3. Omar

434 25 1
                                    

"Vänta va?"

Säger jag förvånat.

"Varför ska alla dessa till Melissas stuga?"

De tre kollar på mig, en rycker på axlarna, säger något om ett förkrök medan den andra yttrar försiktigt.

"Detta är en hyresstuga. Förra året var sista gången de hyrde ut innan företaget gick i konkurs. Det var därför jag och Adam fick så billig hyra"

Jag ser oförstående på den blonde killen som oroligt sneglar på den sandblonda bredvid sig. Kanske är han Adam?

"Jag tänkte inte på det när han sa att vi skulle träffas här men det här kan inte vara tjejens stuga i alla fall, den borde vara övergiven"

Jag ser hur Ogge snabbt går förbi mig mot dörren och mumlar att han tänker dra. Han nämner även något om att jag är en hycklare vilket är ironiskt när orden kommer ifrån honom.

Dock hinner inte Ogge långt innan han stoppas av dörren. Han ser oförstående på den och knuffar på den ännu en gång.

"Men va fan?"

Utbrister han och jag himlar på ögonen över hans existens. Den sandblonda killen låter irriterad när han påstår att det kan vara hans vänner som spelar ett spratt.

"Danne lägg av för fan"

Ropar han när även han misslyckas med att få upp dörren. Den blonde killen ser nervöst omkring sig. Tittar ner i sin mobil.

"Eh grabbar är det bara min mobil som inte har täckning? Verkar som att jag måste meddela att stugan är upptagen trots allt"

"Men idiot fokusera på att få upp dörren istället"

Snäser den sandblonda och genast stoppar blondinen ner mobilen i fickan. Jag tycker lite synd om honom så jag skulle precis räcka över min mobil när jag inser att inte jag heller har täckning. Konstigt, jag hade täckning precis innan jag gick in genom dörren.

"Sorry min är också utan täckning"

Säger jag förvirrat och tar tag i killens arm för att stoppa honom att gå mot dörren.

"Du vad menar du med att Melissa inte kan äga stugan?"

Det hela gör mig förvirrad minst sagt och killen skakar på huvudet.

"Ledsen men hon ljög nog om det, ifall inte hennes. Jag visste inte ens att någon tog över ägarskapet efter att företaget gick i konkurs"

Han ger mig en sne grimars och innan jag hinner avbryta hör jag rop igen.

"Seriöst grabbar detta är inte roligt era töntar!"

Jag vänder mig mot dörren där Ogge och den sandblonda killen gett upp att få upp den.

"Äsch vi får ta fönstret"

Påpekar den blonde tyst. Ännu tystare tillägger han:

"Om nu dina vänner ska vara så barnsliga"

Vid det här laget misstänker jag att den sandblonda inte är Adam, de verkar hysa för mycket agg mot varandra.

"Passa dig noga Oscar"

Varnar den sandblonda när han knuffar sig förbi han som jag nu fått ett namn på. Det tar inte många sekunder innan allt blir väldigt tyst.

"Felix?"

Säger Oscar trevande.

"Varför är det galler på fönstrens insida?"

Svarar rösten oroligt och vi alla skyndar oss in i det lilla köket. Mycket riktigt ser vi galler mycket udda placerade på insidan av fönstret.

"Varför ser de så nya ut?"

Säger Oscar oroligt.

"De var definitivt inte här förra året"

Fortsätter han med en klart stressad ton.

"Kolla alla fönster"

Konstaterar Ogge och Felix börjar röra sig förbi oss när Oscar stoppar honom. Han tar ett varsamt grepp om Felixs armbåge och ser oroligt mot kökets dörröppning.

"Tänk så är det någon mer i huset?"

StuganWhere stories live. Discover now