"Life is short Mia, so ignore orang yang kau rasa toxic dan enjoy your life" nasihat Ivella."Korang tak faham" adu Mia.
"Mia bagitau mama dan babah apa yang kami tak faham?, Mia listen, dorang sendiri yang buang anak mereka sampai merempat ditepi jalan, they don't deserve your kind!" Mama mengangguk setuju dengan kata-kata suaminya itu.
"kalau Mia nak juga mereka datang majlis Mia nanti, mama boleh tolong pujuk tapi mia tak payalah sampai nak pujuk ayah Mia jadi wali Mia macam tu sekali" dia sedih melihat keadaan sahabat anaknya itu. Mia dihalau oleh bapanya sendiri semasa dia ingin memberi tahu dan meminta ayahnya itu sebagai walinya dimajlis perkahwinannya yang seminggu lagi berlangsung.
"its's okey to be crying Mia kerna langit pun terkadang menangis dengan menurunkan hujan, berteriak dengan menghadirkan petir yang kuat" kata Imani sebelum badan Mia diusap lembut.
"Mia?" ketiga sahabatnya itu dipandang kosong,
"dengar cakap aku, if someone doesn't value you, they deserve to lose you. aku yang mati mati jaga korang bertiga, aku tak pernah minta tolong pun dari dorang yang kau anggap keluarga itu, aku yang beri kesenangan, pendidikan, dan kemewahan kepada korang, aku yang pungut korang dari terus merempat, aku tak pernah biarkan korang tersakiti, dihina, dimaki atau direndahkan oleh orang luar termasuk D'Xander sendiri, so aku nak korang janji dengan aku air mata korang ni hanya layak mengalir untuk Allah SWT, bukan untuk orang lain, keluarga D'Xander, lelaki atau aku sekali pun" badan Ines dipeluk serentak oleh mereka bertiga. Mereka banyak terhutang budi kepada Ines.
"baik ines, aku Janji tapi aku nak balik jumpa ayah aku, aku nak dia yang jadi wali semasa aku nikah nanti!" Teresak-esak Mia mengadu kepada sahabatnya itu.
"aku nak macam orang lain juga ines, ada ayah yang menjadi wali semasa anaknya berkahwin, aku nak Ines walaupun sekali je aku dapat merasakan sosok seorang ayah dalam hidup aku" Tengku Ammara memandang sayu akan nasib sahabat anaknya itu.
"Mia, kalau kau nak pergi juga rumah keluarga kandung kau untuk minta ayah kau jadi wali dekat majlis kau, biar kitaorang teman kau!" Ivella mengangguk setuju dengan cadangan Imani.
"Ines jangan risau sebab mama dan babah pun akan temankan Mia sekali" wajah anak perempuannya itu dipandang yakin.
"baiklah, kau boleh pergi jumpa sekali lagi keluarga kandung kau tu esok tapi dengan satu syarat no tears anymore, okey? walau apapun keputusan ayah kau! jangan nangis. promise?" Mia menganggukkan kepalanya laju sebelum badan ines dipeluk. Babah memandang bangga wajah satu satunya anak gadisnya itu, dia tersenyum kecil apabila isterinya mengusap lembut lengannya.
"Sebaik saja anda membuang saya dulu. I'm unreachable, unavailable or uninterested with you're family anymore" nada formal digunakan walaupun dia tahu itu keluarganya tapi entahlah dia macam tak kenal orang orang dihadapannya ini.
kelat senyuman dibibir Mia. Keluarganya langsung tak menyesal membuang dirinya dahulu. Malahan tanpa perasaan malu dan bersalah bapa kandungnya, memaksa dia menerima lamaran lelaki pilihan orang tua itu.
"Mia kau jangan lupa! dalam tubuh badan kau masih mengalir darah ayah, darah lelaki bernama Zarief Bin Mustafa! bukan darah Tengku Xander yang kau banggakan sangat tu" tertunduk kepala Mia selepas mendengar jerkahan ayah kandungnya.
Dia segan apalagi Ivella, Imani, Tengku Xander, Tengku Ammara dan paling utama iaitu Ines turut ada disitu. Fikirannya semakin berkecamuk apabila keenamnya hanya senyap mendengar perbalahannya.
"if I can choose, aku pun tak ingin darah anda mengalir dalam tubuh badan saya" badannya yang bergetar hebat itu diusap lembut oleh Tengku Ammara. air matanya cuba untuk ditahan daripada mengalir dihadapan orang yang tidak layak untuk air matanya.
YOU ARE READING
The Beautiful Waiting[C]
RomanceTak pandai buat sinopsis. 🚨 Trigger warning/ Read at your own risk 🔞 Aksi & Mature (M) ⚠️ Typo bersepah ‼️ Light conflict Start: 24 Mac 2024 End: 18 April 2024