Bab 41

127 5 0
                                    

Didalam sebuah villa mewah yang terletak jauh dari kota. Berhadap langsung dengan pemandangan hutan yang semakin tenggelam dek malam. Sepasang suami isteri duduk bercangkung ditepi kolam renang.

"Hey baby, are you happy with this?" Tersenyum lebar Aariaz merenung wajah isterinya.

Senyap. Mia langsung tidak berniat mahu mengeluarkan suara. Matanya memandang leka pemandangan hutan yang kini terang dek langit Aurora.

Aariaz yang tidak mendapat perhatian isterinya mencuba untuk tersenyum. Matanya turut merenung pemandangan Aurora dibumi Antartika itu atau lebih tepatnya mereka berdua sekarang berada di Scotland.

"I love you my baby Dora..." Bisik Aariaz romantik dicuping telinga isterinya.

Mia menolak perlahan kepala suaminya yang bertenggek dibahunya. Dia geli dan tak selesa dalam keadaan sebegitu.

Huft. Aariaz menggenggam lembut tangan Mia-nya. It's okay, slow slow jer Aariaz. Hatinya yang panas cuba diredam dengan menatap sisi wajah sang isteri.

"Kau tak kerja ke?" Terjungkit kening Aariaz mendengar panggilan isterinya untuknya. Uish dikau nya aku!

"No nantilah, aku nak realisasikan dulu semua mimpi mimpi yang kau tulis dalam buku harian ni!" Buku berwarna hitam dipoket hoodienya diangkat.

Membuntang mata Mia melihat buku hariannya yang disangkakan sudah hilang. Merata dia cari bukunya tu. Tapi langsung tidak dijumpai nya. Dan macam mana buku tu ada dekat lelaki tak guna ni!

"Mana kau jumpa buku aku ni!" Mia menatap tajam wajah selamba suaminya.

Huft. Aariaz tersenyum kelat melihat pemandangan langit hijau yang terbentang luas di matanya. Sudah dua minggu, dia mencuba untuk mendapatkan kemaafan dari isterinya tapi gadis itu seperti tiada perasaan. Pelbagai cara dia sudah buat untuk lembutkan hati Mia tapi satu pun tiada yang berjaya. Malahan gadis itu semakin terang-terangan membina benteng antara mereka.

"Sayang, can you tell me, what the big reason you hate me so much? Besar sangat kah kesalahan abang tu? Abang pernah cederakan isteri abang ni kah? Tell me darling. Kalau Mia diam jer sampai bila-bila abang tak tahu sakit yang sayang tanggung" birai mata isterinya yang berair itu diusap lembut.

Mia menghamburkan tubuhnya kedalam pelukan hangat suaminya. Tersedu-sedan dia didada keras Aariaz. Huft. Sekali lagi Aariaz melepaskan helaan nafas namun pelukan isterinya dikencangkan lagi. Tiada perbualan antara mereka selama lima belas minit. Membiarkan keheningan menyelimuti keduanya sampailah soalan Mia mengakhiri kesunyian itu.

"Do you mind if we divorce?" Mia menatap wajah cengkung suaminya itu dari bawah.

"Why don't you love me anymore?" Balas Aariaz dengan soalan.

Sakit seperti dihentam batu dadanya melihat anggukan kecil isterinya yang berada dipelukannya.

"Mia are you still remember what I'm saying five years ago? On the beach..." Senyuman yang sukar Mia faham terpatri dibibir pink muda itu.

Ucapan suaminya membawa dirinya pada kejadian lima tahun lepas. Dimana saat itu merupakan hari terakhir dia bertemu dengan Aariaz. Yes, dia sembunyikan diri dari lelaki itu. Dia mula rasa tak selamat dan akhirnya, selepas kejadian itu dia ikut kemana pun ines pergi. Setiap kali Ines pergi ke luar negara setiap kali itu jugalah dia akan cuti dan mengikut kelas online yang didaftarkan oleh ines. Kalau di universiti pulak, dia selalu pergi berteman dengan Jason. Dia memang kenal rapat dengan Jason sejak zaman universiti lagi cuma selepas Convo hubungan mereka sedikit renggang apalagi setelah dia minta putus dekat Aariaz.

"But, If one day, I stop waiting for you, stop waiting for you message, stop waiting for your explanation or stop waiting for us..." Cincin dijari dilepaskan dan diletakkan diatas telapak tangan lelaki-nya yang kini sudah terkedu.

The Beautiful Waiting[C]Where stories live. Discover now