kenapa bau dia lain? Nak muntah."

"Jannah Adriana!"

Jannah mengkemam lagi bibirnya, Qaseh sudah berasap ditempatnya. Sampai hati kata macam tu dekat makanan dia.

Ni nak merajuk ni.

Dijeling tajam rakannya itu sebelum Qaseh menarik makanannya dan tidak lagi menghiraukan Jannah doa makan dibaca.

Dia lapar ni malas layan Jannah.

"Kau okey tak ni Naa?" Suara Salwa pula kedengaran. Dia memandang kejap wajah kemerahan Jannah sebelum kembali meneruskan suapannya.

Jannah hanya mengangguk kecil.

Berkali-kali liurnya ditelan cuba menghalang sesuatu. Dia sumpah mual sekarang. Kalau boleh nak muntah.

Berapa minit Jannah masih setia mengepit hidungnya sendiri. Makanan langsung tidak tersentuh.

Kenapa tiba-tiba ni?

Ditarik nafas dalam-dalam sebelum Jannah melepaskan perlahan kepitan dihidungnya. Bawah bibir digigit kuat.

Tenang. Bertenang.

Seketika bunyi seretan kerusi kedengaran. Terus terangkat kepala Qaseh, Salwa dan juga doktor Diana. Masing-masing sudah terkebil kearah Jannah yang sudah berdiri dihadapan mereka.

"Ma--makanlah dulu ye. Makanan aku ni tolong habiskanlah. Ya?" Tidak menunggu balasan daripada ketiga rakannya Jannah berlalu pergi. Dia boleh rasa yang dia takkan dapat tahan diri kalau terus disitu.

Sumpah bau tu menyeksa dia.

"Eh Naa!" Terjerit kecil doktor Diana melaung nama rakannya itu. Tetapi kelibat Jannah sudah jauh meninggalkan mereka.

Terpinga-pinga ketiga gadis itu.

Dah kenapa si Jannah.

Dah kenapa si Jannah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
[C]✓Mrs. Maiq HakimiWhere stories live. Discover now