"Cik Puan ok?" Soal Roslan sambil mengerling pada cermin yang memantulkan figura wanita tersebut. Jelas kelihatan isteri majikannya itu sedang menangis. Tahu lah dia yang wanita itu tidak berada dalam keadaan yang ok.Yelah, siapa je yang akan ok bila isteri sendiri menangkap perbuatan terkutuk suaminya. Kalau dia ditempat wanita itu, memang dia gayang kedua dua nya sekali.
Setengah jam perjalanan mereka tiba di kediaman Ian Zafran. Dengan langkah yang longlai Yara Evelynn keluar dari kereta bergerak masuk kedalam rumah.
Kepalanya sudah mula rasa sakit, dengan mata yang berpinar. Mungkin terlalu banyak menangis sewaktu perjalanan pulang tadi.
"Kalau Cik Puan perlukan apa apa boleh bagitahu saya yer" Ujar Roslan dengan perlahan. Wanita itu hanya mengendahkan ujarannya. Biarlah Yara Evelynn berehat menenangkan diri.
Kalau dia memang dia lari pergi meninggalkan si suami. Ada suami pun tak pandai nak hargai isteri. Kalau macam ni lah gaya Ian Zafran menjaga Yara Evelynn, baik serahkan kepadanya saja. Dia yakin boleh membahagiakan wanita itu lebih dari apa yang Ian Zafran lakukan.
Didalam bilik, Yara Evelynn mengesat kasar air mata palsu nya. Senyuman sinis terukir pada lekuk bibirnya.
"Kau nak main dengan aku ya? Silap orang lah kau nak cari pasal" Bukan dia tak tahu lelaki tersebut dalang disebalik kejadian ini. Dia bukan bodoh untuk turutkan saja semuanya. Tapi kalau dah ini kehendak si perancang, jadi dia turutkan saja.
•••
"Cik Puan.. Cik Puan nak kemana?" Soal Roslan kalut apabila melihat Yara Evelynn menarik beg pakaiannya keluar dari rumah lalu diletakkan didalam bonet kereta.
"Jangan halang aku Roslan. Sebelum aku bakar rumah ni baik aku keluar" Balasnya dengan nada yang keras. "Atau kau nak aku bakar dengan kau sekali?"
Kepala digeleng perlahan, terkedu mendengar soalan tersebut. "Ta-tak nak Cik Puan"
"Jadi kau boleh berambus dari sini, tak guna kau kerja dengan orang yang macam tu" Ujarnya lagi sambil melangkah masuk kedalam perut kereta.
Dia tak tahu hendak kemana sekarang ni. Nak kerumah Mikayla, sahabat baiknya telah menjadi isteri orang. Atau lebih tepat isteri kepada Noah. Begitu juga dengan Thiya yang telah selamat menjadi pasangan kepada Alex bulan lepas.
Ayla? Gadis itu sekarang berada di luar negara. Ingin mengambil ketenangan katanya. Namun dia tahu Ayla sedang melarikan diri dari Kyle. Si abang tiri yang mahukan adik tirinya.
Jadi sekarang kemana yang harus dia pergi? Nak balik condo? Memang tak lah, tempat yang mudah bagi Ian Zafran mencarinya. Nak balik rumah papa dan mama? Hmm belum sempat keluar dari kereta dah kena parang dengan papa.
Papa bukan boleh, sayang sangat dengan menantu hantu dia tu. Itu belum kira dengan grandpa lagi.
Tiba tiba dia teringatkan rumah peninggalan arwah grandma nya yang berada di kedah. Tiada siapa tahu memandangkan rumah tersebut pada asalnya pekerja yang menjaga tanah grandma yang tinggal.
Namun setelah tanah itu dibahagikan kepada pewaris dan orang tersebut juga telah meninggal dunia maka rumah itu tidak lagi berpenghuni.
Perjalanan dari bandar kuala lumpur ke kedah hanya mengambil masa kurang dari 4jam memandangkan Yara Evelynn tidak berhenti dimana mana perhentian rehat.
Tak lama matanya disapa dengan sebuah rumah kayu yang berkonsepkan rumah kampung namun masih terlihat utuh, tanpa sebarang kerosakkan. Rumah sebiji yang terletak ditengah tengah kawasan sawah padi itu terlihat sangat tenang pada mata Yara Evelynn.
YOU ARE READING
𝑴𝑹𝑺 𝑰𝑨𝑵 𝒁𝑨𝑭𝑹𝑨𝑵
Romance✿ 2nd story ✿ ____________ Ian Zafran. Jejaka yang dulu seorang periang bertukar menjadi dingin disebabkan kesalahan yang dia sendiri lakukan. Pertemuan semula dengan gadis itu membuatkan dia nekad untuk mendapatkan balik haknya, hak yang pernah...