"Begitulah ceritanya!" Senyumannya melebar selepas dua jam menceritakan kejadian sebenarnya.
Ines, Tengku Aarhan dan Wolf hanya mengangguk tenang.
"Em korang balik lah. Lagipun dah lewat malam sangat ni" rasa bersalah Mia melihat Tengku Reazallen yang sudah lena dalam gendongan Tengku Aarhan.
Ines diam, menatap lekat wajah letih Mia. Ditarik tubuh yang lelah itu kedalam pelukan.
"Jangan berhenti berharap. Selagi hidup selagi tu kena hadap. Ada sebab DIA tak bagi apa yang kau nak. Mungkin itu tak baik untuk kau!" Dahi Mia dipundak ines berkerut namun beberapa minit kemudian dia mula mengerti.
Dua tahun lepas, dia pernah hilang kendali sehingga hampir merenggut nyawanya. Nasibnya baik kerana dapat seorang suami sebaik Aariaz dan sahabat supportive seperti Ines. Dua insan yang bergitu banyak berkorban untuk memulihkan luka ditubuh dan mentalnya. Sebelum mentalnya semakin sembuh, dia sudah beberapa kali mencuba membunuh diri dengan makan ubat penahan sakit enam biji tiap tiga jam, mencekik lehernya sendiri. Terjun dari balkoni biliknya. Banyak lagi. Ingatlah dia sakit! Sakit mental dan fizikal.
"Remember you have your home, your husband!" Peringat ines.
Bagi Ines, dia anggap Mia seperti kakak kandungnya. Gadis yang dia temukan semasa hendak mencuri beg sekolahnya. Lucu jika diingat bagaimana pertemuan pertama mereka. Mia masa tu sangat kurus dan selekeh. Dia selalu lihat Mia menatap sekolahnya dengan mata yang berbinar. Masa tu dia ingat lagi, dia tingkatan tiga dan Mia ketika tu tengah duduk SPM. Dia nampak sinar putus asa dalam mata hitam pekat itu. Mia selalu mencuba sembunyikan sakit mentalnya dengan tersenyum. Ines seringkali menangkap Mia mencuri makanan dari kedai runcit di sebelah sekolahnya. Mula-mula ines hanya buat derrh tapi lepas beg sekolahnya cuba dicuri oleh Mia. Dia mula mencari tahu tentang kehidupan Mia. Menyedihkan. Gadis ceria yang hidup seperti patung. Menyerah! Kata itu tersemat indah untuk sang gadis. Beberapa kali Mia cuba membunuh diri. Kehidupan Mia sangat menyedihkan tiada langsung sinar kebahagiaan untuk gadis berambut coklat itu. Mia pernah cuba mengelamkan dirinya kedalam laut. Nasib saat itu, ines yang baru pulang dari sekolah berhasil menyelamatkan budak dora itu kalau tak ada yang kamu dan segala kenangan! Sejak saat itu, ines selalu mengajak Mia berborak sehingga mereka mula menjadi rapat dan bersahabat.
"Kalau tuhan makbulkan satu doa kau, apa yang kau nak minta?" Rambut Mia yang kering dan kusut itu dirapihkan.
"Em, satu? Maybe keluarga" jawab Mia sembari melamun melihat pemandangan laut dari atas bukit.
"Keluarga?" satu fikiran mula terbesit dipikiran nya.
"Yes, aku nak rasa apa tu kasih sayang seorang ibu. Cinta seorang ayah untuk anak perempuannya. Sokongan dari adik beradik. Aku nak! Itu jer tapi aku tahu itu takkan mungkin!" Senyumannya semakin mengembang, menutup rasa pilu dihatinya.
Mata kelabu ines memancarkan sesuatu "kau nak family right?"
Walau berasa pelik akan soalan ines. Gadis yang satu-satunya sudi menerimanya sebagai sahabat itu, Mia tetap menganguk.
"Cun, aku bagi kau D'Xander family!" Belum sempat Mia mahu membalas. Tangannya sudah ditarik kearah Mustang hitam ines.
Terbengong Mia melihat rumah besar dan mewah dihadapannya. Semakin tercengang dia apabila pintu pagar yang memisahkan rumah tersebut dari luar dibuka apabila ines menekan hon.
"Jom, start hari ni your life will be more fun and meant. nama kau juga will be more become attractive. Isadora Mia D'Xander sound good for you!" Pintu bersalut emas itu dibuka.
Gugup Mia apabila beberapa pasang mata mula melihat kearah mereka.
"Kenalkan dia Mia. Isadora Mia D'Xander. Don't touch her and be respected to her! If I know she was hurt. D'Xander family will be never exit again!" Walau seperti terpaksa, keluarga besar D'Xander terpaksa akur akan gadis bermata kelabu itu. She's dangerous!
YOU ARE READING
The Beautiful Waiting[C]
RomanceTak pandai buat sinopsis. 🚨 Trigger warning/ Read at your own risk 🔞 Aksi & Mature (M) ⚠️ Typo bersepah ‼️ Light conflict Start: 24 Mac 2024 End: 18 April 2024