41 | Naik Angin

111 28 0
                                    

SECANGKIR TEH diletakkan ke atas meja hadapan Tuan Samsoong oleh Kyren sewaktu lelaki tuan tersebut sedang duduk bersilang kaki memandang buah catur di situ

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

SECANGKIR TEH diletakkan ke atas meja hadapan Tuan Samsoong oleh Kyren sewaktu lelaki tuan tersebut sedang duduk bersilang kaki memandang buah catur di situ. Riak wajah dingin lelaki itu penuh dengan aura beramaran.

Suasana bilik bacaan tersebut lengang dan senyap walaupun dua orang lelaki tersebut berada di dalamnya.

Begini la rutin Kyren setiap kali hujung minggu atau di akhir jam bekerja. Dia akan datang menemui Tuan Samsoong untuk memberi laporan mengenai aktiviti dan semua perkara yang melibatkan Zane. Sejak awal lagi dia ditugaskan untuk bekerja di bawah Zane, sejak itu juga Kyren menjadi mata-mata Tuan Samsoong. Dengan alasan memantau cucu kesayangan lelaki itu.

Seusai menguruskan minuman di meja itu, Kyren berdiri tegak semula dengan tangan di hadapan perut. Menghadap Tuan Samssong di situ tanpa mengatakan apa-apa.

"Ada apa-apa yang menarik sepanjang minggu ni?"soal Tuan Samsoong semasa menggerakkan buah catur di papan situ.

Kyren merenung raut wajah tua itu tanpa mengatakan apa-apa untuk seketika. Dia sedang berkira-kira apa yang patut dia sampaikan supaya tidak kedengaran mencurigakan tetapi meyakinkan.

"Tiada tuan. Tuan Zane menjalani rutin seharian mengikut jadual dan aktiviti yang telah ditetapkan. Setiap urusan rasmi dan bukan rasmi telah dibuat secara formal tanpa sebarang masalah atau isu."ujar Kyren dengan mendatar.

Jeda panjang kedengaran dari Tuan Samsoong tidak lama kemudian selepas lelaki itu berjaya membuang bidak hitam dari papan catur di situ.

"Itu saja? Tiada apa-apa lagi yang kamu hendak laporkan?"

"Ya tuan."angguk Kyren. Dia tidak dapat menceritakan tentang Dihya kerana arahan Zane kepadanya supaya merahsiakan hal itu dari pengetahuan Tuan Samsoong. Jadi dia tiada pilihan selain menafikannya.

Berdengus kecil Tuan Samsoong kerananya. Lelaki itu menarik sengih sinis sewaktu memandang Kyren di hadapannya ketika itu. Wajah yang sudah dia lihat sejak Kyren remaja lagi. Wajah yang sama seperti milik mendiang ayah Kyren. Orang yang dia percayai dan kasihi seperti anak sendiri.

"Kamu tahu, saya boleh rasakan kamu cuba rahsiakan sesuatu dari saya sekalipun kamu tak beritahu..." kata Tuan Samsoong. Dia mencapai cangkir berisi teh tadi lalu dihirup sedikit.

Kyren tidak terkutik. Dia balas tatapan Tuan Samsoong tanpa berkedip. Terkejut tapi tidak boleh dijangka. Sebab dia sudah dibesarkan oleh Tuan Samsoong sejak kecil lagi. Obviously orang tua itu boleh membaca gerak gerinya.

"Apapun hal tu, saya cuma minta satu perkara dari kamu, Kyren. Pastikan Zane tidak hilang fokus pada tanggungjawabnya dan tidak menganggu kerjanya. Jangan sehingga ianya merosakkan apa yang saya telah usahakan selama ni."tegas Tuan Samsoong.

Kyren mengangguk patuh. " Saya faham tuan. "



Sejak kehadiran gadis ini, Zane sudah lagi tidak lagi berkelakuan aneh. Zane lebih fokus, ekspresi lelaki itu juga tidak lagi gelap. Lelaki yang terkenal dengan sikap dingin dan tidak berhati perut itu perlahan-lahan menjadi manusia normal semula semenjak bergaul dengan Dihya Maelani ini.

55. His Favorite Mistress Where stories live. Discover now